Fysiek verschil tussen V70 2.4 126, 130 en 163pk motoren

Onduidelijkheid bij chiptunen

 
 
 
 
 
veeseventy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Aan de rijn in Gelderland
Leeftijd: 62
Berichten: 80
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Fysiek verschil tussen V70 2.4 126, 130 en 163pk motoren

 · 
Posted: 10.08.2012 - 08:09  ·  #1
Binnenkort staat er ook bij mij weer een mooie Volvo voor de deur, dit maal de opvolger van de 20-klepper 170 pk 850GLT uit 1993 en wel een uit Belgie geïmporteerde V70 2.4D 126 pk 5-cilinder uit 2006 met 5 versnellingen :love:

Wat me bezighoudt is het feit dat de 5 chiptune bedrijven die ik bekeken heb veel verschillende waardes opgeven van het te behalen koppel/vermogen na het chippen. Bij sommigen is de 93kW/126 pk versie niet bekend en verwijst men me naar de 130pk variant. Bij zip of vtune lees ik de review van een belg die van de 126 pk variant in een keer naar bijna 200pk en 400 nm toe is gesprongen. Mijn offerte van hun vermeldt echter maar 160-165 pk en max 375 nm......, geen slechte waardes alleen in hun overzicht staat weer dat je van een 130 pk weer wél naar 198 pk kunt, ergens klopt er dus iets niet...... :'(

Kan een monteur of ervaringsdeskundige onder jullie me vertellen of er tussen de 126, 130 en 163 pk variant niet-softwarematige verschillen zitten die de vermogenstoename kunnen beperken? Ik begreep van een eigenaar dat de 185pk daadwerkelijk andere hardware aan boord heeft echter met wel dezelfde turbo als de andere modellen. Ook lees ik dat er verschillen zijn tussen het programmeren van het motormanagemnent via een service datapoort, het tussenbouwen van een optimalisatie-eenheid en het vervangen van de chip uit het motormanagement maar ben op zoek of dit de enige reden is van het vermogensverschillen die ik opkrijg of lees op de webbsites van de verschillende bedrijven die tunen.

Graag jullie reactie!
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Fysiek verschil tussen V70 2.4 126, 130 en 163pk motoren

 · 
Posted: 10.08.2012 - 09:02  ·  #2
... mijn ervaring is dat chiptuners gewoon maatwerk kunnen leveren op het moment dat de auto fysiek aanwezig is.
... en dan op de rollerbank testen wat er uit komt.
Goede ervaring heb ik met ATM chiptuning uit Eemnes :love:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Fysiek verschil tussen V70 2.4 126, 130 en 163pk motoren

 · 
Posted: 10.08.2012 - 09:16  ·  #3
En hoe zit het als je ze je motornummer doorgeeft ?
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 55
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Fysiek verschil tussen V70 2.4 126, 130 en 163pk motoren

 · 
Posted: 10.08.2012 - 09:57  ·  #4
Hallo, mijn 185 pk uit 2006 heeft een variabele turbo. Is standaard.
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Fysiek verschil tussen V70 2.4 126, 130 en 163pk motoren

 · 
Posted: 10.08.2012 - 13:53  ·  #5
Quote door Bigdog
En hoe zit het als je ze je motornummer doorgeeft ?

... dan krijg je meestal een indicatie van hetgeen min. en max. mogelijk is.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Fysiek verschil tussen V70 2.4 126, 130 en 163pk motoren

 · 
Posted: 10.08.2012 - 16:10  ·  #6
Quote door Greyline

Quote door Bigdog
En hoe zit het als je ze je motornummer doorgeeft ?

... dan krijg je meestal een indicatie van hetgeen min. en max. mogelijk is.


Daar kun je dus wel iets mee, tenminste als je een indicatie wilt.

