Gekraak/geknars rechtsvoor bij 90% insturing

 
 
 
 
 
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Gekraak/geknars rechtsvoor bij 90% insturing

 · 
Posted: 04.09.2014 - 07:50  ·  #1
Als ik mijn auto naar links instuur bij een parkeersteek, dus zeg maar zo'n vijf km/u hoor ik een hels gekraak uit de wielkast rechtsvoor. Als ik het stuur vast laat staan en de auto inveer precies hetzelfde. (Gebeurt naturlijk weer niet altijd, maar wordt wel steeds erger).

Het geluid lijkt op een soort staal op staal, maar zou ook nog uitgedroogd rubber kunnen zijn.

Bij inparkeren en 95-100% ingestuurd soms ook een lichte tegendruk in het stuur. Ik dacht eerst dat het revisiestuurhuis van een paar weken terug kuren vertoonde, of dat de stuurpomp zijn einde heeft bereikt, maar het lijkt alleen linksaf te zijn en nu is er het geluid bijgekomen. Ik heb m van de week snel geïnspecteerd, rubbers van draagarm, stabilisatorstang etc. zien er nog goed uit. Veerpootlager is t ook niet, die draait smooth.

De buitenste stuurstangen zitten er nog geen 20.000 km op. De binnenste stuurstangen nog minder, want die zijn met het revisiestuurhuis geleverd.

Ik kan aan de veer geen beschadigingen zien, maar zit toch wel te denken aan een veer die helemaal bovenin gescheurd of gebroken is.

Op drempels doet het zich soms ook voor, maar alleen in bochten naar links. Bij rijden op de snelweg of op snelheid of bij minder uitsturen geen problemen.

Wat zou er nog meer kunnen zijn? Anders haal ik dit weekend de schokdemper er maar onderuit om m te inspecteren.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Gekraak/geknars rechtsvoor bij 90% insturing

 · 
Posted: 04.09.2014 - 08:09  ·  #2
Ik denk eerder de veer dan schokdemper, Keep us posted. Ik ben wel benieuwd!
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Gekraak/geknars rechtsvoor bij 90% insturing

 · 
Posted: 04.09.2014 - 08:34  ·  #3
Ik denk t ook maar kan t niet goed zien van onderaf. Vandaar. Ik denk zelf aan t deel in de veerschotel.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Gekraak/geknars rechtsvoor bij 90% insturing

 · 
Posted: 04.09.2014 - 08:42  ·  #4
Quote door grrroovedude

Ik denk t ook maar kan t niet goed zien van onderaf. Vandaar. Ik denk zelf aan t deel in de veerschotel.


Ja precies. Als je hem op de krik zet, zie je het ook niet? Je moet hem toch loshalen iig.
De symptomen die je beschrijft kan het wel zijn. HEb het ooit met een VW polo van mijn oma gehad. Klinkt me daarom bekend in de oren.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39719
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Gekraak/geknars rechtsvoor bij 90% insturing

 · 
Posted: 04.09.2014 - 10:34  ·  #5
Je kunt eens een sleutel op de centrale moer van de schokbreker zetten.
Kun je deze doordraaien, dan is hij inderdaad aan zijn einde.
Is hij goed, dan kun je deze beperkt draaien (alsof er een aanlag op zit).
Succes met de afhandeling.

N.B.: heb in het verleden een soortgelijke klacht gehad, hier was het bovenste rubber de oorzaak.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Gekraak/geknars rechtsvoor bij 90% insturing

 · 
Posted: 04.09.2014 - 11:55  ·  #6
Thanks guys.
v70mark2.4t
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meppel
Leeftijd: 43
Berichten: 31
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Gekraak/geknars rechtsvoor bij 90% insturing

 · 
Posted: 04.09.2014 - 19:49  ·  #7
ik denk dat je gewoon de vloeistof voor je stuurbekrachtiging moet bijvullen!

als je stuur naar links draait heeft het systeem een maximale hoeveelheid olie nodig.
deze gaf bij mij ook zo'n "onverklaarbaar"geluid op de raarste momenten, maar alleen bij links gedraaid stuur.
(Bij elk bezoek n wijze les,met dank aan m'n garage)
davyv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Gekraak/geknars rechtsvoor bij 90% insturing

 · 
Posted: 04.09.2014 - 20:21  ·  #8
Zoiets heb ik ook gehad heb zelf maar schokdempers veerpootlagers veerpootrubbers vervangen en heerlijk stil is ie weer.350 euro met korting en vrije tijd met een biertje erbij
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Gekraak/geknars rechtsvoor bij 90% insturing

 · 
Posted: 04.09.2014 - 21:29  ·  #9
Quote door v70mark2.4t

ik denk dat je gewoon de vloeistof voor je stuurbekrachtiging moet bijvullen!

