Geen thermostaat meer leverbaar voor V70 2,4 diesel te leveren door Volvo, pas vanaf half mei 2022?!

Geen thermostaat meer te leveren door Volvo nederland tot half mei 2022.

 
 
 
 
 
mpmfransen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 66
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Geen thermostaat meer leverbaar voor V70 2,4 diesel te leveren door Volvo, pas vanaf half mei 2022?!

 · 
Posted: 06.03.2022 - 13:41  ·  #1
Hallo Volvo rijders,

Ik heb de melding gekregen om mijn koelvloeistof systeem te laten controleren. Oranje lampje. Is maar een keer ingekomen volgens de controle via Dice programma.
Ik heb de auto uitgelezen met het Dice programma. Die geeft dat de temperatuur sensor stuk is of de thermostaat blijft hangen. De temperatuur van de olie blijft tijdens het rijden tussen de 55 en 60 graden. Buitentemperatuur 5 graden.
Temperatuursensor blijk na controle nog goed aan te geven.
Nu wil ik de thermostaat vervangen maar de Volvo in nederland heeft geen thermostaat voorradig en de eerste levering is pad half mei? Er komt dan een vervanger voor de orginele thermostaat.
Is het erg om door te rijden met deze thermostaat tot half mei?
Komt het vaker voor dat onderdelen zo lange besteltijd hebben?

Volvo V70 2.4D Kinetic, Motor type D5244T14 modeljaar 2010.
MQ9
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 50
Berichten: 182
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Geen thermostaat meer leverbaar voor V70 2,4 diesel te leveren door Volvo, pas vanaf half mei 2022?!

 · 
Posted: 06.03.2022 - 13:58  ·  #2
mpmfransen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 66
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Bedankt voor de tip. TOP.

 · 
Posted: 06.03.2022 - 14:15  ·  #3
Hallo MQ9,

Bedankt voor de tip. Ik ga eens kijken of ik die binnen kan krijgen.

Groet,
Marcel.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Geen thermostaat meer leverbaar voor V70 2,4 diesel te leveren door Volvo, pas vanaf half mei 2022?!

 · 
Posted: 06.03.2022 - 14:58  ·  #4
Waarschijnlijk genoeg in de aftermarket te krijgen. Maar ja, je ziet dat er sinds de uitbraak van COVID veel leveringsproblemen zijn, overal en nergens.
mpmfransen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 66
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Kwaliteit en prijs.

 · 
Posted: 07.03.2022 - 06:23  ·  #5
Hallo MQ9,

Nog even deze vragen.
Wat magik verwachten van de kwalireit van deze thermostaat?
Wanneer ik de orgineele bestel in Nederland bij de Volvo dan kost die thermostaat 190 euro(incl. btw) Deze kost bij Skandix maar 59 euro? Moet ik twijfelen aan de kwaliteit, en past het ? Mede omdat het een flinke reparatieis bij dit model.

Groet,
Marcel.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Geen thermostaat meer leverbaar voor V70 2,4 diesel te leveren door Volvo, pas vanaf half mei 2022?!

 · 
Posted: 07.03.2022 - 06:44  ·  #6
Volvo maakt een thermostaat natuurlijk niet zelf. Die wordt gewoon gemaakt door een grote goede ‘merk’ fabrikant, bijvoorbeeld Behr of Hella ofzo. Als je dezelfde thermostaat koopt van die fabrikant in de aftermarket heb je dus een identieke thermostaat, enkel zonder blauw Volvo doosje. Vraag is, welke fabrikant maakt deze thermostaat voor Volvo. Op het origineel vaak wel terug te vinden, maar dan moet je hem wel los in je handen hebben…

Het is niet te zien van welk merk het model van Skandix is. Skandix staat overigens wel goed bekend, echt rommel zal het niet zijn.
MQ9
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 50
Berichten: 182
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Geen thermostaat meer leverbaar voor V70 2,4 diesel te leveren door Volvo, pas vanaf half mei 2022?!

 · 
Posted: 07.03.2022 - 07:31  ·  #7
Quote door Doeke Dobma

Volvo maakt een thermostaat natuurlijk niet zelf. Die wordt gewoon gemaakt door een grote goede ‘merk’ fabrikant, bijvoorbeeld Behr of Hella ofzo. Als je dezelfde thermostaat koopt van die fabrikant in de aftermarket heb je dus een identieke thermostaat, enkel zonder blauw Volvo doosje. Vraag is, welke fabrikant maakt deze thermostaat voor Volvo. Op het origineel vaak wel terug te vinden, maar dan moet je hem wel los in je handen hebben…

Het is niet te zien van welk merk het model van Skandix is. Skandix staat overigens wel goed bekend, echt rommel zal het niet zijn.


Wat Doeke zegt.

