Geen gangbare achterlicht lampjes?

brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Geen gangbare achterlicht lampjes?

· 
Posted: Gisteren om 19:32  ·  #1
Als ik de mistlamp achter inschakel, gaat de mistlamp niet aan. Sterker nog: het parkeerlicht links achter, gaat UIT.
Het gecombineerde mistlamp/parkeer-lampje lijkt in orde.
Voor de zekerheid wilde ik het testen met een nieuw lampje. Het vreemde is echter dat geen enkel lampje uit zo'n lampensetje past. Dat komt omdat de groeven van de bajonetaansluiting niet overeenkomen met de lamphouder. Ik had hier nog nooit van gehoord. Jullie wel? Dat betekent dat je dus altijd Volvo-lampjes moet hebben? Ik heb dit lampje in al die 10 jaar nooit behoeven te vervangen.

De zekering (nr. 2 10A) voor de mistlamp die links achter in de kattenbak zit, is in orde.
Zojuist relais M16 gecontroleerd: is het probleem niet.
Marc-B
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

Re: Geen gangbare achterlicht lampjes?

· 
Posted: Vandaag om 09:38  ·  #2
Vaak ontstaan dit soort problemen door corrosie in de trekhaakstekker. Heb je die?
En er zijn inderdaad twee typen van deze lampjes. Bij de ene zitten de pinnetjes recht tegenover elkaar, bij de andere iets gedraaid t.o.v. elkaar.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 10:07  ·  #3
Het lamp type zal wel in het boekje van de auto staan. Ik moest recent bij onze Focus de gecombineerde achterlicht-remlicht gloeilamp vervangen, dat bleek een 21W (remlicht)/5W (achterlicht) lamp te zijn met de pinnetjes recht tegenover elkaar. Mijn reservesetje had een 21/4W lampje met de pinnetjes ongeveer op 120 graden t.o.v. elkaar, die paste dus niet en was ook niet het juiste wattage. Zoiets zal het bij jou ook zijn?
Je hebt ook nog een type waarbij de pinnetjes op verschillende hoogte zitten, dus even kijken wel type je precies nodig hebt.
Kan best zijn dat het normaal is dat parkeerlamp uitgaat als het mistlicht aan gaat, het mistlicht is veel sterker dus dan voegt het parkeerlampje weinig meer toe?
Ik zou toch even proberen het lampje te vervangen, dat is de kortste klap en kost maar een paar euro. Mocht het dan nog niet werken, dan weet je dat je verder moet zoeken...
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 10:11  ·  #4
Heeft de V70N wel duolampjes?
Een S60 heeft dat niet, mistlicht is een apart 21W lampje. Ik dacht met de pootjes recht tegenover elkaar in de fitting.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 20:24  ·  #5
* Ik heb inderdaad een trekhaak. Daar zal ik dus ook eens naar kijken. Al branden alle lichten op de aanhanger ok.
* Het is een duplo lamp (ook volgens het boekje).
* De contacten zitten i.d.d. 120 graden van elkaar.
Selected quotes for multi-quoting:   0