geheugen stoel en spiegel

 
 
 
 
 
krekel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Culemborg
Leeftijd: 64
Berichten: 60
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

geheugen stoel en spiegel

 · 
Posted: 09.07.2016 - 10:59  ·  #1
Ik heb mijn sleutel laten vallen en de batterij is er toen uitgevallen. Sinds dien heb ik een probleem met de instellingen van mijn stoel + buitenspiegel. Volgens een ander topic + het instructieboekje zou de instelling van de stoel en buitenspiegel worden "onthouden" wanneer ik met de sleutel (afstandbediening) de auto afsluit. Wanneer ik weer in de auto ga staat de stoel en buitenspiegel echter steeds weer verkeerd en moet ik elke keer via het paneel m'n stoel weer in de goede stand zetten. Hoe kan ik dit oplossen?
speedingfreak
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 45
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: geheugen stoel en spiegel

 · 
Posted: 09.07.2016 - 16:22  ·  #2
Ik heb laatste hier ook mee zitten spelen, maar dan met de 2de sleutel erbij. Ik wilde de stoel/spiegel stand van mijn. Vrouw op de 2de sleutel hebben en die van mij op de 1ste sleutel. Dat is gelukt op de volgende manier:

Auto openen met de juiste sleutel. Auto op het contact stand2 en dan op het gewenste opgeslagen geheugenstand drukken tot de stoel/spiegel goed staat en dan vervolgens de MEM+geheugenplaats knop in drukken. Contact uit en de auto op slot. En hetzelfde heb ik toen voor de 2de sleutel ook gedaan.

Zodra je dan de auto open doet met de AB gaat de stoel naar de stand die bij de betreffende sleutel hoort.

Helaas heb ik bij het vervangen van het klapsleutelstuk 1 van de transponders gesloopt dus ik heb nu maar 1 bruikbare sleutel. Vrouwlief moet dus met "mijn" sleutel de auto in....

Hopelijk kan je hier wat mee. Succes!
JJ-XC70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 48
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: geheugen stoel en spiegel

 · 
Posted: 09.07.2016 - 17:09  ·  #3
Dat op "MEM+geheugenknop drukken" zou er nog tussen uit kunnen. Sleutel en stoelgeheugen zijn niet aan elkaar gekoppeld. De auto onthoudt inderdaad in welke stand de stoel staat bij vergendelen met de desbetreffende sleutel. (Dat hoeft dus niet een met de stoel opgeslagen stand te zijn.)

@krekel, procedure is volgens mij juist, wat gebeurt er met de andere sleutel? Wellicht helpt het om beide sleutels opnieuw in te regelen? Uiteraard met een verschillende stoelen-/spiegelstand.
Toevallig een CFE in de auto (met kantelfunctie bij achteruit rijden aangevinkt)?
krekel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Culemborg
Leeftijd: 64
Berichten: 60
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: geheugen stoel en spiegel

 · 
Posted: 11.07.2016 - 08:14  ·  #4
Als de sleutel automatisch de stand van de stoel en de spiegel moet onthouden, waar kan het probleem dan zitten? Dan zou nu ook toch de stoel en spiegel in de juiste stand moeten staan als ik de sleutel gebruik?
JJ-XC70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 48
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: geheugen stoel en spiegel

 · 
Posted: 11.07.2016 - 17:11  ·  #5
Is moeilijk te zeggen waar het probleem zit. Je zegt dat je het pas merkt na het 'laten vallen van de sleutel'. Dat is mij al zo vaak gebeurt, maar bij mij doet hij het nog steeds goed. Maar het zou natuurlijk kunnen dat de sleutel niet meer helemaal correct met de auto communiceert, het is m.i. namelijk de auto die onthoudt in welke stand de stoel en buitenspiegels stonden bij vergrendelen met de desbetreffende sleutel.
Vandaar ook de vraag wat er gebeurt na het ontgrendelen met de tweede sleutel, werkt die wel goed dan zit het euvel mogelijk inderdaad in de 'eerste sleutel'. Werkt die ook niet correct, dan moet je het waarschijnlijk in de auto zoeken. Staat de sloel al in de 'verkeerde positie' of verschuift hij bij openen van het portier naar de 'vereerde positie'?

