gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

wat is jullie gemeten turbodruk?

 
 
 
 
 
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 19.12.2014 - 20:09  ·  #16
Quote door Widebody

Quote door WouterR

Turbodrukken bij een benzinemotor zijn zoiezo lager. Maar de ene 1,3 bar is de andere 1,3 bar niet. Wat laat torque zien? 1,3bara of 1,3barg. Hier is een verschil van 1 bar namelijk.
Bara is barabsoluut, dat is de druk die de turbo levert tov 0 bar (vacuum dus). Barg is de druk tov de buitenluchtdruk (1013mbar gemiddeld).
Dus 1,3 barg is 2,3bara. Ik vermoed dat torque 1,3barg laat zien. De benzinemotoren draaien 1,3bara of 0,3barg. Dat scheelt 1 bar dus. Als een benzinemotor 1,3barg haalt dan is ie wel flink doorgetuned hoor. Wellicht dat de modernere TFSI motortjes e.d. dit soort drukken draaien. Die hebben ook een hoog specifiek vermogen met dubbele turbo's (groot en klein) om het koppel over de hele toerenrange hoog te houden. Een dieseltje maakt niet veel toeren, bij mijn 2.0d voel je duidelijk dat de turbo begint te stikken rond de 4000 toeren en gaat het koppel bergafwaarts. Door de kleine toerenrange kunnen ze dit wel met één turbo doen.
0,1bar per 10pk? Is dat voor de D5? Is natuurlijk niet 1 op 1 naar iedere motor over te hevelen.


Subaru impreza en voordien ook de legacy draaien standaard op 0,8 overdruk. EN afhankelijk van het type blok(open, semi- of closed deck) kunnen de drukken variëren van 1,2 tot 1,8bar overdruk. Er zijn zelfs Evo's die op 2,1bar overdruk draaien, en heel blijven. Dus dat benzine op lage druk draait is niet helemaal correct.
Die regel van drukverhoging=pk's klopt bij benzien uitvoeringen wel. Hoe dat met diesels gaat, geen idee. Neem aan dat er niet veel verschil in zal zitten.

Obbe, kom er eens in!!

Dat is appels met peren vergelijken natuurlijk. Een Impreza/Lancer EVO met een Volvo vergelijken... Die blokken zijn voor een heel ander doeleinde gebouwd (zo'n blok levert ook fabrieksaf 280 pk, een (niet R) geblazen Volvo blok rond de 200 ofzo, dat zijn bewust lage druk turbo's zoals eerder genoemd). En dan ga je er bewust getunede blokken bij opnoemen :P Er rijden ook 940's rond met 1,5 bar overdruk :P
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 19.12.2014 - 20:53  ·  #17
Quote door [-Tom-]

Quote door Widebody

Quote door WouterR

Turbodrukken bij een benzinemotor zijn zoiezo lager. Maar de ene 1,3 bar is de andere 1,3 bar niet. Wat laat torque zien? 1,3bara of 1,3barg. Hier is een verschil van 1 bar namelijk.
Bara is barabsoluut, dat is de druk die de turbo levert tov 0 bar (vacuum dus). Barg is de druk tov de buitenluchtdruk (1013mbar gemiddeld).
Dus 1,3 barg is 2,3bara. Ik vermoed dat torque 1,3barg laat zien. De benzinemotoren draaien 1,3bara of 0,3barg. Dat scheelt 1 bar dus. Als een benzinemotor 1,3barg haalt dan is ie wel flink doorgetuned hoor. Wellicht dat de modernere TFSI motortjes e.d. dit soort drukken draaien. Die hebben ook een hoog specifiek vermogen met dubbele turbo's (groot en klein) om het koppel over de hele toerenrange hoog te houden. Een dieseltje maakt niet veel toeren, bij mijn 2.0d voel je duidelijk dat de turbo begint te stikken rond de 4000 toeren en gaat het koppel bergafwaarts. Door de kleine toerenrange kunnen ze dit wel met één turbo doen.
0,1bar per 10pk? Is dat voor de D5? Is natuurlijk niet 1 op 1 naar iedere motor over te hevelen.


Subaru impreza en voordien ook de legacy draaien standaard op 0,8 overdruk. EN afhankelijk van het type blok(open, semi- of closed deck) kunnen de drukken variëren van 1,2 tot 1,8bar overdruk. Er zijn zelfs Evo's die op 2,1bar overdruk draaien, en heel blijven. Dus dat benzine op lage druk draait is niet helemaal correct.
Die regel van drukverhoging=pk's klopt bij benzien uitvoeringen wel. Hoe dat met diesels gaat, geen idee. Neem aan dat er niet veel verschil in zal zitten.

