Geblokkeerde achterbank V70II

 
 
 
 
 
chrisv70II
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sint Michielsgestel
Berichten: 26
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Geblokkeerde achterbank V70II

 · 
Posted: 08.05.2026 - 10:25  ·  #1
Sinds enige tijd krijg ik geen beweging meer in de ‘schuif’ om het brede deel van de achterbank te ontgrendelen en zo plat te leggen.
Weet iemand een oplossing?
Groet Chris
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4833
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Geblokkeerde achterbank V70II

 · 
Posted: 08.05.2026 - 11:05  ·  #2
Zit er niks tussen wat de ontgrendeling bemoeilijkt? Dan bedoel ik niet bij de knop maar onderaan of zijdelings bij de leuning, waar de grendel aangrijpt. Zit bijv. de gordel ertussen, of iets wat in de achterbak lag...
Heb je al geprobeerd de leuning flink naar achter te duwen met bijv. je rug of schouder, en tegelijkertijd te proberen de hendel omhoog te halen?
Als je niks geks ziet dan zou ik de zitting van de achterbank eruitpakken en/of de vloer van de achterbak om zo het scharnierpunt te kunnen zien en kijken of je daar iets ziet. Als dat allemaal niks oplevert is er wellicht iets afgebroken tussen de knop en grendel, maar hoe je daarbij komt durf ik niet te zeggen...weet vast iemand anders wel.
chrisv70II
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sint Michielsgestel
Berichten: 26
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Geblokkeerde achterbank V70II

 · 
Posted: 08.05.2026 - 12:34  ·  #3
Hallo Bolbo,
Bedankt voor het meedenken, maar er zit echt niks wat het omklappen van de bank blokkeert.
Het is in het ontgrendel mechanisme. bij de ‘rechter schouder’ van de bank.
Die hendel zit muurvast.
Geen idee hoe je dat kunt openen oid.
Groet Chris.
PugZ78
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 47
Berichten: 21
Geregistreerd: 08 / 2024
Subject:

Re: Geblokkeerde achterbank V70II

 · 
Posted: 08.05.2026 - 13:56  ·  #4
Niet gewoon een beetje WD40 ertussen?
chrisv70II
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sint Michielsgestel
Berichten: 26
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Opgelost maar nieuw probleem…gordel vast, bank plat

 · 
Posted: 08.05.2026 - 14:19  ·  #5
Met wat gewring ging de vergrendeling plots los..kapje eraf gehaald mechanisme gesmeerd, loopt als trein🥳, maar toen schoot de gordel strak terwijl de leuning plat lag, geen beweging meer in de gordel te krijgen en de leuning kan dus niet meer omhoog
isaacvanasselt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veldhoven
Berichten: 57
Geregistreerd: 04 / 2023
Subject:

Re: Geblokkeerde achterbank V70II

 · 
Posted: 08.05.2026 - 20:23  ·  #6
haha, ja dat is leuk heb ik ook gehad... de gordel komt er komt er echt niet meer uit als de bank plat ligt, zal wel veiligheid zijn.
Die moet je dus loshalen... dop 14 geloof ik.
J.vd.W.
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 45
Geregistreerd: 02 / 2025
Subject:

Re: Geblokkeerde achterbank V70II

 · 
Posted: 09.05.2026 - 21:03  ·  #7
Gordel onderin zit vast met een boutje. Daar kun je bij door het zitkussen weg te halen.

Boutje losdraaien, gordel beetje aantrekken en laten vieren en dan schiet hij los. Je dopje mist waarschijnlijk, of een volgende keer een lijmklem op de gordel zodat hij niet teveel terug schiet
chrisv70II
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sint Michielsgestel
Berichten: 26
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Geblokkeerde achterbank V70II

 · 
Posted: 19.05.2026 - 10:51  ·  #8
Beste mensen, bedankt voor de reacties, heb paar dagen geen tijd gehad.
J.vd.W, welk zitkussen bedoel je precies, dat bij de wielkas? Hoe haal je die weg? Ik heb wel wat aan getrokken, maar is niet gelukt.
Dan zou je idd bij de bodemverankering kunnen komen.
Groet, Chris.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 53
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 1273
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Geblokkeerde achterbank V70II

 · 
Posted: 21.05.2026 - 07:26  ·  #9
Als het goed is zit er bij de zitting een lus aan de wielkast kant, daar aan trekken om de zitting te ontgrendelen.
chrisv70II
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sint Michielsgestel
Berichten: 26
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Geblokkeerde achterbank V70II

 · 
Posted: 22.05.2026 - 09:48  ·  #10
Beste..
Klein misverstand, de zitting is omhooggeklapt want de bank ligt plat.
Ik bedoelde een soort kussentje dat min of meer om de wielkast buigt en waar onder de gordel bevestiging zit.
Uiteindelijk ben ik er ingeslaagd, met een hoop gefriemel en geduld, die bout ( nr 13) los te krijgen en de leuning kan weer omhoog😅…alleen de gordel geeft niet mee, kan hem dus niet afrollen…
Ben bang dat er een nieuwe in moet en dat lijkt me een gigaklus…tenzij iemand een goed tip heeft.🧐
Groet Chris
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 69
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 607
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Tijd terug

 · 
Posted: 22.05.2026 - 14:20  ·  #11
maar ik had dat ook met mijn V70XC. De riem zat toen klem maar met wat pielen kon je hem vrijkrijgen. Waarschijnlijk is het nokje dat het terugschieten (en het strak zetten) verdwenen. Was toen iets van 2 euro bij skandix of zo. Maar ter herinnering aan die riem heb ik nu in mijn xc90 nog steeds een dop met handvat liggen wat me toen regelmatig van pas kwam.

Zou me niet meteen zorgen maken :)
Succes!
J.vd.W.
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 45
Geregistreerd: 02 / 2025
Subject:

Re: Geblokkeerde achterbank V70II

 · 
Posted: 31.05.2026 - 08:07  ·  #12
Sorry, lees je bericht nu pas. Inderdaad zo'n zij kussen. Die kun je loshalen als de bank plat ligt. Weet je zeker dat hij niet los schiet? Ook niet als je even wat harder nog aan de gordel trekt? Het is een soort beveiliging waar hij in blijft hangen.

Hopelijk schiet hij los. Zou zuur zijn als er een hele nieuwe gordel in moett
Selected quotes for multi-quoting:   0