Fusee en stuurkogel

 
 
 
 
 
WiebeH
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 52
Berichten: 434
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Fusee en stuurkogel

 · 
Posted: 27.03.2015 - 21:52  ·  #1
Hoi allen,

Vandaag helaas de auto afgekeurd op 2 punten. De Fusee kogel rechtsvoor en de stuurkogel linksvoor moeten vervangen worden.
Ik zal deze bestellen en ben ondertussen al wat aan het zoeken om wat filmpjes en handleidingen om te kijken of ik dit zelf kan doen.
Nu lees ik echter wat verschillende dingen. Zou dit voor een beginneling als ik te doen zijn en heb ik hier speciaal gereedschap voor nodig?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Fusee en stuurkogel

 · 
Posted: 27.03.2015 - 22:13  ·  #2
Beide zijn prima zelf te doen als je een beetje kunt sleutelen. ik ga er vanuit dat je de binnenste stuurkogel bedoeld? de buitenste is echt makkelijk. bij de binnenste stuurkogel moet even een balhoofdsleutel 32 mm kopen om m los te kunnen draaien.

stuurhuiskogel:
http://www.volvo-forum.nl/topi…eeksleutel
http://www.volvo-forum.nl/topi…eeksleutel

fuseekogel:
topic.php?t=10182&page=fst_unr…fuseekogel

als je vragen hebt horen we/ik t wel
Franky B
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: 0523
Leeftijd: 40
Berichten: 448
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Fusee en stuurkogel

 · 
Posted: 27.03.2015 - 22:25  ·  #3
Stuurkogel is redelijk simpel. Fuseekogel is wat meer werk. Hiervoor moet eigenlijk het fusee stuk er onderweg. Er staan in mn webdagboek wel een paar links naar how to's voor het vervangen van de draagarm rubbers (pagina 2 en 3) Hier kun je goed zien hoe alles in elkaar zit.

Maar in het kort;
auto omhoog, wiel eraf, remklauw los, remschijf eraf, centrale bout aandrijfas los (en zorgen dat je bij demonteren niet aan de aandrijfas trekt!) Moer van de fuseekogel aan de onderkant van de draagarm losdraaien, moer stuurkogel los, bouten veerpoot los. Dan heb je de fusee los.

Tip, als de stuurkogel of de fuseekogel erg vast zitten geef dan even lokaal een tik met een hamer op het fusee stuk. Hierdoor breekt de spanning en schieten ze los.

Voor het terug monteren van de fuseekogel kun je het beste even een ronde buis pakken die erom past, en sla hier op om de kogel in het fusee stuk te slaan. Ga niet op de oren (waar de boutgaten zitten) van de fuseekogels slaan, je loopt het risico dat ze krom raken.

Al met al is het heel goed te doen, het is alleen wel even wat werk omdat je moeilijk bij de fuseekogel komt.

Veel succes iig!
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Fusee en stuurkogel

 · 
Posted: 27.03.2015 - 22:38  ·  #4
Als je nog twijfelt mag je gerust bij mij op de brug. kan ik je wat helpen. bij aanschaf fuseekogel even goed kijken bij s60 waren er tweetypes afhankelijk van chassisnr.
WiebeH
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 52
Berichten: 434
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fusee en stuurkogel

 · 
Posted: 28.03.2015 - 09:43  ·  #5
Bedankt voor tips mannen! Ik zal met de aangegeven tips de links e.d. eens bekijken. Zo te lezen toch nog wel een hele klus :'(
Binnenste of buitenste moet ik dus nog wel even bekijken. Dacht dat die hij aanwees de enige was. Ik moet nog een hoop leren :shame:
Ik doe de bestelling bij parts4swedes en dan moet als het goed is het overeenkomen met het chassisnummer.