@Paul,

Het motornummer vind je op de kap van de distributiesnaar, aan de zijkant wel te verstaan.
veeseventy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Aan de rijn in Gelderland
Leeftijd: 62
Berichten: 80
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: Fysiek verschil tussen V70 2.4 126, 130 en 163pk motoren

 · 
Posted: 10.08.2012 - 22:43  ·  #7
Quote door Greyline

... mijn ervaring is dat chiptuners gewoon maatwerk kunnen leveren op het moment dat de auto fysiek aanwezig is.
... en dan op de rollerbank testen wat er uit komt.
Goede ervaring heb ik met ATM chiptuning uit Eemnes :love:

Dankjewel greyline, zal ik zeker even (digitaal) langsgaan!
Mijn hoofdvraag staat echter nog open: Is er een fysiek verschil tussen de 126, 130 en 163 pk motor van de 2,4D versie van 2006 of is het echt alleen maar softwarematig bepaald hoeveel pk dit blok afgeeft. Begrijp ik goed uit bovenstaande reacties dat er één turbo voor alle 3 de versies is?
Bij de passat is er nl wel degelijk een verscul tussen de 2.0 TDI 140 en 170pk versie waarvan de laatste ook veel verder getuned kan worden.
Zodra ik de V70 binnen heb zal ik meteen onder de motorkap kijken naar het type motor.
Van Volvo zelf kreeg ik niet zo heel veel duidelijkheid: Ondanks snelle en aardige reactie kon de dame me net meteen uitsluitsel geven of de 2,4D een roetfilter heeft of niet.
Een bezoekje aan de brug gaf gelukkig meteen positief uitsluitsel 8-)
veeseventy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Aan de rijn in Gelderland
Leeftijd: 62
Berichten: 80
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: Fysiek verschil tussen V70 2.4 126, 130 en 163pk motoren

 · 
Posted: 10.08.2012 - 22:45  ·  #8
Quote door roland kosters

Hallo, mijn 185 pk uit 2006 heeft een variabele turbo. Is standaard.

Jij hebt echter de opvolger van de 2,4D als ik het goed begrepen heb met o.a. Een andere ECU.
Ik zou er wel heel erg appy van worden als mijn paradepaardje over dit vermogen zou kunnen beschikken, vooral de 400Nm koppel in combi met die lekkere kittige ronde roffel van de 5-cilinder spreekt me erg aan; zelfs mijn 2.0TDI waar ik altijd superblij van werd klinkt ineens een stukje minder nu ik even gestuurd heb in de V70 waarin ik me héél snel weer thuisvoelde :love:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Fysiek verschil tussen V70 2.4 126, 130 en 163pk motoren

 · 
Posted: 11.08.2012 - 00:17  ·  #9
Quote door veeseventy

Quote door roland kosters

Hallo, mijn 185 pk uit 2006 heeft een variabele turbo. Is standaard.

Jij hebt echter de opvolger van de 2,4D als ik het goed begrepen heb met o.a. Een andere ECU.
Ik zou er wel heel erg appy van worden als mijn paradepaardje over dit vermogen zou kunnen beschikken, vooral de 400Nm koppel in combi met die lekkere kittige ronde roffel van de 5-cilinder spreekt me erg aan; zelfs mijn 2.0TDI waar ik altijd superblij van werd klinkt ineens een stukje minder nu ik even gestuurd heb in de V70 waarin ik me héél snel weer thuisvoelde :love:


Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft de jouwe 130 pk ( motornummer 5244T2 ) en daar kun je wel een aantal paardjes meer uithalen. :love:
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Fysiek verschil tussen V70 2.4 126, 130 en 163pk motoren

 · 
Posted: 11.08.2012 - 10:16  ·  #10
... dan toch wel motornummer D5244T2 :police:
veeseventy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Aan de rijn in Gelderland
Leeftijd: 62
Berichten: 80
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: Fysiek verschil tussen V70 2.4 126, 130 en 163pk motoren

 · 
Posted: 11.08.2012 - 12:34  ·  #11
Quote door Bigdog

Quote door veeseventy

Quote door roland kosters

Hallo, mijn 185 pk uit 2006 heeft een variabele turbo. Is standaard.

