Geluid turbo V70NN D5

 
 
 
 
 
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 542
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Geluid turbo V70NN D5

 · 
Posted: 26.08.2022 - 21:04  ·  #1
Kan iemand van de mede d5 rijders me vertellen of het normaal is dat je de turbo hoort blazen bij een stevig optrekken.
Ik heb het dan niet over het fluitend geluid maar echt het geluid van luchtverplaatsing.
Bij de mijne hoor ik dit goed blazen bij plankgas, heb echter geen foutcodes in die zin. De wagen heeft het ook al vanaf aanschaf ergens 120,000km geleden.
Mogelijks lekt er iets enkel maar bij hogere turbo druk.
Vettige plekken op leidingen zie ik niet, intercooler is ook ok.
Rooktest levert niets op, ben nu aan het proberen met perslucht de boel op druk te zetten maar krijg de aansluiting tss mijn zelfgemaakte adapter en luchtinlaat niet goed luchtdicht. Morgen probeer ik hieraan verder te werken.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3145
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Geluid turbo V70NN D5

 · 
Posted: 26.08.2022 - 22:45  ·  #2
Heb je nog de 2.4 liter D5?
Mijn D5 deed dat ook hoor, niet fluiten maar meer blazen. Later wel meer en harder dan in het begin.
Gekocht bij 240.000 km en nu op 501.000. Druk afblazen is ook luider geworden.
Motor liep verder wel mooi, vermogen ook goed, verbruik rete goed.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1684
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Geluid turbo V70NN D5

 · 
Posted: 26.08.2022 - 23:09  ·  #3
controleer de middelste ophanging van de aluminium turbo buis onder de motor door eens
bij mij was die afgebroken, en heb hem er af gehaald maar 2 jaar verder was daar toch nog een gat ontstaan door metal moeheid
en dat maakte heel veel herrie
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 542
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Geluid turbo V70NN D5

 · 
Posted: 27.08.2022 - 10:17  ·  #4
Bart,

Ik twijfel of die buis bij mij kunsstof is, maar kan het zeker checken.

Jeroen,

Had jij geen Euro 3? Mijn vorige was ook een Euro4, wel een N ipv een NN. In mijn beleving maakte deze een ander geluid, maar goed, dat was ook een andere auto met een andere tuning erin (Volvotune Vs Rica)
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Geluid turbo V70NN D5

 · 
Posted: 27.08.2022 - 11:37  ·  #5
Hoi Piet,

Hoe heb je rook test uitgevoerd?
Ideaal gesproken wordt de rook er onder lichte overdruk in geblazen.
Op YouTube staan wat Keke zelfbouw tools maar dan creëer je geen flow diep het inlaatkanaal in.

Aan de andere kant: als je inlaatdruk gewoon goed is, je hebt geen dtc’s is het gewoon het afvoeren van de overdruk. Hoor je het ook bij lichte belasting zou je een lek hebben.

Hoe het zit qua dit laatste maak ik niet helemaal op uit je post.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 542
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Geluid turbo V70NN D5

 · 
Posted: 27.08.2022 - 18:13  ·  #6
Martijn,

Ik heb geen foutcodes, inlaatdruk lijkt ook ok.
Mijn vraagstelling komt omdat ik nog steeds zoek waar mijn vorig probleem (evt roetvorming) vandaan kwam. Hier lijk ik overigens voor het ogenblik geen problemen meer mee te hebben.

Wat je schrijft betreffende het afvoeren van de overdruk zie ik niet goed voor mij, ik heb een turbo met variabel geometrie, hier zit dan toch geen wastegate meer op? Langs waar wordt die druk dan afgevoerd?
Ik hoor het geluid overigens alleen maar bij stevig het gas indrukken, bij normaal rijgedrag hoor ik enkel het fluiten van de turbo.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Geluid turbo V70NN D5

 · 
Posted: 27.08.2022 - 22:07  ·  #7
Je hebt volgens mij gelijk, de servo motor stelt de variabele schoepen terug om de inlaatdruk te beheersen. Ik kan mij geen vacuüm doos herinneren die bij de turbo zit.

Andere gekke suggestie: je hoort sowieso de turbo erg goed zeg je, kan het soms zijn dat je ruit lekt en het geluid meer dan normaal de cabine binnendringt?

Nu ben ik wat slechter gaan horen door de jaren heen, maar duidelijk turbo geluid kan ik mij niet van een 2,4 herinneren.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 503
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Geluid turbo V70NN D5

 · 
Posted: 27.08.2022 - 23:23  ·  #8
En check de rubberen mof om de stuurstang bij de pedalen eens. Die zat bij mijn ‘nieuwe’ xc70 niet goed en daardoor was een heel duidelijk turbo geluid hoorbaar.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0