gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

wat is jullie gemeten turbodruk?

 
 
 
 
 
salt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: midden Nederland
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 17.12.2014 - 22:24  ·  #1
Hallo,

ik heb een v70 d5 met de 163 pk motor van begin 2004. Ik meet via de OBD en Torque een overdruk van max 1,3 bar. (zal de map sensor uit intercooler wel meten, en ik lees af :-) ). Heeft iemand die druk ook wel eens gemeten via Torque en hoe hoog is die dan? Ik wil weten of die van mij wel aan zijn juiste waarde komt.

Alvast bedankt voor de belangstelling.
mvg,
Sicco
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 18.12.2014 - 09:16  ·  #2
Weet je zeker dat het 1,3 bar overdruk is? Dit lijkt mij behoorlijk veel! Is het niet 1,3 bar absoluut (dus 0,3 bar overdruk)?
dennis850estate
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: volvoservice.eu
Berichten: 208
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 18.12.2014 - 09:41  ·  #3
Quote door [-Tom-]

Weet je zeker dat het 1,3 bar overdruk is? Dit lijkt mij behoorlijk veel! Is het niet 1,3 bar absoluut (dus 0,3 bar overdruk)?


dat lijkt me wel. Met 1.3 gaat er zeker iets moois stuk.
salt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: midden Nederland
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 18.12.2014 - 10:06  ·  #4
Tom, Ik denk aan overdruk omdat de uitslag Torquewaarde ook negatief gaat bij gas los (vacuum). Geen idee of 1,3 te veel zou zijn. Haynes heeft het over 2.09 bar maar dat is misschien de max die de turbo kan leveren. En ja, als het om 0,3 bar overdruk zou gaan dan is het weer te weinig denk ik om de auto goed vooruit te krijgen. Van de 940 LPT weet ik dat deze 0.8 bar met uitschieters naar 1.0 bar prima kon hebben. Dus waar ik benieuwd naar ben is de max overdruk die anderen bij hun D5 model 2004 (motor D5244T) meten.

Ik zie nu de reactie van Dennis en kennelijk zit ik met 1,3 niet goed. Dus een max van 0,3 overdruk levert de turbo. Dat is te weinig.
Mijn vraag houdt verband met het gevoel dat er iets meer power in moet zitten. (motor is gekieteld :-) )
Wie heeft een D5 model 2004 en een waarde gemeten?
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 18.12.2014 - 10:46  ·  #5
Om eerlijk te zijn geen idee wat een moderne turbodiesel aan turbodrukken draait. Maar 1,3 barg of 2,3 bara is toch niet schrikbarend veel voor een grote scheepsdiesel? Ik zou er niet van opkijken in ieder geval. Dat is een 163 pk motor toch? Paar jaar geleden leverden dit soort motoren zonder turbo met moeite 100pk. Ga je niet redden met 0,3 bar 163pk te maken?
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 18.12.2014 - 12:12  ·  #6
typisch voor low pressure turbo benzine blokken: 0,3-0,4bar boost (overdruk)
typisch voor normale standaard turbo benzine blokken: 0,5-1bar boost
typisch voor TD blokken 1-2bar boost.
Een TD kan dat ook makkelijker hebben omdat ze meestal ook al een zwaarder drijfwerk hebben (gesmede zuigers+ olie sproeiers er onder/gesmede drijfstangen/gesmede krukas). Ze moeten ook wel meer boost gebruiken om fatsoenlijk power te kunnen maken. Dit omdat een Diesel het niet moet hebben van hoge toeren. Maar wel van koppel. Veel koppel bij lage toeren kan je alleen maken als je veel lucht de cilinders in weet te persen. (= veel boost!) En daar dan vervolgens ook veel diesel bij inspuit.
salt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: midden Nederland
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 18.12.2014 - 18:17  ·  #7
OK Teefive dus kan de afgelezen maxdruk 1,3 bar juist zijn. Is deze nu te laag of precies goed. Daarom blijf ik benieuwd naar de waarde die andere D5 bezitters aflezen. wie ??
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 18.12.2014 - 20:00  ·  #8
Ik denk dat 1,3bar reëel is. Getunede benzineauto's doen meestal ook tussen 1 en 1,5bar. Net een stukje gelezen over een zwaar getunede 2,5tdi en die draaide 1,8(2,0 peak). En normaliter is 0,1bar verhoging gelijk aan 10pk winst.

