Geen geluid V70 2016

 
 
 
 
 
gawag
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden (warmond)
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Geen geluid V70 2016

 · 
Posted: 15.01.2024 - 10:52  ·  #1
Hoi beste leden,

Ik bezit sinds september 2023 een V70 T4 Inscription Edition met een Harman Kardon audio systeem.

Sinds een paar maanden heb ik echter geen geluid meer!

Het probleem is dat ik geen geluid meer hoor vanuit alle bronnen, pdc, telefoon, radio, nav etc..

De symptomen begonnen met een keer geen geluid en later wel weer voor een tijdje.
Toen geen geluid na een paar seconden en getik op de speakers en nu helemaal geen geluid.

Alles op de bedieningspaneel lijkt te werken, volume, instellingen, bronnen lezen, radio, dab, telefoon herkennen en bluetooth afspelen maar zonder geluid.

Ik ben langs de dealer gegaan, nieuwe software geladen en de gangbare dingen geprobeerd en gecheckt maar vida geeft geen storing.(zekeringen, accu loskoppelen)
Dealer moet verder onderzoeken maar ze hebben voorlopig geen tijd en natuurlijk kostbaar.

Wat wel fout gaat is als met vida speakerstest gedaan moet worden dan geeft ie een fout aan dat niet met de controle unit of zoiets dergelijks kan communiceren (helaas heb ik geen foto daarvan dus weet niet precies zeker wat de foutcode was).
Met een andere diagnose programma kwam de foutcode U1A1587 (ICM) maar die fout is er nu ook niet meer.

Het vermoeden is waarschijnlijk de versterker, maar hoe kan ik dat met zekerheid vaststellen? Is die te repareren? Kan ik een tweedehands kopen en waar?

Wat zijn de stappen die ik kan ondernemen? alle inputs zijn welkom, thx
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Geen geluid V70 2016

 · 
Posted: 15.01.2024 - 21:17  ·  #2
Ik zou ook in eerste instantie de versterker vermoeden. Als je een vervangende wilt zoeken, zou deze het beste hetzelfde nummer hebben. De versterker zit onder de bestuurdersstoel. Er staan een aantal nummers op. Op onderdelenlijn kun je zoeken op deze nummers, wie weet vind je wat. Er staan meerdere nummers op, niet alle nummers zullen overeen komen. Misschien kun je hier eens een foto posten van de sticker van de versterker?
Een vervangende versterker zal niet zomaar werken. De dealer zal deze willen inleren, ofwel, oude uitschrijven, nieuwe koppelen aan de auto, software voor het juiste systeem laden, reload, etc. Kostbare aangelegenheid. Als de versterker dezelfde is, dan staat de juiste software er reeds op. Het is dan voldoende om de MOST security (ITP off) te laten verwijderen. Dan wordt elk 'vreemd' apparaat geaccepteerd. Overigens, de MOST security grijpt pas na 20-30 seconden in, dus je kunt wel testen of de versterker het probleem geeft. Ik weet niet waar je woont, maar bijvoorbeeld bij Auto Rima heb je de mogelijkheid om voor de deur de spullen te testen. Dus voordat je met software aan de gang gaat, kun je al ontdekken of een andere versterker soelaas gaat bieden.
gawag
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden (warmond)
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: Geen geluid V70 2016

 · 
Posted: 21.01.2024 - 20:10  ·  #3
dank voor je antwoord, ik heb dinsdag een afspraak bij een garage en hopelijk kan hij de fout vinden. hij vermoedt ook dat het waarschijnlijk de versterker is. ik heb snel gekeken maar kon niet snel hetzelfde type vinden.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Geen geluid V70 2016

 · 
Posted: 21.01.2024 - 20:54  ·  #4
Heb je een foto van de sticker op de versterker? Ik zit binnenkort weer in Zweden, wellicht kan ik voor je kijken.
gawag
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden (warmond)
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: Geen geluid V70 2016

 · 
Posted: 06.02.2024 - 20:18  ·  #5
het is inmiddels opgelost:)
het was inderdaad de versterker, ik heb er een kunnen vinden. weliswaar niet exact hetzelfde nummer maar een hk van een jaar later. hij heeft het gedaan voor 30 seconden ongeveer en daarna door de most security uitgeschakeld. De dealers hebben het heel druk deze dagen dus ben ik maar zelf op zoek gegaan.
ik heb uiteindelijk een jlr kabel besteld (en meteen een accu lader) en p3tool gekocht en gebruikt.
het kraken van de pin ging heel snel (25 min!) daarna kon ik de most security uitschakelen. en nu eindelijk geluid.
vraag me alleen af of wat de consequenties kunnen zijn om zonder Most security te rijden.

wel balen dat mijn auto net te nieuwe (eind 2015) is om vida te kunnen gebruiken. als iemand daar een tip voor heeft graag

bedankt voor de hulp
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Geen geluid V70 2016

 · 
Posted: 07.02.2024 - 21:09  ·  #6
Mooi man! Goed bezig. MOST security is volgens mij puur een manier van Volvo om te voorkomen dat ‘vreemden’ allerlei aftermarket meuk kunnen toevoegen (en dus verkopen) die integreert in het Volvo systeem. Hier mag zo’n beveiliging, in Amerika bijvoorbeeld niet. Daar hebben ze geen MOST security.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0