Tja, gasklephuizen (oftewel ETM's) dat is een heel gedoe bij Volvo geweest en jammer dat ze daar nooit een duidelijk technisch schrijven over hebben geproduceerd.
De eerste keer dat ik ervan hoorde, was bij Tros Radar en dacht ik nog; 'nou, zo'n hok hoef ik ook nooit'. Dat is dan weer niet gelukt.
Na 4 jaar in een oude S70 gereden te hebben, durfde ik het toch wel weer aan.
V70n P2 gekocht en dat ging 4 jaar goed, totdat het begon te rommelen.
Nou, zie met dat gasklephuis debacle in je achterhoofd dan nog eens rustig na te denken.
Dan is aan zo'n canbus-bak een hele hoop opeens toch wel anders en gaan je denkpatronen alle kanten op en heb je even tijd nodig om te herstellen.
Het bleek in dit geval niet het gasklephuis te zijn, maar een bobine die door de hele auto aan het vonken was.
Nu lijkt het erop dat mijn auto nog steeds de originele klep heeft zitten en dat dat statistisch gezien een keer fout moet gaan.
Nuwel, ik het internet op en info verzamelen, maar door de stickers zag ik al snel de gasklephuizen niet meer. Waar beginnen, dan maar gewoon nummers van stickers opschrijven en een logica proberen te vinden. Na 60 stickers begon aardig de aardig de sjoege te dagen.
Naar mijn mening zijn er 5 type van stickers;
1 - Degene die te vinden zijn op de P80, oftewel de laatste S70, V70 en ik geloof de eerste serie S80
2 - Degene die ook op mijn auto te vinden is de V70 en op de S60 en S80 modellen P2
3 - De gele stickers
4 - De witte Volvo stickers
5 - Derde partijen
Op de eerste series staan 5 codes, 2 aan de linkerkant en drie aan de rechterkant.
1 - Dat is een telnummer en deze loopt bij elk gasklephuis volgens mij op niet van 1 naar 0, maar van 1 tot Z.
2 - Dat is een datumnummer waarbij de eerste twee cijfers het jaar en na de W de cijfers van de week weergeven, daarna komt een cijfer wat een 0 of een 1 is.
Daarna komt er een cijfer wat niet hoger dan een 5 is met daarna eentje die niet hoger dan een 0 is en het laatste nummer komt niet boven de 3, misschien een tijdsaanduiding?
3 - Dan krijg je het Volvo artikelnummer wat bij de P80 begint met een 9 (9186793 oid) en bij de P2 met een 8 (8644344, 8644345, 8644347 etc).
4 - Dan krijg je een 65CFM nummer waarbij het getal wat daar op volgt bij de 8644344 bijna altijd een 9 of -9 is. Bij de 8644346 een 2 of -2 is.
5 - Als laatste krijg je de AH. code die bij een 864435 bijna altijd gevolgd wordt door 0013536.C
Bij de 99W met Volvo nummer 9186793 krijg je er behoorlijk wat, zoals AH.0002030.J of met laatste letter een .K , bij 00W zie je dan ook een .M
Daarna kreeg je de gele stickers en dan wordt het een rommeltje omdat naast de gasklephuizen die waarschijnlijk uit de fabriek komen rollen, je ook de revisiegaskleppen hebt.
Volgens mij zijn de gasklephuizen waarvan het eerste nummer begint met 410 de revisie gevallen.Dan zie je ook de code AH.0012381.E meer voorkomen, een van de latere software-updates?
Vervolgens krijg je de witte stickers van Volvo weer met een andere layout met een soort artikelnummer van 36050563, 36050564. Maar de oude artikelnummers kunnen daar dan ook weer onder staan.
Vergeet ook niet dat bij bv de V70 de bouwjaren liepen van 00 tot 04 waarna vervolgens wat hardware werd veranderd en de serie verder ging tot 2008.
Toen vond ik de lijst met kleppen wel aardig lang genoeg.
De bedrijven die eigenlijk alleen maar een nieuwe sensor plaatsen, heb ik verder niet meer gekeken.
Je kunt zoeken op de sensor vervanger Sacer SA300.
Op de website van Actronics zie ik de versies voor de Volvo P2 niet meer staan.
XeMODeX doet zo te zien nog wel het eea, maar ja Canada.
Ecu.deVia de laatste twee kan je eventueel aan extra vergelijkende data komen.
Op het internet is het verder vaak een rommeltje, vooral slopen wilden natuurlijk de kleppen verkopen en werden/wordt er wat gegoogeld met nummers.
Aangezien ik niet zomaar stickers van anderen wil plaatsen, hier een aantal waar ik de rechten van heb.
