Fraude met importauto’s

 
 
 
 
 
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1457
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 01.09.2021 - 00:50  ·  #181
Een groot gedeelte van deze discussie in super onzinnig!
De wet is gewoon de de wet en daarin staat dat het absoluut 100% verboden is om wat voor persoonsgegevens dan ook door te geven aan een andere partij. Daar kun je het mee eens zijn of je kunt het onzin vinden. De wet is de wet en daar dient iedereen zich aan te houden.

De vraag is alleen welke gegevens zijn persoonsgegevens en welke gegevens zijn van de auto?
In mijn beleving zijn alle gegevens mbt onderhoud (datum + werkzaamheden + onderdelen) gegevens van de auto (die ik inmiddels in bezit heb en dus zijn het inmiddels mijn gegevens.)
Het probleem is dat die software boeren destijds alle onderhoudshistorie aan de naam van vorige eigenaar gekoppeld hebben ipv aan het vinnummer van de auto. Er bestaat door die ontwerpfout dus de illusie dat het om persoonlijke gegevens gaat. Bovendien ontbreekt de knop om die autohistorie over alle eigenaren heen zonder namen en bedragen in een mooie lijst uit te draaien.
Mijn persoonlijke mening is dat de software ontwikkelaar zijn fouten moet herstellen, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat niet gaat gebeuren.
JGols8
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noordwijk, Groningen
Leeftijd: 33
Berichten: 162
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 01.09.2021 - 06:21  ·  #182
Quote door Vogel

Een groot gedeelte van deze discussie in super onzinnig!
De wet is gewoon de de wet en daarin staat dat het absoluut 100% verboden is om wat voor persoonsgegevens dan ook door te geven aan een andere partij. Daar kun je het mee eens zijn of je kunt het onzin vinden. De wet is de wet en daar dient iedereen zich aan te houden.

De vraag is alleen welke gegevens zijn persoonsgegevens en welke gegevens zijn van de auto?
In mijn beleving zijn alle gegevens mbt onderhoud (datum + werkzaamheden + onderdelen) gegevens van de auto (die ik inmiddels in bezit heb en dus zijn het inmiddels mijn gegevens.)
Het probleem is dat die software boeren destijds alle onderhoudshistorie aan de naam van vorige eigenaar gekoppeld hebben ipv aan het vinnummer van de auto. Er bestaat door die ontwerpfout dus de illusie dat het om persoonlijke gegevens gaat. Bovendien ontbreekt de knop om die autohistorie over alle eigenaren heen zonder namen en bedragen in een mooie lijst uit te draaien.
Mijn persoonlijke mening is dat de software ontwikkelaar zijn fouten moet herstellen, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat niet gaat gebeuren.


ANWB website geeft aan dat het verboden is om onderhoudsgegevens te verstrekken waar persoonsgegevens op staan. Als de garagehouder/dealer deze persoonsgegevens zwart maakt of weg knipt, dan mag het gewoon verstrekt worden.
Zullen ze wel niet willen i.v.m. te veel werk of toch bang dat ze te veel info prijs geven.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1877
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 01.09.2021 - 07:44  ·  #183
Quote door JGols8

Quote door Vogel

Een groot gedeelte van deze discussie in super onzinnig!
De wet is gewoon de de wet en daarin staat dat het absoluut 100% verboden is om wat voor persoonsgegevens dan ook door te geven aan een andere partij. Daar kun je het mee eens zijn of je kunt het onzin vinden. De wet is de wet en daar dient iedereen zich aan te houden.

De vraag is alleen welke gegevens zijn persoonsgegevens en welke gegevens zijn van de auto?
In mijn beleving zijn alle gegevens mbt onderhoud (datum + werkzaamheden + onderdelen) gegevens van de auto (die ik inmiddels in bezit heb en dus zijn het inmiddels mijn gegevens.)
Het probleem is dat die software boeren destijds alle onderhoudshistorie aan de naam van vorige eigenaar gekoppeld hebben ipv aan het vinnummer van de auto. Er bestaat door die ontwerpfout dus de illusie dat het om persoonlijke gegevens gaat. Bovendien ontbreekt de knop om die autohistorie over alle eigenaren heen zonder namen en bedragen in een mooie lijst uit te draaien.
Mijn persoonlijke mening is dat de software ontwikkelaar zijn fouten moet herstellen, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat niet gaat gebeuren.


