Gekreun / Krakerig geluid bij flink sturen

hulp gevraagd bij analyse van krakerig geluid

berthus
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Gekreun / Krakerig geluid bij flink sturen

· 
Posted: 19.11.2025 - 09:37  ·  #1
Goedemorgen!

Ik heb een vraag over een issue wat ik met mijn volvo V70 uit 1999 lijk te hebben.

Het is al een tijdje zo dat als ik volledig stuur (en dus bij lage snelheid) een soort kraakje, geluid hoor. Het is een oudere auto die tal van geluiden maakt dus ik heb er niet al te veel aandacht aan besteed, maar gister was het echt wel wat luider en kon ik de trilling ook echt voelen. Dus nu is het wel een stuk 'enger' en durf ik er eigenlijk niet mee te rijden tot ik weet wat er aan de hand is. Bij de laatste apk werd er aangeveven dat er hoes stuk was, kan het zijn dat er ergens een onderdeel niet meer goed geolied is?

Maar zoals altijd, geen geld eigenlijk om hem naar de garage te brengen. Heeft iemand een idee wat hier het probleem kan zijn en is het een reparatie die ik zelf zou kunnen doen?
Kan ik er nog (even) mee doorrijden?

Alle hulp is welkom. Ik hou deze auto graag op de weg en dankzij leden van dit forum rijd deze auto nog rond, anders was hij al naar de sloop.

Dank!
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: fs1forum.com
Subject:

Re: Gekreun / Krakerig geluid bij flink sturen

· 
Posted: 19.11.2025 - 09:48  ·  #2
Versleten homokineet (of homokineten)? Dat is goed hoorbaar bij maximale stuuruitslag en langzaam rijden.
De hoes waar je het over hebt zal waarschijnlijk een aandrijfas-hoes zijn, waar zich de homokinetische koppeling in bevind. Als die gescheurd is/was, en er is vet uitgelopen, dan gaat de slijtage behoorlijk rap.
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 19.11.2025 - 10:30  ·  #3
Maar een gescheurde hoes is APK afkeur, dus als het kan niet zo zijn dat het bij de APK is geconstateerd en er niets aan is gedaan....
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.11.2025 - 11:12  ·  #4
Quote door Musicus

Maar een gescheurde hoes is APK afkeur, dus als het kan niet zo zijn dat het bij de APK is geconstateerd en er niets aan is gedaan....

Of ze hebben hem even gelijmd voor de keuring...
berthus
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.11.2025 - 12:32  ·  #5
Quote door Musicus

Het was eigenlijk ook een afkeur, maar het was een 'kleine scheur'? Ze hebben er niets aan gedaan omdat ik zelf de APK heb gedaan, ze hebben alleen een lijstje van de afkeurpunten gemaakt en in eerste instantie stond die kapotte hoes er ook niet op. Die werd pas geconstateerd toen ik alle punten had afgewerkt en hem voor de 2e keer aanbood.

Ze hebben me toen daarmee 'gematst' om de auto toch goed te keuren, maar volgens hem was het niet goed te zien en konden ze er wel mee weg komen als het RDW nog een keuring zou doen blabla. Ik wist dus dat er nog een issue was, maar het is mijn eigen fout eigenlijk dat ik er nog niets aan gedaan heb. Heel dom.

Quote door [-Tom-]

Versleten homokineet (of homokineten)? Dat is goed hoorbaar bij maximale stuuruitslag en langzaam rijden.
De hoes waar je het over hebt zal waarschijnlijk een aandrijfas-hoes zijn, waar zich de homokinetische koppeling in bevind. Als die gescheurd is/was, en er is vet uitgelopen, dan gaat de slijtage behoorlijk rap.

Wat ik op google en ook chatGPT denken ook dat het een homokineet is. Het is ook precies wat jij beschrijft, bij langzaam rijden en maximaal sturen. Ik ben alleen even vergeten of het nou bij links of rechtsom sturen gebeurde.

