Gekraak HU-803 in Dolby Surround Setting

 
 
 
 
 
Tristen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Barendrecht
Berichten: 25
Geregistreerd: 08 / 2023
Subject:

Gekraak HU-803 in Dolby Surround Setting

 · 
Posted: 06.09.2023 - 20:17  ·  #1
Hallo allemaal!
Ik heb gemerkt dat mijn HU-803 zowel met echte CDs, als met de CD-Changer (BlueMusic+) een soort gekraak en geknetter produceert in de Dolby Surround modus. Het is niet zo erg dat ik gek wordt, maar het is wel redelijk afleidend als je lekker aan het luisteren bent. In de Off setting gebeurt dit dan weer niet. Is dit een bekend kwaaltje van de HU-803 misschien? Of moet ik toch maar eens kijken of een van de speakers het lichtelijk begeven heeft. Alvast bedankt voor jullie inzicht!
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Gekraak HU-803 in Dolby Surround Setting

 · 
Posted: 06.09.2023 - 21:58  ·  #2
Kraken alle speakers? Als je streamt en het kraakt, en je zet het volume van je telefoon 1 of 2 stapjes lager, blijft het dan kraken?
S80tig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 83
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Gekraak HU-803 in Dolby Surround Setting

 · 
Posted: 07.09.2023 - 14:58  ·  #3
Met setting off en geen gekraak in speakers, kun je dus je speakers uitsluiten.
Tristen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Barendrecht
Berichten: 25
Geregistreerd: 08 / 2023
Subject:

Re: Gekraak HU-803 in Dolby Surround Setting

 · 
Posted: 12.09.2023 - 16:57  ·  #4
Quote door Doeke Dobma

Kraken alle speakers? Als je streamt en het kraakt, en je zet het volume van je telefoon 1 of 2 stapjes lager, blijft het dan kraken?


Het maakt helaas geen verschil of ik stream met lager niveau, of gewoon de HU-803 CD-speler gebruik. Zodra ik de Dolby modus aan zet komt het voor. Ik heb geprobeerd om het in de Off modus na te bootsen door meer bas te gebruiken maar dat zorgt ook niet voor gekraak. Erg vreemd probleem, ik vrees dat het een intern probleempje van de HU-803 is. Anders is het wel erg vreemd dat het beperkt blijft tot de Dolby modus. Zou alleen verklaarbaar zijn als die modus ineens een extra speakertje gebruikt of een bepaalde speaker extra stresst etc. Maar als jullie dat niet weten dan moet ik maar gewoon in de Off of 3CH modus blijven denk ik. Zou zonde zijn om voor zoiets de unit te verplaatsen denk ik.
Sorry for mijn late reactie trouwens, het zijn drukke dagen.
S80tig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 83
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Gekraak HU-803 in Dolby Surround Setting

 · 
Posted: 12.09.2023 - 19:02  ·  #5
Zal mogelijk de soldering van de Dolby chip zijn op het mainboard van je radio. Of een aangrenzend onderdeel (smd weerstand, danwel condensator).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Gekraak HU-803 in Dolby Surround Setting

 · 
Posted: 13.09.2023 - 07:12  ·  #6
Wordt de centrale speaker op het dashboard gebruikt (indien aanwezig) inde OFF modus? In mijn P2 V70 met HU850 was dat volgens mij een verschil tussen OFF en de andere 2 standen.
Dus indien hetzelfde is het misschien die speaker bovenin het dashboard.
Tristen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Barendrecht
Berichten: 25
Geregistreerd: 08 / 2023
Subject:

Re: Gekraak HU-803 in Dolby Surround Setting

 · 
Posted: 13.09.2023 - 09:16  ·  #7
Quote door Bolbo

Wordt de centrale speaker op het dashboard gebruikt (indien aanwezig) inde OFF modus? In mijn P2 V70 met HU850 was dat volgens mij een verschil tussen OFF en de andere 2 standen.
Dus indien hetzelfde is het misschien die speaker bovenin het dashboard.


