Geen vermogen

 
 
 
 
 
Mathon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 35
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Geen vermogen

 · 
Posted: 02.04.2018 - 11:05  ·  #1
Hallo,

Ik heb sinds enige tijd geen vermogen meer als de auto op bedrijfstemperatuur is maar als hij koud is gaat hij als de brandweer.
Volgens mij gooit hij gewoon de wastgate open.
Ik heb preventief al tempsensor/thermostaat, vacuumslangen vervangen.
Ook loopt hij onrustig stationair als hij warm is.
Ik heb hem uitgelezen met een universeel obd scanner (helaas geen vida) en deze geeft foutcode P0422 aan, ook brand het mm lampje.

Iemand enig idee wat het kan zijn, mijn vermoeden gaat naar de lmm.

ohja het is een v70 2.4T van 2003.

Alvast bedankt! en fijne 2de paasdag
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Geen vermogen

 · 
Posted: 02.04.2018 - 11:41  ·  #2
Is de wastegate niet vacuum gestuurd bij jouw auto? In dat geval zou temperatuur niet zoveel uit moeten maken denk ik. Ik zie niet direct verband tussen LMM en temperatuur van de motor, maar ik kan me vergissen.

Zie linkje in mijn signature voor een lijstje met leden met vida, die kunnen je helpen met uitlezen (even privé bericht sturen naar iemand in je buurt, indien beschikbaar), dan word je vaak veel wijzer.

Generieke OBD foutcodes zoals jij aangeeft kun je via Google goed terugvinden waar die betrekking op hebben. Ik lees dat het te maken heeft met de catalysator die niet goed werkt, of tenminste de ECM kan niet correct vaststellen welke intensiteit van de catalysator vereist is, mogelijk door verkeerde waarden vanuit de lambdasensoren (voor of na de catalysator). Kan dus aan de catalysator zelf liggen (mogelijk beschadigd) of aan (een of beide van) de lambdasensoren die niet meer goed werken (of de verwarming daarvan die ook nog wel eens problemen geeft).
Mogelijk gaat de auto in noodloop waardoor je vermogen wordt beperkt om de catalysator niet (verder) te beschadigen.
Lijkt mij dat je het in die hoek moet zoeken.
Mathon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 35
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Geen vermogen

 · 
Posted: 03.04.2018 - 07:16  ·  #3
dankje voor de reactie, klinkt logische ik ga het in die richting zoeken.
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Geen vermogen

 · 
Posted: 03.04.2018 - 07:56  ·  #4
heb je de tcv ook nagekeken ? Boost Control Valve TCV
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Geen vermogen

 · 
Posted: 03.04.2018 - 10:38  ·  #5
Ik zou het ook gaan zoeken in het uitlaat traject. De storingscode P0422 zegt dat er iets met de katalysator aan de hand is en ik vermoed dat de auto nu in noodloop is gegaan, dat verklaart ook waarom je slechts beperkt vermogen tot je beschikking hebt. Mogelijk ook dat 1 van de lambdasondes defect is, hij meet namelijk zowel voor als achter de kat de onverbrande deeltjes in de uitlaatgassen. Als die twee waardes te dicht bij elkaar zitten geeft ie ook deze foutcode. Maar om daar zeker van te zijn is het raadzaam om hem even uit te laten lezen door iemand die Vida en een DICE heeft. Doorgaans komt daar wat meer specifieke informatie uit naar voren.
Mathon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 35
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Geen vermogen

 · 
Posted: 15.07.2018 - 14:30  ·  #6
Hallo,

Nadat ik nog geen vermogen heb toch besloten om eens met vida te gaan spelen.
Hij gaf nog steeds een foutcode aan mbt katalysator, nu heb ik voordat ik vida had al de achterste lamba vervangen.
Vandaag maar eens gaan rijden met vida en hij geeft -0,2V aan continu dus ik kan ervan uit gaan dat hij het niet doet.
Moet je deze nog inlezen of iets dergelijks ?
Ook zag ik dat de inlaattemperatuur op -48 graden stond (lijkt mij niet erg realistische ) misschien is dit ook een oorzaak van de falende prestaties.

En wij hebben er ook weer een nieuw probleem bij, als hij warm is nagelt hij als een diesel ik denk de vvt maar vida geeft hier geen foutmelding over.
Iemand ervaring hiermee.

En het is trouwens een 2001 model en de tcv had ik ook al preventief vervangen.

Groetjes
 
Selected quotes for multi-quoting:   0