Geartronic van 2 naar 3 wat bonkig

 
 
 
 
 
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Geartronic van 2 naar 3 wat bonkig

 · 
Posted: 11.10.2015 - 15:46  ·  #16
Quote

Ik rijd in het dorp in stand 3+W (winterstand). Dan rijd je constant in de 3 en nergens last van.


Goed bezig! :thumb:
Dan weet je tenminste zeker dat je je bakolie verbrand
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Geartronic van 2 naar 3 wat bonkig

 · 
Posted: 11.10.2015 - 16:09  ·  #17
Quote door wintie

Bel je een bakspoeler, moet nodig je bak gespoeld worden (€ 295,-). Het is puur geldklopperij. En als het niet het gewenste resultaat oplevert heb je pech gehad, want er wordt niks gegarandeerd.


Niet voor niets hebben wij sponsoren welke daadwerkelijk bereid zijn je te helpen. Ze denken mee met de klant, zonder per definitie je portemonnee te legen.

Tevens ben ik niet met je eens dat elke spoeler beweert dat je bak gespoeld moet worden. Iemand met veel kennis & ervaring heeft een idee van mogelijke oorzaken en kan hierdoor problemen uitsluiten. Kleppenhuizen gaan niet snel kapot, van de 1000 transmissies zijn er door onze huidige sponsoren maar 7 vervangen.

Zo bokt onze versnellingsbak in de L-stand (1e en 2de versnelling). Dit komt doordat er scheurtje zit in de lager (of iets dergelijks?) van de L-stand. In de 'D' geen last van. Door spoelen verdwijnt het scheurtje natuurlijk niet. Deze diagnose is kosteloos gesteld door Gery Slot.. (Geldklopperij?) Terwijl onze bak elders is gespoeld. Hij zei dat we ons geen zorgen moesten maken, en de L-stand vermijden. In de D vergroot je het probleem niet, dus vandaar dat we de L stand vermijden.

Jij beweert dat het geldklopperij is, terwijl een overgrote meerderheid van alle problemen wél opgelost wordt door (preventief) reinigen van de transmissie. Deze methode, waarin Gery Slot (van Powerflush.nl) constant bezig is met doorontwikkeling, heeft zich al bewezen als de beste methode.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Geartronic van 2 naar 3 wat bonkig

 · 
Posted: 11.10.2015 - 17:06  ·  #18
Quote door wintie
Ik rijd in het dorp in stand 3+W (winterstand). Dan rijd je constant in de 3 en nergens last van. Buiten het dorp gewoon in D (schakelt prima bij hogere toeren). In plaats van al dat gespoel kun je beter een ruilbak laten inbouwen, dan heb je tenminste nog een beetje garantie.

Dat lijkt me dan weer niet handig. Je rijdt eigenlijk in een te hoge versnelling en pleegt een aanslag op je bak.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Geartronic van 2 naar 3 wat bonkig

 · 
Posted: 11.10.2015 - 17:40  ·  #19
Quote door Alex9719

(Zijn vermoeden was namelijk dat sommige delen (ben de naam even kwijt) zo ver verschoven waren (buiten de tolerantie), waardoor ze niet meer volledig terug konden. Zo'n harde reset kan dit oplossen (of verergeren... overleg dus wel altijd!)


Denk dat jij het over deze manier van inleren hebt (zie foto).
Is en blijft altijd een gok, maar aan de andere kant, niet geschoten is mis.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Geartronic van 2 naar 3 wat bonkig

 · 
Posted: 11.10.2015 - 18:37  ·  #20
2 naar 3 schakelproblemen is in de regel breinschade.
Soms kan een en ander verholpen worden door een Powerflush met eventueel een nieuwe inlering van de de schakeldrukken.( adaptie )
Vergeet niet dat 380.000 voor een automaat al een flink aantal kilometers is, en dat afhankelijk van het aantal schakelmomenten schade aan het brein te verwachten is, je moet een beetje geluk hebben.
Hoe dan ook, je weet het pas na een flush.
Zonder meer praten over een nieuw brein is hoe dan ook prematuur, ik heb genoeg automaten gezien die na 380.000 nog redelijk schakelden, maar ook die bij 180.000 al kapot waren.
Het hangt sterk af van het gebruik van de wagen.. snelweg, aanhangers, stadsverkeer, die dingen spelen een rol hoe lang een automaat zal blijven functioneren.
Ik heb een keer een XC90 gespoeld die een aanhanger met nat zand, geschat 4000kg heeft getrokken, nou dat is een flinke aanslag op de bak.
Toch nog wel deze bak kunnen redden, maar het was op het randje. ( die wagen had overigens slechts 160.000 gelopen )
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Geartronic van 2 naar 3 wat bonkig

 · 
Posted: 11.10.2015 - 19:31  ·  #21
Quote

Ik heb een keer een XC90 gespoeld die een aanhanger met nat zand, geschat 4000kg heeft getrokken, nou dat is een flinke aanslag op de bak.