Jij hebt echter de opvolger van de 2,4D als ik het goed begrepen heb met o.a. Een andere ECU.
Ik zou er wel heel erg appy van worden als mijn paradepaardje over dit vermogen zou kunnen beschikken, vooral de 400Nm koppel in combi met die lekkere kittige ronde roffel van de 5-cilinder spreekt me erg aan; zelfs mijn 2.0TDI waar ik altijd superblij van werd klinkt ineens een stukje minder nu ik even gestuurd heb in de V70 waarin ik me héél snel weer thuisvoelde :love:


Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft de jouwe 130 pk ( motornummer 5244T2 ) en daar kun je wel een aantal paardjes meer uithalen. :love:

I hope so!!! :-) , zou me een beetje bekocht voelen als deze begrensd zou blijven op bv150pk oid.... Toch heerst er ng steeds veel onduidelijkheid bij de tuners...
De 170pk benzine beviel me uitstekend en juist met diesel heb je een enorm koppel wat je goed kunt gebruiken als je een enkel keertje wat sneller weg wilt trekken bij het stoplicht of een inhaalmaneuvre moet maken op de snelweg.
Merendeel van de km's zal ik echter op de cruise met een angstige blik op de verbruiksmeter houden aan het begin. Kan amper wachten totdat hij door de importkeuring heen is...
veeseventy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Aan de rijn in Gelderland
Leeftijd: 62
Berichten: 80
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: Fysiek verschil tussen V70 2.4 126, 130 en 163pk motoren

 · 
Posted: 11.08.2012 - 12:36  ·  #12
Quote door Greyline

... dan toch wel motornummer D5244T2 :police:


Komt die 1:12,7 door de wat zwaarder aanvoelende rechtervoet? 8-)
veeseventy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Aan de rijn in Gelderland
Leeftijd: 62
Berichten: 80
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: Fysiek verschil tussen V70 2.4 126, 130 en 163pk motoren

 · 
Posted: 11.08.2012 - 15:11  ·  #13
Inmiddels heb ik het motornummer achterhaald e de bevestiging gekregen dat de T7 een variant van de T2 is met wat minder pk's. Dit model is volgens Vtune ook in Nederland een tijdje verkocht in de S60 en in Belgie dus in de V70 zo blijkt. Hoofdreden zal de categorie zijn waarbinnen men met deze softwareversie wilde blijven. Bijkomend voordeel: het blokje heeft altijf geknepen en binnen de marges gelopen zonder trekhaak en met slechts 145.000 km's, mooier kun je het dus niet krijgen lijkt me 8-) Bij Vtune chipt men tegenwoordig niet meer tot 198pk omdat het brandstofverbruik disproportioneel stijgt, iets waar je als zakelijke rijder met 40.000 km per jaar niet op zit te wachten. Op onderstaande link van wikipedia zie je alle versies naast elkaar staan en ben ik blij een T7 te hebben met een wat grotere turbo en nog wat andere doorontwikkelingen.
163pk is dus zonder meer mogelijk! :love:

http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5_engine
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Fysiek verschil tussen V70 2.4 126, 130 en 163pk motoren

 · 
Posted: 11.08.2012 - 17:15  ·  #14


... ja dan moeten de specs van de D5244T16 gemakkelijk haalbaar zijn :love:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Fysiek verschil tussen V70 2.4 126, 130 en 163pk motoren

 · 
Posted: 11.08.2012 - 19:23  ·  #15
Quote door veeseventy

Inmiddels heb ik het motornummer achterhaald e de bevestiging gekregen dat de T7 een variant van de T2 is met wat minder pk's. Dit model is volgens Vtune ook in Nederland een tijdje verkocht in de S60 en in Belgie dus in de V70 zo blijkt. Hoofdreden zal de categorie zijn waarbinnen men met deze softwareversie wilde blijven. Bijkomend voordeel: het blokje heeft altijf geknepen en binnen de marges gelopen zonder trekhaak en met slechts 145.000 km's, mooier kun je het dus niet krijgen lijkt me 8-) Bij Vtune chipt men tegenwoordig niet meer tot 198pk omdat het brandstofverbruik disproportioneel stijgt, iets waar je als zakelijke rijder met 40.000 km per jaar niet op zit te wachten. Op onderstaande link van wikipedia zie je alle versies naast elkaar staan en ben ik blij een T7 te hebben met een wat grotere turbo en nog wat andere doorontwikkelingen.
163pk is dus zonder meer mogelijk! :love:

http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5_engine


Dan beschik jij dus over een fotomodel ! :police:
Gelukkig zit er cruise op, perfect middel tegen de fans. :D
 
Selected quotes for multi-quoting:   0