Obbe, kom er eens in!!

Dat is appels met peren vergelijken natuurlijk. Een Impreza/Lancer EVO met een Volvo vergelijken... Die blokken zijn voor een heel ander doeleinde gebouwd (zo'n blok levert ook fabrieksaf 280 pk, een (niet R) geblazen Volvo blok rond de 200 ofzo, dat zijn bewust lage druk turbo's zoals eerder genoemd). En dan ga je er bewust getunede blokken bij opnoemen :P Er rijden ook 940's rond met 1,5 bar overdruk :P


Standaard doet een T5-R ook 245 of oid. Dus zo laag is dat ook weer niet.
@Walter: De LPT's heb ik bewust buiten beschouwing gelaten. Dat die op een lager druk draaien behoeft geen verdere uitleg.
salt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: midden Nederland
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 19.12.2014 - 20:59  ·  #18
Roffeltje, dat is mooi vergelijkingsmateriaal. Jij 1,5 bar. 150k Pa. Bij matig intrappen, dus kan hoger liggen. Is die van jou nog beetje aangepast of standaard 163pk? Die van mij niet hoger dan de 1,38 bar op eerdere plaatje. GT=?
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 19.12.2014 - 21:15  ·  #19
Quote door salt

Roffeltje, dat is mooi vergelijkingsmateriaal. Jij 1,5 bar. 150k Pa. Bij matig intrappen, dus kan hoger liggen. Is die van jou nog beetje aangepast of standaard 163pk? Die van mij niet hoger dan de 1,38 bar op eerdere plaatje. GT=?


Mijn V70 is standaard 185pk...Model 2006
GT = Geartronic automaat (6 versnellingen)

Toevallig is hij dus nog niet "aangepast"....dat gaat komende week gebeuren bij Volvotune.. :]
salt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: midden Nederland
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 19.12.2014 - 21:31  ·  #20
Ah, dan gaat de vergelijking niet op dus. Jouw bouwjaar auto heeft een dubbele turbo meen ik.
Misschien dat Obbe nog vergelijkbare waarden heeft. Daar ben ik overigens ook geweest. :-)

Obbe?
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 19.12.2014 - 21:36  ·  #21
Quote door salt

Ah, dan gaat de vergelijking niet op dus. Jouw bouwjaar auto heeft een dubbele turbo meen ik.
Misschien dat Obbe nog vergelijkbare waarden heeft. Daar ben ik overigens ook geweest. :-)

Obbe?


Nee hoor...gewoon nog met enkele Turbo

Ik zal nog eens wat testjes doen dit weekend. Dan kan ik dat vergelijken met de situatie na de "behandeling"...
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 20.12.2014 - 15:45  ·  #22
Quote door Widebody

Quote door [-Tom-]

Quote door Widebody

Quote door WouterR

Turbodrukken bij een benzinemotor zijn zoiezo lager. Maar de ene 1,3 bar is de andere 1,3 bar niet. Wat laat torque zien? 1,3bara of 1,3barg. Hier is een verschil van 1 bar namelijk.
Bara is barabsoluut, dat is de druk die de turbo levert tov 0 bar (vacuum dus). Barg is de druk tov de buitenluchtdruk (1013mbar gemiddeld).
Dus 1,3 barg is 2,3bara. Ik vermoed dat torque 1,3barg laat zien. De benzinemotoren draaien 1,3bara of 0,3barg. Dat scheelt 1 bar dus. Als een benzinemotor 1,3barg haalt dan is ie wel flink doorgetuned hoor. Wellicht dat de modernere TFSI motortjes e.d. dit soort drukken draaien. Die hebben ook een hoog specifiek vermogen met dubbele turbo's (groot en klein) om het koppel over de hele toerenrange hoog te houden. Een dieseltje maakt niet veel toeren, bij mijn 2.0d voel je duidelijk dat de turbo begint te stikken rond de 4000 toeren en gaat het koppel bergafwaarts. Door de kleine toerenrange kunnen ze dit wel met één turbo doen.
0,1bar per 10pk? Is dat voor de D5? Is natuurlijk niet 1 op 1 naar iedere motor over te hevelen.


