Geschakelde plus

 
 
 
 
 
Brompa
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Huizen
Leeftijd: 83
Berichten: 178
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Geschakelde plus

 · 
Posted: 23.08.2013 - 21:28  ·  #1
Dat zou een massadraad moeten zijn die bij contact uit 12V spanning geeft (plus wordt dus)

A) bestaat dat ?

B) hoe of waarmee kontroleer ik dat ??

C) waar vind ik onder demotorkap zo,n draad ??

Betreft een V70 T4 van April 2012

Reden:
ik wil de marterverschrikker daarop aansluiten zodat hij alléén werkt bij contact uit.
Als ik rijdt kunnen die marters me toch niet bijhouden en hoeft ,t ding niet aan te staan :D
dennis850estate
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: volvoservice.eu
Berichten: 208
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Geschakelde plus

 · 
Posted: 23.08.2013 - 21:45  ·  #2
Als je dat wilt moet je een relais gebruiken dat omschakelen kan tussen twee contacten.
D5 driver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidbroek
Berichten: 17
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Geschakelde plus

 · 
Posted: 23.08.2013 - 22:52  ·  #3
Dan moet je wel een relais hebben met 5 aansluitingen. De normale 85 en 86 om te schakelen een 87 en 87A voor de geschakelde voeding.
Constant (gezekerde) voeding op 30. Marteraansluiting op 87A . Ongeschakeld geeft 30 door aan 87A ,en als je de auto start relais word geschakeld en schakelt dan 30 door naar 87 waar niks aan zit en je marteraansluiting is uit.
Beetje simpel omschreven maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Geschakelde plus

 · 
Posted: 23.08.2013 - 23:22  ·  #4
Het gemakkelijkst lijkt mij het aansluitpunt bij de motorruimte zekeringenbox. Daar komt de 12V direct van je accu binnen.
Zoals D5 driver zegt, even je gedachtengang omdraaien: een always on relais nemen. Kan er een zijn met 5 contacten of gewoon eentje met 4, maar dan wel een invers relais. De term waar je naar zoekt is een NO-relais (normally open); die geeft dus de werkstroom door tenzij je de spoel schakelt, dan gaat die uit.

Schakel ook een vrijloopdiode mee, dan leeft je relais (en de marterverschrikker) een stuk langer.

De spoel van dit relais schakelen op iets dat aangaat bij het opendoen van de auto (de relais van de ECM worden mooi geschakeld, als je dat signaal pakt...)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Geschakelde plus

 · 
Posted: 24.08.2013 - 09:25  ·  #5
Volgens mij kan het veel simpeler. Als je de marterverschrikker op een constante plus aansluit, en de min ervan op de plusaansluiting van een koplamp (dimlicht), dan ben je er. De marterverschrikker zal redelijk hoogohmig zijn tov de koplamp en dus gewoon werken, zodra de verlichting aan gaat krijgt de min aansluiting van de marterverschrikker hetzelfde potentiaal als de plus aansluiting en zal deze dan niet werken.
Ik weet niet wat de boordcomputer registreert, dus misschien is het slim om nog een diode in serie te zetten met de marterverschrikker, dan weet je zeker dat er geen valse stromen kunnen lopen.
Brompa
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Huizen
Leeftijd: 83
Berichten: 178
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Geschakelde plus

 · 
Posted: 24.08.2013 - 12:35  ·  #6
Pfffff,
mij te ingewikkeld (heb 2 linkerhanden) O-)
Heb de plus nu rechtstreeks op de pluspool van de accu (met zekering) gezet
en de min gewoon op de massa waardoor de marterverschrikker dus altijd aanstaat.
Zal het ding daardoor sneller slijten, ach voor paar tientjes heb ik weer een nieuwe <_<

Maar iedereen i.i.g bedankt voor ,t meedenken
Brompa
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Huizen
Leeftijd: 83
Berichten: 178
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Geschakelde plus

 · 
Posted: 24.08.2013 - 14:19  ·  #7
Preventief inderdaad en het is een Ultrasoon bij Conrad vandaan, dacht iets van 3 of 4 tientjes.
Heb wel gelijk de zekeringhouder vervangen voor één die tegen hitte kan.
Origineel zit er zo,n plastic ding aan en die was na één ritje gesmolten !!!
:D
SandeR-design
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Geschakelde plus

 · 
Posted: 24.08.2013 - 22:05  ·  #8
Ik zou het ???(blauwe)???draadje pakken van je dynamo lampje.

Als de motor uitstaat geeft deze een min stroom. (massa)
In het cockpitje zit het dynamo lampje met een plus stroom aan gesloten.

Dus als de motor uitstaat gaat hij branden.

Start je de moter verandert de dynamo deze in een plus stroom.
In het cockpitje zit het dynamo lampje met een plus stroom aangesloten.

Dus als de moter aan staat krijg het lampje twee plus stromen waar door hij uit gaat.

Volgens mij kan je het hier mee wel werkend krijgen :)

Sluit de marter verschrikker dus gewoon met de plus draad op een gezekkerde continu plus stroom bv direct op je accu of ergens in een zekeringenkast.

Pak dan de dunne blauwe draadje van je dynamo als min stroom (massa)

Als dan de motor uitstaat zal de marterverschrikker gewoon minstroom (massa) van dynamo en plus stroom van de accu krijgen, waardoor hij gaat werken.

Start je de moter veranderd de dynamo de min stroom (massa) weer naar een plus stroom.
Hier door zal de materverschrikker uitgaan.


Heel toevallig heb ik dit zelf zo gedaan bij een electrich voorraam van een Ford Sierra.
Ik heb toen wel een relais er tussen gedaan om de min stroom (massa) te schaken omdat de electrise voor raam zeeeer veel Ampere trok. Was gezekerd op 35Ampere.
Helaas weet ik niet meer wat voor relais ik toen heb gebruikt.
Weet nog wel dat hij niet duur was bij een automaterialen zaak.

Als je materverschikker bijv op 10 Ampere is afgezekerd zou ik het wel durfen om hem direct op je minstroom (massa) van je dynamo te zetten.
Lijkt mij ook sterk als deze veel stroom trekt want anders is je accu met een paar uur leeg.

Hoor wel als je nog vragen hebt

gReets sandeR
Brompa
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Huizen
Leeftijd: 83
Berichten: 178
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Geschakelde plus

 · 
Posted: 24.08.2013 - 22:31  ·  #9
Da,s mooi duidelijk.....bedankt :-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0