Wij hebben al eens een soortgelijk 'probleem' gehad, dat lag toen naar wat ik me herinner zeer waarschijnlijk aan de CFE. Na vergrendelen met de 'mijn' sleutel, zag ik in de afgesloten auto de stoel naar de stand van de andere sleutel bewegen, bij openen stond de stoel dan dus al in die stand (en werd dus niet zoals gebruikelijk versteld na het openen van het portier).
Ik meen me te herinneren dat het na wijzigen van de CFE instellingen over was (naar ik meen was de kantelfunctie bij achteruit rijden het probleem), maar het zou ook kunnen dat het op opnieuw in regelen van beide sleutel-geheugenstanden geholpen heeft (maar dat weet ik dus niet meer zeker...)
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: geheugen stoel en spiegel

 · 
Posted: 11.07.2016 - 18:01  ·  #6
CFE werkt toch alleen op Mem 3? Dan moeten de stoelen en spiegels in het geheugen op Mem 1 en Mem 2 worden vastgezet.
Ben ik blij dat ik de enige ben die in m'n R rijd.... :D
JJ-XC70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 48
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: geheugen stoel en spiegel

 · 
Posted: 11.07.2016 - 18:47  ·  #7
Quote door Steve

CFE werkt toch alleen op Mem 3? Dan moeten de stoelen en spiegels in het geheugen op Mem 1 en Mem 2 worden vastgezet.
Ben ik blij dat ik de enige ben die in m'n R rijd.... :D

Ik weet ook niet hoe het precies kon, probleem is gelukkig weg. Daarnaast heb ik dat kantelen ook niet meer aangevinkt staan omdat ik het en te weinig niet gebruik en met onze XC-banden stoeprandschade bijna onmogelijk is :D .
En ook ik rij veruit het meest in de XC, maar dat maakt voor het ongemak niet uit als je enkel 'je eigen sleutel' gebruikt en de stoel en spiegels toch verkeerd staan bij openen....

In het begin v.d. CFE (o.a. bepaalde beta versie) waren er (bij MY07) meer problemen met de kantelfunctie, zo kon ik op bepaalde (niet eenduidige) momenten de spiegels in het geheel niet meer bedienen met aangekoppelde CFE. Meen dat dat nu verholpen is.
krekel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Culemborg
Leeftijd: 64
Berichten: 60
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: geheugen stoel en spiegel

 · 
Posted: 13.07.2016 - 07:30  ·  #8
Ok, ik heb de instructies opgevolgd maar het probleem nog niet opgelost. Ik heb geen CFE module voor zover ik weet (moest ook even opzoeken wat het was). Wanneer ik kijk naar de knoppen waarmee in de stoel kan instellen dan is knop 2 (M2) ingedrukt en komt niet meer naar boven.

Ik stel m'n stoel en spiegel in de juiste stand en kan hem alleen opslaan in MEM3. Vervolgens sluit ik de auto af met m'n sleutel. Op het eerste gezicht gebeurt er niets en blijft de stoel en spiegel in de juiste stand staan. Na ongeveer een minuut hoor ik een klik. Wanneer ik de auto weer open doe staat de stoel en de spiegel in de verkeerde stand. Op dat moment kan ik niets aanpassen, de knoppen werken niet. Pas na ongeveer een minuut (kan iets langer zijn) werken de knoppen weer. Wanneer ik dan knop M3 indruk gaat alles weer naar de goede stand.

Twee vragen:

1. Hoe kan ik deze module (hoe heet deze module) eruit halen? Is deze gewoon te vervangen of is dat niet zo simpel. Het zou goed kunnen zijn dat deze module stuk is. Aan de andere kant lees ik in de handleiding dat deze module en de sleutels niets met elkaar te maken hebben, dus bij gebruik van de sleutel zou de stoel en spiegel weer in de juiste stand moeten staan...

2. Hoe los ik het probleem op?

Ik ga zo nog even testen met de tweede sleutel... Wordt vervolgd..
JJ-XC70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 48
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: geheugen stoel en spiegel

 · 
Posted: 13.07.2016 - 08:25  ·  #9
Dan vermoed ik dat het probleem toch in de auto/stoel zit. Is de "2" knop niet meer omhoog te krijgen? Wellicht dat daar het grootste euvel zit.
Geheugenmodule is volgens mij wel los te verkrijgen (de (uiterlijk) zelfde knoppenwinkel zit in meerdere modellen/merken), maar
wellicht kan je eerst (laten) testen of het met een andere geheugenmodule wel werkt.