Bedankt voor het aanbod Grunns! Mocht ik na het kijken van filmpjes en werkinstructies toch twijfelen dan maak ik heel graag gebruik van je aanbod :thumb:
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Fusee en stuurkogel

 · 
Posted: 28.03.2015 - 10:09  ·  #6
Quote door GRUNNS60

bij de binnenste stuurkogel moet even een balhoofdsleutel 32 mm kopen om m los te kunnen draaien.




Is handig, maar niet per se nodig. De mijne kwamen goed los met een grote waterpomptang. Een moordenaar erop werkt ook. De oude stuurkogel gooi je toch weg. Bij het terugplaatsen van de nieuwe heb ik een drupje threadlocker gebruikt en de waterpomptang.
WiebeH
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 52
Berichten: 434
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fusee en stuurkogel

 · 
Posted: 28.03.2015 - 10:33  ·  #7
Phew, het klinkt zo al met al toch nog wel als een pittige klus. Ik moet me maar even goed gaan inlezen zo te zien.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Fusee en stuurkogel

 · 
Posted: 28.03.2015 - 15:18  ·  #8
Jij komt daar wel uit hoor Wiebe. Is mij ook gelukt. Je mag ook bij mij langsrijden, is mss wat verder weg dan bij grunn. Op matthewsvolvosite en ik dacht hier via de handige linkjes staat een goede beschrijving van de stuurkogels. En anders rijd ik met mn draagarmen, fuseekogels, schokbrekerhoes en motorsteun ook naar groningen :). Maken we er een minisleutelmeeting van.
WiebeH
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 52
Berichten: 434
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fusee en stuurkogel

 · 
Posted: 28.03.2015 - 15:30  ·  #9
Dank je grrroove! Dat het jou is gelukt zie ik nog niet als reden dat het mij dan ook sowieso wel gaat lukken haha.
Gezien de afstand zal het elkaar niet zoveel ontlopen denk ik. Grunns zit toch ook nog wel eens stukje boven Groningen geloof ik. Ik ben al wat aan het lezen geweest en het wordt al iets duidelijker. Ik zie wel veel verschillende meningen en helaas veel filmpjes waar ook de arm wordt gedemonteerd. Dat is toch niet nodig?

Een minisleutelmeeting is vanzelfsprekend ook altijd leuk :thumb:
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Fusee en stuurkogel

 · 
Posted: 28.03.2015 - 16:10  ·  #10
De draagarm? Nee das niet nodig voor de fuseekogel.
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fusee en stuurkogel

 · 
Posted: 28.03.2015 - 19:56  ·  #11
Wanneer de stuurkogel is vervangen, moet de auto worden uitgelijnd. Mijn tip: neem de stuurkogel mee naar de uitlijnservice en voor een zeer geringe meerprijs zetten zij hem er voor je in (met speciaal gereedschap).
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Fusee en stuurkogel

 · 
Posted: 28.03.2015 - 19:59  ·  #12
Fuseekogels vervangen is wel wat werk, maar goed te doen. Het wijst zich vanzelf.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Fusee en stuurkogel

 · 
Posted: 28.03.2015 - 20:53  ·  #13
en uitlijn apparatuur heb ik ook <_< :yes:
WiebeH
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 52
Berichten: 434
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fusee en stuurkogel

 · 
Posted: 29.03.2015 - 12:58  ·  #14
Allen weer bedankt voor de tips en hulp. Ik heb de onderdelen besteld :thumb:
@Grunns, je hebt het goed voor elkaar daar. Ik houd je aanbod zeker in gedachten :thumb:
WiebeH
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 52
Berichten: 434
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Fusee en stuurkogel

 · 
Posted: 04.04.2015 - 13:36  ·  #15
Ik heb mijn beschamende momentje weer gehad (hoop ik) met het zoeken naar filmpjes e.d. In mijn beleving was de stuurkogel de Fusee en andersom :shame: :bandit: Lastig zoeken dan hehe.

Ik heb de bout inmiddels los kunnen krijgen, maar wat is nu de beste manier om de stuurkogel los te krijgen? Ik had hier in de buurten al gekeken voor een kogeltrekker, maar helaas nergens op voorraad
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0