Gepiep in stuur bij in- en uit parkeren

laag vloeistofpeil stuurbekrachtiging?

 
 
 
 
 
baldus
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Gepiep in stuur bij in- en uit parkeren

 · 
Posted: 20.10.2020 - 11:18  ·  #1
Goedemorgen,

Wanneer ik na het starten uitparkeer, of bij het inparkeren meer moet insturen bij lage snelheden, komt er een toch wat gepiep/kraak uit het stuur.
Mijn eigen logische verklaring is dat er wellicht te weinig vloeistof voor de stuurbekrachtiging aanwezig is.
Is dit een goede gedachte, of is het gewoon een ouderdomskwaaltje?

(Volvo V70 classic 296.000 km)
wimg
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 573
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Gepiep in stuur bij in- en uit parkeren

 · 
Posted: 20.10.2020 - 12:37  ·  #2
Komt het geluid uit het stuur of meer ergens vanuit onderuit de auto? Stuurhuis moet in ieder geval voldoende olie hebben ... als er te weinig olie inzit dan krijg je in ieder geval piepen en kraken vanuit het stuurhuis.
baldus
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Gepiep in stuur bij in- en uit parkeren

 · 
Posted: 20.10.2020 - 12:51  ·  #3
Quote door wimg

Komt het geluid uit het stuur of meer ergens vanuit onderuit de auto? Stuurhuis moet in ieder geval voldoende olie hebben ... als er te weinig olie inzit dan krijg je in ieder geval piepen en kraken vanuit het stuurhuis.


Tnx!
Komt inderdaad meer uit het stuurhuis, dan ergens vanuit diep onderin de auto. Ik ga het meteen laten fiksen. En comtroleren kan sowieso nooit kwaad. :-)
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Gepiep in stuur bij in- en uit parkeren

 · 
Posted: 20.10.2020 - 14:38  ·  #4
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Gepiep in stuur bij in- en uit parkeren

 · 
Posted: 20.10.2020 - 15:26  ·  #5
Quote door baldus

Goedemorgen,

Wanneer ik na het starten uitparkeer, of bij het inparkeren meer moet insturen bij lage snelheden, komt er een toch wat gepiep/kraak uit het stuur.
Mijn eigen logische verklaring is dat er wellicht te weinig vloeistof voor de stuurbekrachtiging aanwezig is.
Is dit een goede gedachte, of is het gewoon een ouderdomskwaaltje?

(Volvo V70 classic 296.000 km)


Ik heb dat zelf ondervonden, lange tijd niet naar de stuurbekrachtigingsolie gekeken en net als jij hoorde ik een geluid tijdens het langzaam manouvreren (inparkeren etc.) een geluid dat er eigenlijk nooit was.. Ik heb zelf het systeem geflushed, stelt niks voor, gewoon een grote spuit kopen bij Gereedschapsland of zo (op het web), je reservoir leegzuigen , opnieuw vullen , tot aan de merkstreepjes, motor starten, je stuur geheel van links naar rechts draaien, en dit gewoon een paar keer herhalen.
Ik heb zelf een 850 daar gaat rode ATF olie in , jij heb een V70 (ik weet niet welke bouwjaar), maar je kan aan de binnenkant van je vuldop kijken wat voor ATF je nodig heb, een rode is rode ATF en een groene is groene ATF olie, voor de zekerheid misschien ATF olie kopen bij de dealer. 1 ltr is genoeg.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0