Gasveren achterklep V70nn

Ervaring met aftermarket veren?

Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Gasveren achterklep V70nn

· 
Posted: 24.04.2019 - 16:05  ·  #1
Heeft er iemand ervaring met aftermarket gasveren voor de (automatische) achterklep van de NN?

Mijn V70nn achterklep zakt na opening, als de auto niet volledig vlak staat. En helaas sta ik hier bijna nooit vlak, de meeste straten liggen hier onder een hellingshoek. Na gister weer eens met mijn (toch al kale) harses tegen de klep te zijn gelopen terwijl ik iets zwaars probeerde in te laden, ben ik het nu echt zat en moet ik werk maken van de vervanging van de gasveren van de achterklep van mjin V70nn. Volvosweden how to video.

Wat extra info: De V70nn is geleverd met zowel manuele als automatisch openende achterkleppen, waarbij de automatische klep van de vroegere modeljaren (tot MY11) werkten via een hydraulische cilinder en 2 gelijke gasveren, terwijl vanaf MY11 (bepaald chassisnr.) de automatische klep electrisch opent en links en rechts een andere gasveer heeft (waarvan de rechter dezelfde is als de eerdere modeljaren, maar de linker niet).

Mijn V70nn is een MY09, dus nog met hydraulische achterklep. Voor wat ik heb kunnen nagaan is de gasveer hetzelfde bij de handmatige klep als de hydraulische, nl. Volvo onderdeelnr. 31217640 (ook 30674836 en 31298338). Deze opent met 1190Nm en is 308mm lang, en heeft origineel springveren ter ondersteuning van de gasveer (plaatje). Die zijn redelijk duur en dus vraag ik mij af of een goedkopere versie (met dezelfde kracht en lengte) ook een aantal jaar mee zou kunnen gaan. De originele gasveren hebben plm. 10 jaar volgehouden. Mijn diesel gaat niet nog 10 jaar meegaan vrees ik, dus iets goedkoper mag best, zolang het maar past en werkt.
OEM merk lijkt, zoals gewoonlijk bij Volvo, Stabilus te zijn. Die zijn al te vinden voor plm. 35€ / stuk (beide te vervangen) plus verzendkosten, dus dat valt wel mee, maar er zijn ook andere merken die maar een fractie kosten. Dat zijn dan wel gewone gasveren zonder springveer, maar aldus een comment van VolvoSweden onder zijn video zouden die even goed werken. Heeft er iemand ervaring (goed of slecht) met een ander merk?
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Gasveren achterklep V70nn

· 
Posted: 24.04.2019 - 23:05  ·  #2
Gewoon van Stabilus nemen. Loop je geen risico op evt. lengteverschillen. Zoek maar eens op dit forum (wel is waar gaat het daarbij om een v70N).
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.04.2019 - 23:51  ·  #3
Ja, dat was ik zelf (onder anderen). Voor mijn N had ik Monroe besteld, en teruggestuurd, die waren net te lang. Later pas kwam ik erachter dat je blijkbaar de scharnieren kunt stellen, die zitten vastgeschroefd in sleufjes ipv gaten, maar goed, terugsturen en Stabilus installeren was makkelijker.
Toch wel benieuwd of er ervaringen zijn met de NN. Ik heb weliswaar een vroeg model, maar ik kan toch niet de eerste zijn met slechte gasveren... alhoewel de mijne natuurlijk wel jarenlang in de heetste delen van Spanje heeft rondgereden, en die dingen zitten vlak onder het dak, dus die hebben in de zomer regelmatig 50-60 graden gehad bij parkeren in in de volle zon.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.04.2019 - 10:34  ·  #4
Van het weekend wat zitten lezen in VIDA, en helaas is het met zo'n automatische achterklep allemaal niet zo voor de hand liggend meer als in de V70N.
De achterklep module POT, heeft allerlei sensoren waaronder een hall-sensor (tegen overbelasting denk ik?) en sensoren voor de bovenste (open) en onderste (dicht) vergrendeling van de klep. Aangezien mijn klep bovenaan niet goed vergrendeld (open blijft staan) kan het daar ook aan liggen, en zijn het dus mogelijk niet de gasveren. Er schijn het e.e.a. aan uit te lezen te zijn, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Ik hoor wel een heel duidelijke klik als de klep in de bovenste stand komt, maar of dat een vergrendeling is, of bijv. de hydraulische pomp die afschakelt, geen idee. Ik ga dus wat onderzoek doen en zal terugkoppelen of het uiteindelijk de gasveren zijn of toch iets electronisch. Wel kan ik me herinneren dat er bij aankoop van de auto wat POT meldingen in stonden, maar als ik me het goed herinner waren die verdwenen na vervanging van de accu. Er worden nl. ook POT error codes gegenereerd als er een te grote spanningsval wordt geregistreerd tussen de ECM-spanning en de POT-spanning, aldus de VIDA beschrijving - maar welke precies, dat weet ik niet.

Selected quotes for multi-quoting:   0