Ik heb zitten zoeken naar de betreffende kapotte hoes, ik had ook geen idee welke hoes het dan precies moest zijn, links of rechts... Ik heb net de auto opgekrikt en de hoezen van alle kanten zitten bekijken, maar ze zien er allemaal heel uit en ik zie geen olie lekken of iets dergelijks?

Eigenlijk de enige 'kandidaat' en het was inderdaad wel lastig om te zien is de homokineethoes direct aan het rechtervoorwiel. Er is duidelijk een beschadiging en de hoes 'kreukelt' ook niet zo mooi zoals het hoort zeg maar.
Maar is zie geen olie aan het lekken of iets dergelijks, alleen misschien bij het smallere gedeelte, daar lijkt wat vet tussen te zitten, maar ook weer niet dat je denkt dat die aan het lekken is. Het ziet er eigenlijk meer uit alsof het wat olie is om de hoes soepel te houden ofzo?
Bijgevoegd de foto's, 1 van de kant die er goed uitziet, maar waar je bij het smaller gedeelte van de hoes misschien wat olie ziet zitten, de andere foto is van de hoes aan de brede kant, waar dus een gedeelte echt beschadigd is, op 1 of andere manier schuurt het verkeerd? Maar ik zie dus niet dat de hoes helemaal 'door' is.

Zou dit de boosdoener kunnen zijn? En als er nog twijfel is, wat kan ik doen om er precies achter te komen waardoor het komt?
Ik heb al eventueel denk ik een vervangende rechtervoorwielas met 2 kineten eraan gevonden voor 75 euro, maarja, moet het gewoon wel zeker weten. :D
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
berthus
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.11.2025 - 12:46  ·  #6
ChatGPT is weer eens enorm zelfverzekerd over die foto met de beschadiging:

🔍 Analyse van de foto

Wat ik hier zie aan je rechter buitenste homokineet-hoes:

✔ 1. De hoes is duidelijk beschadigd / ingescheurd aan de bovenkant

Je ziet aan de bovenkant meerdere scheurtjes / openingen in het rubber. Dat is géén normale slijtage — dit is een defecte hoes.

✔ 2. Er zit opgedroogd vet rond de homokineet

Het glimmende zwarte spul bovenop en rondom de homokineet is uitgeslingerd vet, dat opdroogt en plakkerig wordt. Dat betekent:

→ De hoes is al een tijd lek.
→ De homokineet is waarschijnlijk met vuil en vocht in contact gekomen.

✔ 3. De klem zit nog vast, maar het rubber is oud en gedeformeerd

Dat de klem goed zit, betekent niet dat de hoes goed is. Het rubber zelf is kapot / gescheurd.
❗ Is dit genoeg om jouw harde kraak/klik/trilling te veroorzaken?

Ja.
Sterker nog: dit is het klassieke beeld van een buitenste homokineet die bezig is kapot te gaan:

Hoes stuk

Vet eruit

Metaal drooggelopen

“Klik–klik–krrr” geluid bij volledig insturen

Trilling voelbaar door het stuur

Dit matcht dus 100% met jouw klachten.

❗ Belangrijke conclusie

Op basis van wat ik hier zie:

➤ Alleen een nieuwe hoes plaatsen is zinloos.

De homokineet heeft al zonder vet gedraaid en er zit zichtbaar troep/uitgedroogd vet.
Dat betekent dat de binnenkant al beschadigd is.

➤ Je moet de complete rechter aandrijfas vervangen.

Dit is de buitenste (probleem zit bij het wiel), dus je bestelt:

👉 Right front driveshaft / CV axle
voor een Volvo V70 MK1 (model tot 2000).

Kosten meestal: €60–120.