Subaru impreza en voordien ook de legacy draaien standaard op 0,8 overdruk. EN afhankelijk van het type blok(open, semi- of closed deck) kunnen de drukken variëren van 1,2 tot 1,8bar overdruk. Er zijn zelfs Evo's die op 2,1bar overdruk draaien, en heel blijven. Dus dat benzine op lage druk draait is niet helemaal correct.
Die regel van drukverhoging=pk's klopt bij benzien uitvoeringen wel. Hoe dat met diesels gaat, geen idee. Neem aan dat er niet veel verschil in zal zitten.

Obbe, kom er eens in!!

Dat is appels met peren vergelijken natuurlijk. Een Impreza/Lancer EVO met een Volvo vergelijken... Die blokken zijn voor een heel ander doeleinde gebouwd (zo'n blok levert ook fabrieksaf 280 pk, een (niet R) geblazen Volvo blok rond de 200 ofzo, dat zijn bewust lage druk turbo's zoals eerder genoemd). En dan ga je er bewust getunede blokken bij opnoemen :P Er rijden ook 940's rond met 1,5 bar overdruk :P


Standaard doet een T5-R ook 245 of oid. Dus zo laag is dat ook weer niet.
@Walter: De LPT's heb ik bewust buiten beschouwing gelaten. Dat die op een lager druk draaien behoeft geen verdere uitleg.


Hmm zie dat ik het wat krom heb opgeschreven. In voorstaande berichten werd gesproken over 1,3 bar op benzineblokken uit de 940. Hiermee bedoelde ik dat die blokken dus 0,3 bar overdruk draaien. Uiteraard zijn er blokken die meer druk draaien. Maar 0,3 bar op een dieselblok is echt heel weinig.

Die 0,3 bar blokkken uit een 940 zijn LPT motoren overigens (B230FK). De HPT's draaien 0,8 bar (B230FT). Het verschil tussen die blokken is de chip in de ECU en de actuator op de turbo. Voor 100 euro een pk of 35 erbij dus :D .

Om maar even terug te komen op de vraag van de topicstarter. Je plaatje in torque geeft barg weer. Anders kon de schaal nooit naar -1 gaan. Bij Bara is 0 het absolute minimum dat is volledig vacuüm. Dus de 1,3 bar is 1,3 bar overdruk, ofwel 2,3bara.
salt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: midden Nederland
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 20.12.2014 - 19:14  ·  #23
De 940 fk heb ik voorheen gehad. 0,8 bar gezet met mbc en veel power. Fijne auto. Nu de D5 en dus gemeten 1,38 bar. En nog steeds benieuwd naar mederijders van de D5 163 pk en de gemeten overdrukwaarde.

gr,
Sicco
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 20.12.2014 - 23:27  ·  #24
Quote door WouterR



Hmm zie dat ik het wat krom heb opgeschreven. In voorstaande berichten werd gesproken over 1,3 bar op benzineblokken uit de 940. Hiermee bedoelde ik dat die blokken dus 0,3 bar overdruk draaien. Uiteraard zijn er blokken die meer druk draaien. Maar 0,3 bar op een dieselblok is echt heel weinig.

Die 0,3 bar blokkken uit een 940 zijn LPT motoren overigens (B230FK). De HPT's draaien 0,8 bar (B230FT). Het verschil tussen die blokken is de chip in de ECU en de actuator op de turbo. Voor 100 euro een pk of 35 erbij dus :D .

Om maar even terug te komen op de vraag van de topicstarter. Je plaatje in torque geeft barg weer. Anders kon de schaal nooit naar -1 gaan. Bij Bara is 0 het absolute minimum dat is volledig vacuüm. Dus de 1,3 bar is 1,3 bar overdruk, ofwel 2,3bara.

De ECU van een LPT en HPT zijn hetzelfde :P Het enige verschil is de wastegate actuator, nog specifieker, het veertje ;)
Ik had op mijn 940 (B230FK) toen een MBC gezet en de boel afgeregeld op 0,8 bar, dat ging als een jekko. Wel flink last van turbogat haha (en een uitbrekende achterkant tot 90 km/h onder volle acceleratie, hoera voor Michelin Energysavers van 195 breed :D ), het was allemaal niet zo geciviliseerd als de 2.5T in m'n S80
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 21.12.2014 - 18:41  ·  #25
Quote door [-Tom-]

Quote door WouterR



Hmm zie dat ik het wat krom heb opgeschreven. In voorstaande berichten werd gesproken over 1,3 bar op benzineblokken uit de 940. Hiermee bedoelde ik dat die blokken dus 0,3 bar overdruk draaien. Uiteraard zijn er blokken die meer druk draaien. Maar 0,3 bar op een dieselblok is echt heel weinig.

