Gebruikte G3 installatie plaatsen?

Waarom wel of niet doen?

 
 
 
 
 
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Gebruikte G3 installatie plaatsen?

 · 
Posted: 07.08.2018 - 21:33  ·  #1
Ha allen,

Ik ben me een beetje aan het oriënteren op wat zoal de mogelijkheden/kosten zijn voor het inbouwen van een G3 installatie.
Nu kom ik daarbij ook mogelijkheden tegen van het inbouwen van een gebruikte G3 installatie, hetgeen prijstechnisch heel interessant lijkt. Alleen.....

Wat zijn de voor/tegen argumenten om zoiets te doen? Want hoe slijtage gevoelig is zo’n installatie bijvoorbeeld?

Indien het een prima overweging zou zijn, zijn er ervaringen met bedrijven welke dit goed doen?
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Gebruikte G3 installatie plaatsen?

 · 
Posted: 07.08.2018 - 21:43  ·  #2
Je hebt 2 soorten systemen: damp-inspuiting en vloeibaargas-inspuiting (Vialle).
Ik heb alleen recente ervaring met een Vialle systeem. Dus mijn opmerkingen betreffen dus een dergelijke installatie.

Het hangt erg af van de prijs die je moet betalen voor een gebruikte installatie.
Als je van plan bent lang met de auto te doen, zou ik zelf voor een nieuwe installatie gaan.
Gebruikte injectoren zou ik zelf niet zo gauw doen. Gelijktijdige inspuiting is erg belangrijk. Koop je echter nieuwe injectoren dan loopt de prijs van je gebruikte installatie meteen flink op.
Daarnaast heb je bij een nieuwe installatie garantie.
Bij een gebruikte installatie kan je dus zelf aan de bak als er wat mis is (of kosten gaan maken).
M.a.w. ik zou voor een nieuwe installatie gaan als je hem laat inbouwen.
Doe je het zelf, dan ligt de zaak even anders, maar ik begrijp dat je dat niet van plan bent.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Gebruikte G3 installatie plaatsen?

 · 
Posted: 08.08.2018 - 05:52  ·  #3
Ik heb wel vaker gebruikte installaties ingebouwd (die uit een auto kwamen waarvan ik zeker wist dat die goed op LPG/LPi liepen. Wel heb ik altijd een nieuwe kabelboom gemonteerd want hierop wilt het nog wel eens fout gaan. Merendeel van de installaties waren dan ook gewoon plug and play. Het kan wel lastig zijn om de auto op LPG/LPi gekeurd te krijgen, zorg er bijvoorbeeld voor dat de tank niet ouder is als 10 jaar en dat de vulslang bij het keuren ook niet ouder is als een jaar.
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Gebruikte G3 installatie plaatsen?

 · 
Posted: 08.08.2018 - 07:46  ·  #4
Dan hou ik dat even in gedachten en hebben we het er binnenkort nog wel eens over ;)
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Gebruikte G3 installatie plaatsen?

 · 
Posted: 08.08.2018 - 10:24  ·  #5
Als je zeker weet dat een gebruikte installatie goed functioneerde, ligt het iets anders. Maar dat is lang niet altijd goed na te gaan.
Daarbij zou ik zelf toch altijd nieuwe spuitmondjes nemen.




Wat de keuring bij de RDW betreft: ja dat is een aparte.
Bij een bestaande installatie mag de LPG tank gerust meer dan 10 jaar oud zijn. Ga je diezelfde tank in een andere auto zetten, moet de LPG-tank ineens gekeurd worden (dat is dus NIET de RDW-keuring!).
Dat betekent in de praktijk dus, zoals Dirk342 ook al aangaf: een tank nemen die < 10 jaar oud is.
En ja, die slangen is altijd een dingetje bij de RDW.
Zo kreeg ik bij de keuring bij de RDW na het inbouwen van een LPG-installatie te horen dat ik een ander merk slang moest gebruiken.
Dus ik naar de onderdelenleverancier met de vraag naar een slang van merk X. Daar kreeg ik te horen: "Ha, je komt zeker bij de RDW vandaan? Ach, die willen maar 1 merk slang in de installaties zien. Onzin, de andere merken zijn net zo goed." Maar goed voor een klein bedrag ga je niet moeilijk doen, dus dan maar van merk X.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0