Gereden: Volvo S60

 
 
 
 
 
me
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 38
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 625
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Gereden: Volvo S60

 · 
Posted: 30.05.2010 - 12:52  ·  #1
18 mei 2010 | Tekst: Roland Tameling | Bron: Autoweek.nl

Volvo legt de lat hoog bij de nieuwe S60. Volgens de Zweden is de verse sedan naast de veiligste Volvo aller tijden namelijk ook de sportiefst sturende Volvo ooit. Tijdens de introductie in de buurt van Lissabon hebben we de eerste kilometers achter de kiezen. De vraag is: kan Volvo z’n claims waar maken?


Ten eerste is het belangrijk om te weten dat de nieuwe S60 een belangrijke auto voor Volvo is. Ten eerste omdat -ie met een hele lading nieuwe en opgefriste motoren leverbaar wordt, maar vooral ook omdat -ie weer meer ’vreemde rijders’ naar het merk moet trekken. Dat is met de eerste S60 namelijk ook gebeurd en volgens z’n makers is het de bedoeling dat die geschiedenis zich gaat herhalen.

Om dit voor elkaar te krijgen, zet Volvo de nieuwe S60 neer als een auto voor echte stuurmannen en -vrouwen. Hij zou een sportief bochtengedrag moeten bieden op een niveau dat we nog niet eerder bij het merk zagen, terwijl -ie comfort niet uit het oog verliest. Na de eerste kilometers kunnen we zeggen dat het laatste gelukt is; de S60 is nog steeds een behoorlijk comfortabele auto, waarmee je zonder enige problemen fris van Lissabon naar Gotenburg kunt rijden. Goede stoelen, solide veercomfort en een soepele aandrijflijn.

De claim dat dit de sportiefst sturende Volvo ooit is, durven we echter naar het rijk der fabelen te verwijzen. We hebben een flink stuk kunnen boenderen met een S60 voorzien van de nieuwe D3 (een tweeliter vijfcilinder dieselmotor met 163 pk) en die ligt heus stevig op de weg, maar een echte stuurmansauto is het gewoon nog steeds niet. Daarvoor gaat de neus te snel richting buitenkant van de bocht, en missen we stuurgevoel. Zoals we gewend zijn van Volvo heeft het stuurbekrachtigingsniveau drie standen. Maar zelfs in de zwaarste stand geeft de auto te weinig informatie door aan de handen van de bestuurder. Hij stuurt in deze stand weliswaar zwaarder, maar niet erg direct of gevoelig. Daar hadden we - gezien de claims van Volvo zelf - wel wat meer van verwacht. De S60 is een goed rijdende middenklasse sedan, maar een C30 is bijvoorbeeld de beter sturende Volvo. Dit neemt trouwens niet weg dat de S60 voor negen van de tien bezitters een prima onderstel biedt.

Wat verder opvalt, is dat Volvo werk heeft gemaakt van het binnenste van de S60. Je kijkt uit op een fraai dashboard met strakke lijnen. Materiaalkeuze en afwerking op een hoger plan staan dan voorheen. Smaakvolle kleuren en vormen wisselen elkaar af en de ergonomie is heel redelijk. Wel hadden we graag wat lager willen zitten, zeker voor een sportief getinte sedan zit je wat hoog op de stoelen. Achterin is de ruimte iets beter ten opzichte van de oude S60, maar dat was wel nodig ook. Denk echter niet dat de nieuwe S60 riante plekken heeft wanneer er vijf man aan boord zijn en van de bagageruimte van minimaal 380 liter worden we evenmin warm...

Een volledige rij-impressie over de Vollvo S60, met onder meer een praktijktest van het nieuwe City Safety systeem met Pedestrian Detection, kun je lezen in AutoWeek 22, die vanaf komende woensdag overal in de winkels ligt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0