Gasklephuis

Horten en foutmelding

brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Gasklephuis

· 
Posted: 25.05.2025 - 14:31  ·  #1
Gisteren begon de auto ineens te horten op de snelweg. Foutmelding: rijdt langzaam, motorstoringslampje ging branden.
Doet zich voor op benzine en Lpg.
Auto herstart, probleem voorbij.

Thuis uitgelezen in Vida: geen directe foutmelding. Bobines en bougies zijn nog redelijk recent..

Mijn eerste indruk: gasklephuis. Alleen dit is al het derde Gasklephuis. De laatste heeft er 280.000 km op zitten.
Vida geeft in de tekst aan dat er max. 13 graden verschil mag zitten tussen de 2 kleppen. Ik heb 16 graden. Maar bij mijn weten heeft Volvo voor latere exemplaren de marges wat ruimer gezet.
Wie weet dat?
Andere vraag: waarom lost een herstart het probleem van ‘horten’ (al dan niet tijdelijk) op?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: Gasklephuis

· 
Posted: 25.05.2025 - 18:44  ·  #2
Ik zou het toch eerder in de ontsteking zoeken. Maar dat is ook maar een gok, te weinig om mee te werken.
Die soms wel soms niet storingen zijn het vervelendst.
Ik zou eerst even afwachten of het weer optreedt en dan weer op te lossen is met een herstart. mogelijk vida mee in de auto.
Tim Post
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 25.05.2025 - 18:54  ·  #3
Ik zou het ook niet per se in het gasklephuis zoeken. Heb je de auto al uitgelezen met vida?
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.05.2025 - 21:28  ·  #4
Uiteraard in Vida uitgelezen. Geen foutmelding.
Als het geen gasklephuis zou zijn, wat dan wel? (Iets dat met een herstart ‘opgelost’ wordt)
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.05.2025 - 11:02  ·  #5
Op het Volvo-forum lees is dat Volvo geen nieuwe, maar ook geen gereviseerde gasklephuizen meer aanbiedt. Dat betekend dus het langzaam uitsterven van de V70N, aangezien die gasklephuizen, (in ieder geval de Mag.morelli) vroeg of laat de geest geven.
Nu schijnen er revisiesetjes op de markt te zijn die je zelf zou kunnen installeren. Heeft iemand daar ervaring mee?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.05.2025 - 11:59  ·  #6
wel eens naar gekeken niet nodig gehad maar leek doenbaar
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.05.2025 - 12:22  ·  #7
Dat is wel een ding alles met een printplaat/computer/electronica gaat een keer kapot , wil je een oldtimer , koop er een zonder electronica , dan houd je hem rijdend . !
Klaasw
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.05.2025 - 12:50  ·  #8
Zonder foutcode is het lastig zoeken en ik zou zeker niet zomaar zaken gaan vervangen zonder eenduidige oorzaak.

Zelf heb ik bijna twee jaar lopen zoeken naar en storing waarbij het vermogen ook regelmatig en onvoorspelbaar wegviel en dat bleek de klopsensor te zijn.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.05.2025 - 15:30  ·  #9
Vandaag nog even contact gehad met de dealer m.b.t. niet meer leverbaarheid van gasklephuizen (bericht op Volvoforum): De dealer gaf aan dat ze nog wel leverbaar zijn. Alleen is de prijs flink omhoog gegaan.

M.b.t. de klopsensor: dat die een dergelijke storing zou kunnen veroorzaken was mij niet bekend.
@KlaasW: Had jij dan ook het effect, dat na een herstart het probleem voorbij was?
Tim Post
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 26.05.2025 - 17:30  ·  #10
Wat vraagt de dealert voor een dergelijk ETM?
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.05.2025 - 17:53  ·  #11
Rond de € 540 incl. software, inleren en korting.

Voordat ik de vorige keer het gasklephuis verving, had ik ook geen echte foutmelding. Van alles toen nagekeken, bleek uiteindelijk toch weer het gasklephuis te zijn. Het tweede gasklephuis ging maar 55.000 km mee. De huidige zit er inmiddels weer 280.000 km in.
De pakkingen voor het gasklephuis heeft de dealer op voorraad liggen. Dat zegt wel wat. "Gasklephuis=goudmijn voor Volvo" zei de magazijnman....

Op het gasklephuis staan overigens, naast het serienummer, 2 getallen. De bovenste is het onderdeelnummer. Maar waar het 2e nummer voor staat weet ik niet.
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.05.2025 - 21:14  ·  #12

Op het gasklephuis staan overigens, naast het serienummer, 2 getallen. De bovenste is het onderdeelnummer. Maar waar het 2e nummer voor staat weet ik niet.

Wat er ook op staat is de productiedatum, 2x : 1x op de sticker en 1x in het kunststof gesmolten. Is de datum op de sticker anders (=later jaar/weeknummer) dan op het kunststof dan is deze gereviseerd (ongeacht de kleur van de sticker). In het voorbeeld zie je ook dat de nieuwe sticker over de plek van de oude sticker is geplakt.

Dit bedrijf www.ecu.de reviseert de gasklephuizen voor 250,- (ombouw naar contactloze Hall-sensoren), omdat je je eigen huis weer terug krijgt hoeft er geen software geladen te worden. Geen ervaring mee. De helft inderdaad van wat Volvo op dit moment vraagt (software wel nodig).
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 26.05.2025 - 21:48  ·  #13
Klinkt als een mooie en duurzame oplossing!
Destijds heeft de hele soap rondom het gasklephuis mij overtuigd een facelift model te nemen.
Klaasw
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.05.2025 - 21:56  ·  #14
Quote door brulkjaer

Vandaag nog even contact gehad met de dealer m.b.t. niet meer leverbaarheid van gasklephuizen (bericht op Volvoforum): De dealer gaf aan dat ze nog wel leverbaar zijn. Alleen is de prijs flink omhoog gegaan.

M.b.t. de klopsensor: dat die een dergelijke storing zou kunnen veroorzaken was mij niet bekend.
@KlaasW: Had jij dan ook het effect, dat na een herstart het probleem voorbij was?

Bij mij varieerde het sterk qua gedrag en kon ik geen verband vinden. Soms ik werkte niet en herstart, soms ook niet. Overigens was het in eerste instantie vooral kortstondig inhouden.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.05.2025 - 22:46  ·  #15
die contactloze Hall-sensoren waren/zijn dus ook los te koop en zelf te monteren..

Selected quotes for multi-quoting:   0