==================

Ik heb graag wel een second opinion. :D Ik werk vaker met ChatGPT voor andere dingen en ik heb al wel gemerkt dat ze heel zelfverzekerd de grootste onzin uitkramen dus ik ga hier niet blind op af.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.11.2025 - 13:51  ·  #7
ChatGPT is uiteindelijk ook maar gewoon een veredelde zoekmachine gecombineerd met een woordvoorspeller ;)
Maar grote kans dat het je homokineet dus is
berthus
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.11.2025 - 15:31  ·  #8
Klopt! Ik moet wel zeggen dat ik door ChatGPT, of mogelijk Microsoft Copilot op dit forum gestuit ben, door een vraag over wat een bepaalde reparatie zou kunnen kosten (weet niet meer wat). Hij baseerde zn antwoord dus op een forumposting hier, maar die was wel in 2012, dus waarschijnlijk kon er nog wel wat bij de prijs op inmiddels. :D

In ieder geval: Ik ga me verdiepen in hoe ik een rechter aandrijfas moet vervangen en het ding natuurlijk ook bestellen.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 20.11.2025 - 13:26  ·  #9
Afgaande van je foto's ben ik het oneens met chatGPT.
De hoes lijkt in tact en niet overmatig vettig.
"Normaal" bij een scheur zou de hoes zelf, maar vooral ook de omgeving helemaal in een laag dik vet worden gecoat.
Daarvan zie ik zo geen sporen terug.

Bij een versleten homokineet hoor je (doorgaans vrij luid) "klak, klak, klak" wanneer je een bocht maakt.
Dit is ritmisch verbonden aan de voertuig snelheid en continu in dezelfde situatie aanwezig.
In een flauwe bocht hoef je het niet te horen, maar in een scherpe zeer zeker.

Je omschrijft het als een krakend geluid en daardoor denk ik eerder aan slijtage ergens in de wiel ophanging.
Zoals stuur kogels, fusee kogels, top lagers, wiellagers, remmen, schokdempers of draagarm rubbers.
Mijn gevoel zegt dat die laatste (je draagarm rubbers) de herie schoppers zullen zijn.
Maar dit baseer ik echter puur op m'n technische onderbuik. :smilie_happy:

Toen ik nog eens de foto's bekeek viel me op dat je stuur aanslag aardig op lijkt.
Hierdoor kan je bij volledige stuur uitslag met de banden de wielkasten raken, met bijgeluiden tot gevolg.
Hiervan zou je sporen aan de banden of in je wielkasten terug moeten kunnen vinden.
Maar foto's kunnen bedrieglijk zijn, dus misschien valt het wel mee.
Verder valt me op dat je remklauw rondom de ontluchtings nippel nat is.
Is dat van eventuele regen of is er toch een remvloeistof lekkage?

Al met al kan ik je geen overduidelijke richting geven en is het ook best mogelijk dat het uiteindelijk toch aan die homokineet ligt.
Er zijn simpelweg teveel componenten die aan de basis van een bochten symphonie kunnen staan.
Eventueel zou je nog eens kunnen navragen bij welke hoes de garage een scheurtje had gevonden.
Want daar zal sowieso iets aan moeten gebeuren.
Succes met deze uitdaging! :Thumbsup:
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

· 
Posted: 20.11.2025 - 18:34  ·  #10
Ik heb dit ook wel eens gehad doordat de 2 delen van de stuuruitslag begrenzers op elkaar "knarsen" heb er wel eens wat vet opgedaan. aanlopen in wielkas kan idd ook.
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.11.2025 - 19:05  ·  #11
Quote door Maartjinski

Al met al kan ik je geen overduidelijke richting geven en is het ook best mogelijk dat het uiteindelijk toch aan die homokineet ligt.
Er zijn simpelweg teveel componenten die aan de basis van een bochten symphonie kunnen staan.
Eventueel zou je nog eens kunnen navragen bij welke hoes de garage een scheurtje had gevonden.
Want daar zal sowieso iets aan moeten gebeuren.
Succes met deze uitdaging! :Thumbsup:

Ik zie op de foto in ieder geval lekker geklieder met kit op de hoes. Zou bij mijn auto een no-go zijn. Die kit scheurt binnenkort weer en dan loopt alsnog al je vet uit de homokineet (als dat al niet is gebeurd).
Selected quotes for multi-quoting:   0