Die klik die je na ca. 1 minuut hoort is de safelock, (zie instructieboekje) vanaf dat moment is de auto ook niet meer van binnenuit te openen (mocht er nog iemand in zitten of zich toegang verschaffen) en, indien er ook een alarm op zit, de binnen-bewegingssensor geactiveerd.
krekel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Culemborg
Leeftijd: 64
Berichten: 60
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: geheugen stoel en spiegel

 · 
Posted: 13.07.2016 - 08:34  ·  #10
Hoe krijg ik de module er uit? Iemand daar ervaring mee?
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: geheugen stoel en spiegel

 · 
Posted: 13.07.2016 - 14:40  ·  #11
Knop mem 2 blijft ingedrukt schrijf je. Dan moet je m.i. daar beginnen.
Zit de knop ingedrukt verklemd waardoor deze steeds signaal geeft, of is er onder de knop bijvoorbeeld iets afgebroken waardoor de knop dieper is gevallen, maar geen electrisch contact maakt?
In het eerste geval is het m.i. niet vreemd dat de electronica wat anders doet dan je verwacht.
krekel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Culemborg
Leeftijd: 64
Berichten: 60
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: geheugen stoel en spiegel

 · 
Posted: 13.07.2016 - 16:38  ·  #12
Quote door Volvomannen

Knop mem 2 blijft ingedrukt schrijf je. Dan moet je m.i. daar beginnen.
Zit de knop ingedrukt verklemd waardoor deze steeds signaal geeft, of is er onder de knop bijvoorbeeld iets afgebroken waardoor de knop dieper is gevallen, maar geen electrisch contact maakt?
In het eerste geval is het m.i. niet vreemd dat de electronica wat anders doet dan je verwacht.


De knop zit ingedrukt en vast, ik krijg hem niet naar de neutrale stand. Ik denk echter niet dat hij een electrisch contact maakt want de geheugenknop 3 werkt wel gewoon. Maat het zou goed kunnen dat deze unit niet goed meer werkt, ik wil deze unit sowieso vervangen. Weet iemand waar ik een (betaalbaar) vervangend exemplaar kan krijgen?
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: geheugen stoel en spiegel

 · 
Posted: 13.07.2016 - 17:04  ·  #13
Ik zou eerst beginnen met eea demonteren en knop weer gangbaar maken en zien of het opgelost is.
Moderne electronica is geen aan/uit schakelaar, maar simpel gezegd een stukje computerprogramma dat in de war raakt/ anders reageert op zo'n continu schakelsignaal, dan je van de buitenkant verwacht. Maakt oorzaak vinden ook lastiger dan vroeger.
Als bovenstaande niet helpt, ga dan naar een van de bekende Volvo-demontagebedrijven zoals Auto Rima.
krekel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Culemborg
Leeftijd: 64
Berichten: 60
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: geheugen stoel en spiegel

 · 
Posted: 01.08.2016 - 10:49  ·  #14
Vraagje, hoe demonteer ik de unit? Ik kon hier op internet niets over vinden...

Ik ben net terug van vakantie en op de terugweg had ik ineens last van een trillende rechter buitenspiegel. Als ik stil sta lijkt de spiegel niet los te zitten en ik kan hem ook met de bedieningsknoppen verstellen. Als ik ga rijden gaat deze ineens trillen alsof het glas los zit, dit is echter bij stilstand niet het geval. Wat kan dit zijn? Zou dit te maken kunnen hebben met m'n problemen met de instelling van m'n stoel / spiegels/ (of moet ik hier een nieuw topic van maken?)
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: geheugen stoel en spiegel

 · 
Posted: 01.08.2016 - 21:24  ·  #15
Demontage: Wellicht dat een bezitter van Vida een beschrijving kan vinden?
Kijk al vast langs onderrand etc, op zoek naar verborgen schroeven, etc.

Spiegel: trilt hij in een bepaald snelheidsbereik? Dan is het gewoon resonantie (heeft de mijne rechts ook enige mate)
Zo niet, graag een gedetailleerdere beschrijving, in welk geval een apart topic te overwegen is, met verwijzing naar deze. Máár: eerst je mem2 knop oplossen, dan pas vervolgvragen stellen / onderzoeken. Anders wordt het wel verwarrend, en die hangende knop is sowieso niet goed, en kan potentiele oorzaak zijn.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0