als je stuur naar links draait heeft het systeem een maximale hoeveelheid olie nodig.
deze gaf bij mij ook zo'n "onverklaarbaar"geluid op de raarste momenten, maar alleen bij links gedraaid stuur.
(Bij elk bezoek n wijze les,met dank aan m'n garage)

Thanks, maar stuurvloeistofpeil is t niet. Stuurhuis is bovendien net vervangen net als de vloeistof. Over de stuurinrichting weet ik inmiddels meer dan me lief is... T geluid komt echt uit de wielkast.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Gekraak/geknars rechtsvoor bij 90% insturing

 · 
Posted: 04.09.2014 - 21:33  ·  #10
Quote door davyv70

Zoiets heb ik ook gehad heb zelf maar schokdempers veerpootlagers veerpootrubbers vervangen en heerlijk stil is ie weer.350 euro met korting en vrije tijd met een biertje erbij


Ja, dit weekend maar weer sleutelen... mooi excuus om veerspanners te kopen
MarcoHollaar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 91
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Gekraak/geknars rechtsvoor bij 90% insturing

 · 
Posted: 04.09.2014 - 22:05  ·  #11
€ 350, da's imitatie zeker? Of het je alleen de lagers gedaan en niet de rubbers gelijk?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Gekraak/geknars rechtsvoor bij 90% insturing

 · 
Posted: 04.09.2014 - 23:51  ·  #12
Ik moet eerlijk zeggen dat ik aan mijn 13 jaar oude volvo met 350.000 km ook niet altijd originele onderdelen monteer... rond de 150 euro voor een set voorveren, da's 5% van de aanschafprijs van de hele auto...

KYB, toch een A-merk, levert ze voor een stuk minder... en als die na een of twee jaar stuk gaan, dan zie ik dan wel weer hoe ver de auto dan aan z'n pensioen toe is...

http://www.mister-auto.nl/fl/s…C2885.html
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Gekraak/geknars rechtsvoor bij 90% insturing

 · 
Posted: 05.09.2014 - 17:43  ·  #13
Lijkt toch het voorste draagarmrubber te zijn. Ingspoten met wd40. Kijken of dat scheelt. Anders vervangen. En morgen veer inspecteren
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Opgelost! Voor gratiesenvoorniks.

 · 
Posted: 08.09.2014 - 19:33  ·  #14
Nou, heren en dames, het is ongelooflijk. Vanmiddag was ik eerder thuis. Aangebeld bij mijn sleutelende buurman, of hij wilde helpen het geluid te lokaliseren. Eéntje de auto inveren, de andere luisteren. Dichterbij dat 't zit bij de draagarm' kwamen we niet.

Toen ben ik naar de garage hier om de hoek gereden (garage 'Pitstop-binnen zonder afspraak'). Universeelbedrijf met een supergaragist, Jarad. Ben er wel eens vaker geweest. Ik uitgelegd aan Jarad wat de klachten waren en over de stuurhuis reparatie laatst. Jarad zei gelijk. 'Stuurhuis en nu klachten. Toeval of...?'.

Afijn, auto op de brug. Hij aan t inspecteren. Rubbertje hier, excentrisch boutje daar, maar niets was de oorzaak. 'Kom s ff helpen'. Ik erbij. Jarad met z'n hele gewicht aan de swaybars, en ja hoor, daar was t geluid. 'Zoek s uit waar t zit'. Hij slingeren. Uiteindelijk kwamen we bij een van de stuurbegrenzers uit. Een neppert, van polarparts.de (niet kopen, die zijn van plastic, de eerste was binnen een week stuk!). Ik uitgelegd, ja, deze is niet origineel, de andere wel.

Jarad zei: 'Ja, maar dit ligt niet aan jou. Meten is weten. Ik denk 't stuurhuis'.

Hij de wieluitslag meten. Wat blijkt: stuurhuis is niet helemaal goed gecentreerd, waardoor de stuuruitslag naar links 3mm meer is dan naar rechts. Daardoor loopt de stuurinrichting rechts net wel tegen de stuurbegrenzer en links niet.

De simpelste oplossing volgens Jarad was een stukje van de begrenzer afvijlen, maar thuisgekomen heb ik de twee ringetjes achter de begrenzer weggehaald en hoppekee: klachten weg.

'Wat krijg je van me?' 'Een hand'. Had ook een half uur werk kunnen rekenen.

Heb m een paar repen chocola voor bij de koffie gebracht. Top! En als je in Almere woont: bedrijventerrein de Binderij. Een echte monteur met liefde voor auto's. Ik weet waar ik m'n APK ga laten doen.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Gekraak/geknars rechtsvoor bij 90% insturing

 · 
Posted: 08.09.2014 - 19:37  ·  #15
Mooi dat het opgelost is.
Ga je nu nog je schokdempers vervangen?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0