ANWB website geeft aan dat het verboden is om onderhoudsgegevens te verstrekken waar persoonsgegevens op staan. Als de garagehouder/dealer deze persoonsgegevens zwart maakt of weg knipt, dan mag het gewoon verstrekt worden.
Zullen ze wel niet willen i.v.m. te veel werk of toch bang dat ze te veel info prijs geven.



En dan loop je gewoon weg , en koop je ergens anders een auto .
Want er zijn er genoeg van de Volvo's
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 01.09.2021 - 08:43  ·  #184
En voor de garage/verkoper geldt hetzelfde. Er zijn genoeg minder moeilijke klanten en een goede autl verkoopt zichzelf uiteindelijk
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 09.09.2021 - 03:44  ·  #185
Opvallend dat Volvo geen gebruik maakt van de mogelijkheden die er zijn om kopers van een gebruikte Volvo te beschermen tegen bedrog.
Leg de kilometerstand vast in het deel van de software dat niet bereikbaar is voor knoeiers aan kilometertellers.
OA Mercedes doet dat wel.
Dan blijkt meteen na het uitlezen van het geheugen dat de kilometerstand
is gemanipuleerd.
Volvo was de eerste fabrikant die kilometertellers introduceerde die ook de honderdduizenden telden in een poging de werkelijke kilometerstand vast te leggen.

De electronica biedt mogelijkheden die Volvo niet benut.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 09.09.2021 - 07:02  ·  #186
Tja is er wel. Als je DIM-0001 krijgt met uitlezen en er is geen ABS probleem, weet je genoeg.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 09.09.2021 - 07:49  ·  #187
Toevallig ben ik met die materie bezig, het is in Nederland dus zo dat kilometerstanden angstvallig geheim worden gehouden door RDW tenzij je aantoonbaar de eigenaar bent. Eenmaal op export zijn alle gegevens onbereikbaar, misschien wel weg. Met uit Nederland geëxporteerde auto's kun je dus ongestraft rommelen, als in het land waar de auto terecht komt geen goede kilometerregistratie is.

Ben je geen eigenaar van de auto en staat die op NL kenteken, dan is er via een webinterface met antwoord via e-mail de mogelijkheid om te controleren of de huidige kilometerstand logisch is (je krijgt als antwoord: logisch, onlogisch of geen oordeel).

Dit alles in tegenstelling tot Zweden, waar ik zelfs nu nog op chassisnummer de historie van mijn in 2017 geïmporteerde auto kan terugvinden.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 09.09.2021 - 07:54  ·  #188
Quote door Wakkerewilly

Opvallend dat Volvo geen gebruik maakt van de mogelijkheden die er zijn om kopers van een gebruikte Volvo te beschermen tegen bedrog.
Leg de kilometerstand vast in het deel van de software dat niet bereikbaar is voor knoeiers aan kilometertellers.
OA Mercedes doet dat wel.
Dan blijkt meteen na het uitlezen van het geheugen dat de kilometerstand
is gemanipuleerd.
Volvo was de eerste fabrikant die kilometertellers introduceerde die ook de honderdduizenden telden in een poging de werkelijke kilometerstand vast te leggen.

De electronica biedt mogelijkheden die Volvo niet benut.

Als je de auto met VIDA uitleest, kan je zien of er met de km-stand geknoeid is. Die mogelijkheid is er dus wel
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 09.09.2021 - 08:57  ·  #189
Zelfs uitlezen met bijvoorbeeld VIDA geeft geen 100% garantie. Bij de nieuwere modellen wordt de tellerstand volgens mij ook op meerdere plekken opgeslagen waardoor knoeien ermee lastiger is. Maar als je echt wil is er altijd een weg...
Gewoon je gezond verstand gebruiken en de auto technisch goed (laten) nakijken voor aankoop.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39710
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 09.09.2021 - 20:27  ·  #190
Er is geld mee gemoeid en de criminaliteit is vindingrijk.
Willen ze het, dan gebeurd het ook.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Fraude met importauto’s

 · 
Posted: 10.09.2021 - 21:10  ·  #191
Vooral jonge auto's met relatief hoge kilometerstanden worden getroffen door dit bedrog.
Bij die auto's is de "winst" het grootst.
Bij auto's die al een jaar of tien geleden hun eerste kilometers maakten speelt dat nauwelijks een rol.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0