gedrag climate control

RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

gedrag climate control

· 
Posted: 10.01.2017 - 21:40  ·  #1
ik probeer te begrijpen hoe het ACC systeem van mn auto werkt.

Wat me opvalt is dat, wanneer de binnentemperatuur bereikt is, er koele lucht uit de 2 middenroosters in het dashboard stroomt en warme lucht uit de andere roosters. Is dat normaal, volgt die lucht een ander kanaal?

Daarnaast hoor ik een ventilator een beetje piepen tijdens het optrekken (ik weet dat het geluid daar mee te maken heeft omdat wanneer ik de ventilator met de hand uit zet het geluid weg is) , maar dat geluid hoor ik alleen uit de rechter roosters bij het raam. Zitten er meerdere ventilatoren in het acc systeem? Zo ja, waar bevindt zich degene die dit zou kunnen zijn?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

Re: gedrag climate control

· 
Posted: 10.01.2017 - 23:14  ·  #2
Dat piepen kan van de kleine fan in het ecc paneel komen, of van de aanjager ofwel kachel ventilatormotor. Deze zit voor het dashboard kastje. De mijne maakt soms ook herrie, s ochtends, en alleen in een bocht naar links. Ik heb de ventilatormotor er ooit al eens uit gehad en de lagers gesmeerd, toen was het twee jaar stil, maar nu is het af en toe weer terug. Dus er moet tzt een nieuwe(re) in komen.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 10.01.2017 - 23:59  ·  #3
Zo werkt t ongeveer:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 11.01.2017 - 08:04  ·  #4
Quote door Waltersan

Dat piepen kan van de kleine fan in het ecc paneel komen, of van de aanjager ofwel kachel ventilatormotor. Deze zit voor het dashboard kastje. De mijne maakt soms ook herrie, s ochtends, en alleen in een bocht naar links. Ik heb de ventilatormotor er ooit al eens uit gehad en de lagers gesmeerd, toen was het twee jaar stil, maar nu is het af en toe weer terug. Dus er moet tzt een nieuwe(re) in komen.

is het heel lastig deze uit te bouwen? Ik ben een redelijk handige sleutelaar: kost het een uurtje, een halve dag of meer?
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 11.01.2017 - 08:24  ·  #5
ik heb intussen meer posts gevonden waarbij de ts aangeeft dat de middelste roosters koele en de rest warme lucht aanvoert. Ik zou eens met een thermometer moeten checken, maar volgens mij blijft de auto ook goed op 21 graden. Het zou dus best design kunnen zijn. Maar gevoelsmatig is het dan toch kouder, daar je deze lucht recht op je handen en gezicht krijgt.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 11.01.2017 - 16:43  ·  #6
Wij reden met -13 graden terug uit Tsjechië en omdat ik nu een keer niet reed viel het temperatuursverschil tussen links en rechts op. Links goed warm en rechts steenkoud.

Mijn vrouw klaagt al een tijdje in de auto dat het zo koud is, en ik vind dan dat ze zich aanstelt. Nu ik daar gezeten heb, heb ik maar sorry gezegd. Niet te harden zo koud.

Iemand een idee?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.01.2017 - 17:00  ·  #7
Quote door Lupo Roffel

Wij reden met -13 graden terug uit Tsjechië en omdat ik nu een keer niet reed viel het temperatuursverschil tussen links en rechts op. Links goed warm en rechts steenkoud.

Mijn vrouw klaagt al een tijdje in de auto dat het zo koud is, en ik vind dan dat ze zich aanstelt. Nu ik daar gezeten heb, heb ik maar sorry gezegd. Niet te harden zo koud.

Iemand een idee?

Haha! Een sorry was wel op z'n plaats dan
Je hebt 2 knopjes voor de temperatuur he, je moet die rechter ook warmer zetten =)

Aangezien de bestuurderskant wel warme lucht krijgt, zal het verwarmingselement wel OK zijn. Dan moet het dus in de luchtverdeling zitten, die middels kleppen geregeld wordt.
Als je de documenten hierboven opent, zie je dat er diverse kleppen en klepmotoren zijn (links, rechts, circulatie...). Je zult dus die van de rechtse kant moeten nakijken / fixen / vervangen. Zit achter het plastic bij de (passagiers)voetruimte, onder de radio zeg maar.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 11.01.2017 - 18:54  ·  #8
Quote door RogerPaolo

Quote door Waltersan

is het heel lastig deze uit te bouwen? Ik ben een redelijk handige sleutelaar: kost het een uurtje, een halve dag of meer?

Beiden is niet heel veel werk. Die in het ecc paneel kun je zo uit elkaar halen en alles schoonmaken en oliën. Wel de accu los koppelen als je de groene stekker (Canbus) los haalt.
De aanjager motor kan niet zo maar uit elkaar, dus hooguit kun je wat olie op/in de lagers spuiten enhopen dat het op de juiste plek terecht komt.
Staan op YouTube genoeg filmpjes hoe je het dashboard uit elkaar haalt.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 11.01.2017 - 19:47  ·  #9
Ok Bolbo, dan ga ik daar de zoektocht beginnen.
Diechel
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.01.2017 - 20:21  ·  #10
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 11.01.2017 - 21:14  ·  #11
Als het stangenstelsel in orde is (beide kanten van de kachelradiateur en rechts van het dashboardkastje), dan kun je in Vida de kleppen ook nog een keer kalibreren. Dan zou het weer in orde moeten zijn.

Selected quotes for multi-quoting:   0