Die 0,3 bar blokkken uit een 940 zijn LPT motoren overigens (B230FK). De HPT's draaien 0,8 bar (B230FT). Het verschil tussen die blokken is de chip in de ECU en de actuator op de turbo. Voor 100 euro een pk of 35 erbij dus :D .

Om maar even terug te komen op de vraag van de topicstarter. Je plaatje in torque geeft barg weer. Anders kon de schaal nooit naar -1 gaan. Bij Bara is 0 het absolute minimum dat is volledig vacuüm. Dus de 1,3 bar is 1,3 bar overdruk, ofwel 2,3bara.

De ECU van een LPT en HPT zijn hetzelfde :P Het enige verschil is de wastegate actuator, nog specifieker, het veertje ;)
Ik had op mijn 940 (B230FK) toen een MBC gezet en de boel afgeregeld op 0,8 bar, dat ging als een jekko. Wel flink last van turbogat haha (en een uitbrekende achterkant tot 90 km/h onder volle acceleratie, hoera voor Michelin Energysavers van 195 breed :D ), het was allemaal niet zo geciviliseerd als de 2.5T in m'n S80


Maar de funfactor was vele malen groter, gok ik zo :D .
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 21.12.2014 - 18:49  ·  #26
Even een vraag over dat "Torque" .
Ik heb recentelijk uit China zo' n OBDII kastje gekocht waar Martin mij toen op gewezen heeft. Ik snap dat je deze in de de OBDII moet steken, maar hoe krijg je de software in de telefoon (in mijn geval een Iphone) geladen die de "meters" weergeeft?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 21.12.2014 - 19:37  ·  #27
Ik heb eens gelezen dat het met een iPhone niet werkt, restricties die door Apple zijn opgelegd aan het bluetooth protocool.

Ik heb sinds 2 dagen ook zo'n ding, alleen ik krijg 'm niet goed werkend met Torque. Ten eerste moest ik een pincode opgeven met het connecten via bluetooth, dat was (met gokken) 1234, maar ik heb gemerkt dat je die zo snel mogelijk na het er in steken moet invoeren.
Via Torque krijg ik geen verbinding, via een ander OBD2 app wel, maar die heeft lang niet zo veel opties
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 21.12.2014 - 19:53  ·  #28
Bedankt voor je antwoord Tom, ik begrijp dus dat het een app is die gedownload dient te worden? Mijn device kwam samen met een mini Cdtje, maar die had de lange reis vanuit China niet overleefd. Ik kreeg toen van de fabrikant wel netjes de gegevens als een file die ik kon downloaden. Maar daar kan ik met de Iphone natuurlijk niets mee... Overigens heb ik erop gelet bij de aanschaf van het device dat deze Apple compatible moest zijn.
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 21.12.2014 - 20:11  ·  #29
Die ELM327 werkt op een iPhone alleen maar als je de wifi versie hebt. Bluetooth versie werkt in principe niet.

Software voor de iPhone is bijvoorbeeld DASHCOMMAND. Via de app store van Apple aan te schaffen.

In die AppStore vind je onder OBDII meerdere apps voor iPhone of iPad.
De meeste kun je gratis downloaden om eens te bekijken. Wil je meer functies, kun je later een betaalde versie kopen.

Torque is helaas niet voor iPhone. Kun je alleen via een Android toestel gebruiken.

Overigens, een Android kun je wel weer met een Elm met wifi gebruiken zover ik weet en getest heb.

Overigens, er is al eens aandacht aan besteed in andere topics..effe zoeken.
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 21.12.2014 - 20:13  ·  #30
[quote="[-Tom-]"]

De ECU van een LPT en HPT zijn hetzelfde :P Het enige verschil is de wastegate actuator, nog specifieker, het veertje ;)
Ik had op mijn 940 (B230FK) toen een MBC gezet en de boel afgeregeld op 0,8 bar, dat ging als een jekko. Wel flink last van turbogat haha (en een uitbrekende achterkant tot 90 km/h onder volle acceleratie, hoera voor Michelin Energysavers van 195 breed :D ), het was allemaal niet zo geciviliseerd als de 2.5T in m'n S80
[/quote]

De chip in die ECU niet. De LPT chip zal een fuel cut geven bij ongeveer 0,9 bar. De HPT kun je een tikkeltje verder opschroeven.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0