Goede vraag! Het geluid lijkt wel centraal/van de richting van het dashboard te komen. Ik zal dat roostertje eens verwijderen en voelen of die wel gebruikt wordt in off.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Gekraak HU-803 in Dolby Surround Setting

 · 
Posted: 13.09.2023 - 09:50  ·  #8
Dat roostertje is niet zo makkelijk schadevrij te verwijderen volgens mij. Ik denk dat als je je oor op de speaker legt terwijl hij aanstaat, het prima te horen moet zijn. Kraken zal je eerder horen dan voelen denk ik, het hoeft niet per sé een mechanisch aanlopen te zijn van de speakerspoel die je kan voelen in de conus, het kan ook een electronisch probleem zijn.
S80tig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 83
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Gekraak HU-803 in Dolby Surround Setting

 · 
Posted: 14.09.2023 - 18:51  ·  #9
Is je dolby chip die niet meer goed vast zit (wijkende soldering).
Tristen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Barendrecht
Berichten: 25
Geregistreerd: 08 / 2023
Subject:

Re: Gekraak HU-803 in Dolby Surround Setting

 · 
Posted: 15.09.2023 - 09:46  ·  #10
Quote door Bolbo

Dat roostertje is niet zo makkelijk schadevrij te verwijderen volgens mij. Ik denk dat als je je oor op de speaker legt terwijl hij aanstaat, het prima te horen moet zijn. Kraken zal je eerder horen dan voelen denk ik, het hoeft niet per sé een mechanisch aanlopen te zijn van de speakerspoel die je kan voelen in de conus, het kan ook een electronisch probleem zijn.


Ben in de auto gaan zitten om het testen en het lijkt inderdaad als of de speaker in het dashboard helemaal niet aan gaat in de Off modus. Dat is goed nieuws! Gek genoeg lukte het me dit keer niet om het kraken te produceren. Ik zal wat "prying tools" bestellen om dat roostertje te verwijderen, volgens youtube moet het kunnen. In de tussentijd, weten jullie wellicht een adres voor een nieuw speakertje? Als die niet te duur zijn wil ik die bij voorbaat wel bestellen. Anders ken ik nog iemand die bekend is met het restaureren van speakers.

Quote door S80tig

Is je dolby chip die niet meer goed vast zit (wijkende soldering).


Ik hoop het niet, maar als het speakertje toch goed blijkt te zijn wordt dat de conclusie.
In dat geval laat ik het maar even voor wat het is.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Gekraak HU-803 in Dolby Surround Setting

 · 
Posted: 15.09.2023 - 10:24  ·  #11
Benader Doeke Dobma maar even - die kan je gegarandeerd hiermee helpen!
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Gekraak HU-803 in Dolby Surround Setting

 · 
Posted: 15.09.2023 - 11:27  ·  #12
Dat roostertje was bij mij overigens vrij eenvoudig te verwijderen, wel gebruik gemaakt van een kunststof tooltje.

De speaker die er onder zit kent twee formaten, een grote als je geen RTI hebt, en een kleinere als je wel RTI hebt. Ook het inbouwframe verschilt adhv wel of geen RTI.
Bij het uitbouwen van mijn RTI heb ik destijds een complete set (inbouwframe + grotere speaker) voor een paar tientjes op eBay gescoord; aansluitingen zijn plug-and-play.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Gekraak HU-803 in Dolby Surround Setting

 · 
Posted: 15.09.2023 - 12:20  ·  #13
De grote center speaker (als je geen RTI hebt) is goed te vinden. De kleine niet. Die gaan allemaal stuk, want de rolrand is van foam en vergaat in de loop van de jaren. Raak het aan en het valt er af. Nieuw helaas niet meer te krijgen…
Tristen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Barendrecht
Berichten: 25
Geregistreerd: 08 / 2023
Subject:

Re: Gekraak HU-803 in Dolby Surround Setting

 · 
Posted: 15.09.2023 - 12:39  ·  #14
Quote door Doeke Dobma

De grote center speaker (als je geen RTI hebt) is goed te vinden. De kleine niet. Die gaan allemaal stuk, want de rolrand is van foam en vergaat in de loop van de jaren. Raak het aan en het valt er af. Nieuw helaas niet meer te krijgen…


Ai ai, ik heb RTI en dus ook de kleine speaker. Klinkt nu erg aannemelijk dat dat het probleem is...
Ik ken iemand met ervaring met het vervangen van het foam dus dan zal ik hem eens berichten.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0