Ik snap overigens wel de voorkeur voor originele Volvo onderdelen. Die heb ik zelf ook. Mijn bankrekening echter heeft een geheel andere voorkeur. Ik probeer het meestal af te wisselen wat betekent dat ik bijvoorbeeld voor wiellagers origineel Volvo/OEM ga en voor afdekrubbers aftermarket. De draagarmen zijn dan weer aftermarket en de originele liggen gereviseerd op de schap. Waarbij de intercooler weer aftermarket is maar de pijp en slangen er naar toe weer origineel. Meer gevoel dan logica vrees ik.


In jouw geval zou ik dan de aftermarket thermostaat erop zetten want dat lijkt me beter dan een kapotte. En zoals Doeke zegt van Skandix komt geen rommel.

Just my two cents,

Tijn
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Geen thermostaat meer leverbaar voor V70 2,4 diesel te leveren door Volvo, pas vanaf half mei 2022?!

 · 
Posted: 07.03.2022 - 08:18  ·  #8
Met aftermarket onderdelen is zeker niet altijd iets mis. Volvo (alle automerken) koopt zelf ook in bij 'aftermarket-bedrijven' en zet er een Volvo stempeltje op in een blauw doosje.

Het enige probleem is dat zaken als Skandix en R&D vaak ProPartsSweden als huismerk verkopen, een goedkope Chinese imitatie van het origineel. Vaak niet van al te beste kwaliteit..

Nu heb je tijdelijk geen alternatief en is een kapotte thermostaat alles behalve gunstig. Dus ik zou 'm voor nu bij Skandix of R&D weghalen.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Geen thermostaat meer leverbaar voor V70 2,4 diesel te leveren door Volvo, pas vanaf half mei 2022?!

 · 
Posted: 07.03.2022 - 09:01  ·  #9
Als je het originele nummer weet zou je ook gewoon kunnen kijken bij Autodoc ofzo, dan vind je misschien ‘merk’ aftermarket spul.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Geen thermostaat meer leverbaar voor V70 2,4 diesel te leveren door Volvo, pas vanaf half mei 2022?!

 · 
Posted: 07.03.2022 - 09:17  ·  #10
Ik heb hetzelfde met mijn 2.4D. Blade / Polter (forumsponsor) gaf aan goede ervaringen te hebben met Calorstat (Vernet) thermostaten (incl huis), al meerdere van gemonteerd zei hij, met goed resultaat. Te krijgen bij Autodoc voor z'n 80 euro. Ook zei hij dat OEM merk Wahler is, die zijn een stuk duurder maar nog altijd goedkoper dan met een Volvo doosje erom.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Geen thermostaat meer leverbaar voor V70 2,4 diesel te leveren door Volvo, pas vanaf half mei 2022?!

 · 
Posted: 07.03.2022 - 09:19  ·  #11
Quote door Doeke Dobma

Als je het originele nummer weet zou je ook gewoon kunnen kijken bij Autodoc ofzo, dan vind je misschien ‘merk’ aftermarket spul.

Ik wil net zeggen, wat is het onderdeelnummer? Even googlen is 5 minuten werk en kan je een hoop geld en frustratie besparen.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Geen thermostaat meer leverbaar voor V70 2,4 diesel te leveren door Volvo, pas vanaf half mei 2022?!

 · 
Posted: 07.03.2022 - 09:32  ·  #12
31368373
mpmfransen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 66
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Thermostaat zoeken voor V70 2,4 D 2010.

 · 
Posted: 07.03.2022 - 16:49  ·  #13
Fijne helpers,

Ik heb er dus nog een gevonden op autodoc.

https://www.autodoc.nl/triscan/7234474

Heb totaal geen ervaring met deze leverancier en/of merk triscan smartparts.
Het onderdeelnummer is inderdaad 31368373. Dus dat OEM nummer dat erbij staat klopt. Kwaliteit? Aan de prijs te zien is het top kwaliteit?

Iemand ervaring?

Groet,
Marcel.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 341
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Geen thermostaat meer leverbaar voor V70 2,4 diesel te leveren door Volvo, pas vanaf half mei 2022?!

 · 
Posted: 07.03.2022 - 18:49  ·  #14
Ik heb geen ervaring met het merk triscan. Maar als je die wilt kopen, dan zou ik het zeker niet bij autodoc kopen, dat kan wel goedkoper.
Kijk op de link hier beneden. Dat is een Duitse prijs vergelijk website. De bovenste, verstuurd ook naar Nederland, kost het iets van 152 euro inclusief verzenden.
https://www.daparto.de/Teilenummernsuche/Triscan/862035900

Wat betreft de prijs. De hoogte van de prijs zegt helemaal niets over de kwaliteit....
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Geen thermostaat meer leverbaar voor V70 2,4 diesel te leveren door Volvo, pas vanaf half mei 2022?!

 · 
Posted: 07.03.2022 - 18:53  ·  #15
Wellicht kan je bij een sloperij een zgan scoren van een schadebak? Dan heb je originele.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0