http://forums.t5d5.org/topic/8749-v70-25tdi-00-280hp-600nm/
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 19.12.2014 - 11:54  ·  #9
Turbodrukken bij een benzinemotor zijn zoiezo lager. Maar de ene 1,3 bar is de andere 1,3 bar niet. Wat laat torque zien? 1,3bara of 1,3barg. Hier is een verschil van 1 bar namelijk.
Bara is barabsoluut, dat is de druk die de turbo levert tov 0 bar (vacuum dus). Barg is de druk tov de buitenluchtdruk (1013mbar gemiddeld).
Dus 1,3 barg is 2,3bara. Ik vermoed dat torque 1,3barg laat zien. De benzinemotoren draaien 1,3bara of 0,3barg. Dat scheelt 1 bar dus. Als een benzinemotor 1,3barg haalt dan is ie wel flink doorgetuned hoor. Wellicht dat de modernere TFSI motortjes e.d. dit soort drukken draaien. Die hebben ook een hoog specifiek vermogen met dubbele turbo's (groot en klein) om het koppel over de hele toerenrange hoog te houden. Een dieseltje maakt niet veel toeren, bij mijn 2.0d voel je duidelijk dat de turbo begint te stikken rond de 4000 toeren en gaat het koppel bergafwaarts. Door de kleine toerenrange kunnen ze dit wel met één turbo doen.
0,1bar per 10pk? Is dat voor de D5? Is natuurlijk niet 1 op 1 naar iedere motor over te hevelen.
salt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: midden Nederland
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 19.12.2014 - 15:49  ·  #10
Hier twee plaatjes uit Torque met daarin de vandaag gemeten drukken in de onderste klok.
max boost rode merkje op de schaalrand en vacuum het oranje merkje.

Max 1,4 bar en de onderdruk -1 op de schaal en kennelijk is dat dan 2,7 in/Hg, het cijfer

Niemand verder een eigen boost/Torque meting?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
salt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: midden Nederland
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 19.12.2014 - 15:56  ·  #11
nog even een aanvulling: de boostmeter gaat vanaf stationair -1 op de schaal en in cijfers 2.7 in/Hg bij accelereren automatich naar cijfers in bar, dus wel overeenkomstig de schaalrand.
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 19.12.2014 - 16:50  ·  #12
Quote door WouterR

Turbodrukken bij een benzinemotor zijn zoiezo lager. Maar de ene 1,3 bar is de andere 1,3 bar niet. Wat laat torque zien? 1,3bara of 1,3barg. Hier is een verschil van 1 bar namelijk.
Bara is barabsoluut, dat is de druk die de turbo levert tov 0 bar (vacuum dus). Barg is de druk tov de buitenluchtdruk (1013mbar gemiddeld).
Dus 1,3 barg is 2,3bara. Ik vermoed dat torque 1,3barg laat zien. De benzinemotoren draaien 1,3bara of 0,3barg. Dat scheelt 1 bar dus. Als een benzinemotor 1,3barg haalt dan is ie wel flink doorgetuned hoor. Wellicht dat de modernere TFSI motortjes e.d. dit soort drukken draaien. Die hebben ook een hoog specifiek vermogen met dubbele turbo's (groot en klein) om het koppel over de hele toerenrange hoog te houden. Een dieseltje maakt niet veel toeren, bij mijn 2.0d voel je duidelijk dat de turbo begint te stikken rond de 4000 toeren en gaat het koppel bergafwaarts. Door de kleine toerenrange kunnen ze dit wel met één turbo doen.
0,1bar per 10pk? Is dat voor de D5? Is natuurlijk niet 1 op 1 naar iedere motor over te hevelen.


Subaru impreza en voordien ook de legacy draaien standaard op 0,8 overdruk. EN afhankelijk van het type blok(open, semi- of closed deck) kunnen de drukken variëren van 1,2 tot 1,8bar overdruk. Er zijn zelfs Evo's die op 2,1bar overdruk draaien, en heel blijven. Dus dat benzine op lage druk draait is niet helemaal correct.
Die regel van drukverhoging=pk's klopt bij benzien uitvoeringen wel. Hoe dat met diesels gaat, geen idee. Neem aan dat er niet veel verschil in zal zitten.

Obbe, kom er eens in!!
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 19.12.2014 - 17:22  ·  #13
even wat Maserati turbo drukdingetjes opgesnord; 2 liter motoren (uit jaren '90) 1,0 en 3,2 liter ( jaren '00) 0,7 bar.
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 19.12.2014 - 18:35  ·  #14
Ik heb zojuist met een ELM gekeken tijdens het rijden.
Bij gemiddeld accelereren kwam ik met mijn V70 D5 uit op 1,5 bar overdruk. Dus 2,5 absolute druk. De GT stond "vast" in 3.

Hier nog een printje maar bij redelijk onbelaste motor

Ter info: 1kPa=0,1 bar
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: gemeten turbodruk met Torque van D5 motor <2004

 · 
Posted: 19.12.2014 - 19:43  ·  #15
Quote door Widebody
......... Dus dat benzine op lage druk draait is niet helemaal correct.

Er zijn grofweg twee soorten benzine turbo blokken, de lpt (low pressure turbo) zoals 2.4T/2.5T en de hoge druk zoals T5.
Een lpt blok heeft dezelfde compressieverhouding als een non-turboblok (in principe een standaardblok waar een turbo opgeschroefd wordt), en een T5 blok heeft een lagere compressieverhouding, alleen hiermee kun je de hogere druk aan, en blijft het blok heel.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0