Kun je misschien uitleggen wat er eigenlijk gebeurd waardoor het zo'n aanslag is op de bak?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Geartronic van 2 naar 3 wat bonkig

 · 
Posted: 11.10.2015 - 22:00  ·  #22
Wat denk je dat een xc90 mag trekken volgens de fabrikant?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Geartronic van 2 naar 3 wat bonkig

 · 
Posted: 11.10.2015 - 22:44  ·  #23
Quote

Wat denk je dat een xc90 mag trekken volgens de fabrikant?


Uiteraard geen 4ton.

Maar wat ik bedoel is dat er een uitleg komt wat er in de bak c.q. omvormer gebeurd als er met zo'n zware last wordt gereden.

Ik heb d'r een voorstelling van, puur en alleen omdat ik wat onderricht heb gezien van Weber State University op youtube. Menigeen hier heeft de films nog niet gezien. Zeer aanbevelenswaardig overigens, met name die over de koppelomvormer.

Desondanks denk ik dat een heldere Nederlandse uitleg zeker niet verkeerd is.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Geartronic van 2 naar 3 wat bonkig

 · 
Posted: 11.10.2015 - 23:15  ·  #24
te veel stress op alle componenten, koppelingen, bussen, lagers, koppelomvormer etc.
Plus ook nog eens te lage toeren gereden zodat de ATF oververhit was, dus de TCM een melding gaf.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Geartronic van 2 naar 3 wat bonkig

 · 
Posted: 11.10.2015 - 23:38  ·  #25
https://www.youtube.com/watch?v=uXgSttKLsHs

Met name de warmteontwikkeling in de koppelomvormer is er de oorzaak van, dat de ATF verbrand alvorens als smeermiddel en koelingmedium te gaan functioneren in de automatische versnellingsbak. Zeker als de voorgeschreven maximale waarde ver wordt overschreden ( 4000kgf i.p.v. 1750kgf in het geval van de XC90 met aanhanger) zal er zich een enorme warmteontwikkeling zich in de koppelomvormer voordoen, die zelfs verkleuring van de componenten teweegbrengt. En dit doet zich pas voor bij temperaturen van >700 °C !
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Geartronic van 2 naar 3 wat bonkig

 · 
Posted: 11.10.2015 - 23:55  ·  #26
Dat bedoel ik!

Nu het volgende:
Quote

Ik rijd in het dorp in stand 3+W (winterstand). Dan rijd je constant in de 3 en nergens last van.


Hiermee veroorzaak je in feite dus bij het optrekken vanuit stilstand ook een hoge temperatuur in de koppelomvormer lijkt me. Daarmee wordt dan de ATF geen goed mee aangedaan.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Geartronic van 2 naar 3 wat bonkig

 · 
Posted: 12.10.2015 - 02:35  ·  #27
Quote door Steve

Dat bedoel ik!

Nu het volgende:
Quote

Ik rijd in het dorp in stand 3+W (winterstand). Dan rijd je constant in de 3 en nergens last van.


Hiermee veroorzaak je in feite dus bij het optrekken vanuit stilstand ook een hoge temperatuur in de koppelomvormer lijkt me. Daarmee wordt dan de ATF geen goed mee aangedaan.


Uitgesproken slecht omdat de temperatuur van het medium (ATF) geen koelende en smerende functie meer heeft en dus in de versnellingsbak meer schade berokkend dan goed doet.
Benny67
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Geartronic van 2 naar 3 wat bonkig

 · 
Posted: 22.11.2015 - 12:00  ·  #28
Het probleem is opgelost. Ik heb de auto ingeruild. Er was eigenlijk prima mee te rijden maar ik wou toch graag een 4x4 hebben vandaar dat ik nu een XC70 heb.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Geartronic van 2 naar 3 wat bonkig

 · 
Posted: 22.11.2015 - 12:14  ·  #29
Veel plezier met je XC.

Hand- of automaatbak?
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Geartronic van 2 naar 3 wat bonkig

 · 
Posted: 22.11.2015 - 12:17  ·  #30
Quote door Benny67

Het probleem is opgelost. Ik heb de auto ingeruild. Er was eigenlijk prima mee te rijden maar ik wou toch graag een 4x4 hebben vandaar dat ik nu een XC70 heb.


Het probleem is dus niet opgelost, maar verwijdert :bandit: Ook een manier van "oplossen" idd ;-)

Veel plezier met je XC!!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0