Misschien dat wij hier een meer sluitend gasklephuis verhaal neer kunnen zetten.
De eerste keer dat ik ervan hoorde, was bij Tros Radar en dacht ik nog; 'nou, zo'n hok hoef ik ook nooit'. Dat is dan weer niet gelukt.
Na 4 jaar in een oude S70 gereden te hebben, durfde ik het toch wel weer aan.
V70n P2 gekocht en dat ging 4 jaar goed, totdat het begon te rommelen.
Nou, zie met dat gasklephuis debacle in je achterhoofd dan nog eens rustig na te denken.
Dan is aan zo'n canbus-bak een hele hoop opeens toch wel anders en gaan je denkpatronen alle kanten op en heb je even tijd nodig om te herstellen.
Het bleek in dit geval niet het gasklephuis te zijn, maar een bobine die door de hele auto aan het vonken was.
Nu lijkt het erop dat mijn auto nog steeds de originele klep heeft zitten en dat dat statistisch gezien een keer fout moet gaan.
Nuwel, ik het internet op en info verzamelen, maar door de stickers zag ik al snel de gasklephuizen niet meer. Waar beginnen, dan maar gewoon nummers van stickers opschrijven en een logica proberen te vinden. Na 60 stickers begon aardig de aardig de sjoege te dagen.
Naar mijn mening zijn er 5 type van stickers;
1 - Degene die te vinden zijn op de P80, oftewel de laatste S70, V70 en ik geloof de eerste serie S80
2 - Degene die ook op mijn auto te vinden is de V70 en op de S60 en S80 modellen P2
3 - De gele stickers
4 - De witte Volvo stickers
5 - Derde partijen
Op de eerste series staan 5 codes, 2 aan de linkerkant en drie aan de rechterkant.
1 - Dat is een telnummer en deze loopt bij elk gasklephuis volgens mij op niet van 1 naar 0, maar van 1 tot Z.
2 - Dat is een datumnummer waarbij de eerste twee cijfers het jaar en na de W de cijfers van de week weergeven, daarna komt een cijfer wat een 0 of een 1 is.
Daarna komt er een cijfer wat niet hoger dan een 5 is met daarna eentje die niet hoger dan een 0 is en het laatste nummer komt niet boven de 3, misschien een tijdsaanduiding?
3 - Dan krijg je het Volvo artikelnummer wat bij de P80 begint met een 9 (9186793 oid) en bij de P2 met een 8 (8644344, 8644345, 8644347 etc).
4 - Dan krijg je een 65CFM nummer waarbij het getal wat daar op volgt bij de 8644344 bijna altijd een 9 of -9 is. Bij de 8644346 een 2 of -2 is.
5 - Als laatste krijg je de AH. code die bij een 864435 bijna altijd gevolgd wordt door 0013536.C
Bij de 99W met Volvo nummer 9186793 krijg je er behoorlijk wat, zoals AH.0002030.J of met laatste letter een .K , bij 00W zie je dan ook een .M
Daarna kreeg je de gele stickers en dan wordt het een rommeltje omdat naast de gasklephuizen die waarschijnlijk uit de fabriek komen rollen, je ook de revisiegaskleppen hebt.
Volgens mij zijn de gasklephuizen waarvan het eerste nummer begint met 410 de revisie gevallen.Dan zie je ook de code AH.0012381.E meer voorkomen, een van de latere software-updates?
Vervolgens krijg je de witte stickers van Volvo weer met een andere layout met een soort artikelnummer van 36050563, 36050564. Maar de oude artikelnummers kunnen daar dan ook weer onder staan.
Vergeet ook niet dat bij bv de V70 de bouwjaren liepen van 00 tot 04 waarna vervolgens wat hardware werd veranderd en de serie verder ging tot 2008.
Toen vond ik de lijst met kleppen wel aardig lang genoeg.
De bedrijven die eigenlijk alleen maar een nieuwe sensor plaatsen, heb ik verder niet meer gekeken.
Je kunt zoeken op de sensor vervanger Sacer SA300.
Op de website van Actronics zie ik de versies voor de Volvo P2 niet meer staan.
XeMODeX doet zo te zien nog wel het eea, maar ja Canada.
Ecu.deVia de laatste twee kan je eventueel aan extra vergelijkende data komen.
Op het internet is het verder vaak een rommeltje, vooral slopen wilden natuurlijk de kleppen verkopen en werden/wordt er wat gegoogeld met nummers.
Aangezien ik niet zomaar stickers van anderen wil plaatsen, hier een aantal waar ik de rechten van heb.
Misschien dat wij hier een meer sluitend gasklephuis verhaal neer kunnen zetten.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).