gestrand met hoge temp maar geen melding in display

rvberloo
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

gestrand met hoge temp maar geen melding in display

· 
Posted: 31.08.2018 - 11:42  ·  #1
Afgelopen maandag ben ik langs de a12 gestrand met mijn V70N 2.4D (handbak). De auto reed normaal, maar ik miste power en toen zag ik ineens dat de temperatuur in het rood stond.
Het was op de snelweg met spitsstrook open (dus geen vluchtstrook). Ik ben rustig (80km/u) nog een paar km doorgereden naar de eerste afrit om daar te kijken.
Daar bleek het foute boel, overdruk in koelreservoir doordat er op een of andere manier olie in terecht was gekomen. Na wgenwacht bezoek ben ik daarna weggesleept

Wat ik nu zo raar was is dat er helemaal geen alarm is geweest van deze situatie, geen lampjes die oplichtten en ook geen melding in het display. Bij oververhitting moet de auto toch alarm slaan?
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

Re: gestrand met hoge temp maar geen melding in display

· 
Posted: 31.08.2018 - 11:45  ·  #2
Dat zou inderdaad moeten. Dat hebben bijna alle auto's wel.
Maare, olie in het koelwater? Dat zou een koppaking kunnen zijn of scheuren in de cilinderwanden.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 31.08.2018 - 12:10  ·  #3
Laatst defecte temp sensor en daardoor schijnbaar te hoge motortemp. kreeg meldingen via lampjes en display. ok is een S60 uit 2001 maar dit verwacht je dus wel.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.08.2018 - 12:15  ·  #4
Als de kvs sensor goed is, zou je idd een rood lampje moeten krijgen voor te weinig kvs in het systeem. Tevens een oplopende meter dan. De laatste heb j gehad, de eerste dus niet wat waarschijnlijk betekend dat die kvs sensor brak is (helaas). Tenminste dit neem ik aan, of er moet genoeg olie en water in het expansievaatje hebben gezeten om te zorgen dat het lampje niet aanging ?
rvberloo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.08.2018 - 13:12  ·  #5
Quote door Wimwerf

Dat zou inderdaad moeten. Dat hebben bijna alle auto's wel.
Maare, olie in het koelwater? Dat zou een koppaking kunnen zijn of scheuren in de cilinderwanden.

Ja :-( wordt nu onderzocht. Lekke oliekoeler heb ik ook gehoord als mogelijkheid
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.08.2018 - 14:10  ·  #6
De kvs temperatuursensor op het thermostaathuis stuurt de naald aan op het dashboard, ik neem aan dat als die in het rood gaat je ook wel een bijkomende melding met driehoekje krijgt, maar dat lijkt bij jou dus niet gebeurd te zijn, of wellicht is mijn veronderstelling onjuist.

De kvs niveausensor onderin het kvs vaatje werkt met een vlottertje. Een zwart piefje onderin het kvs vaatje meet de positie van de vlotter die in het vaatje zit verwerkt. De vlotter kan wellicht vastgezeten hebben, of het niveau in het vaatje (kvs-olie mix) was wellicht voldoende hoog om de vlotter op niveau te houden waardoor de niveausensor geen melding gaf. Uit eigen ervaring weet ik dat een te laag kvs niveau WEL een DIM-melding geeft en een rode driehoek op het dashboard.

Sterkte ermee, olie in het koelwater is vaak geen goed teken. Hopelijk is de koppakking er niet aan met bijkomende schade, en zit het probleem elders.
Diehl5
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 31.08.2018 - 14:32  ·  #7
Je schreef in een eerdere post deze week dat je 2 liter in de afgelopen 8000km moest bijvullen. Grote kans dat je die olie vandaag hebt teruggevonden op een plek waar het niet hoort te zitten. Hopelijk is het de koeler en niet koppakking ellende. Good luck!
rvberloo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.08.2018 - 15:33  ·  #8
OK bedankt voor de reacties. Ik heb echt 0 meldingen gehad in het display. Ik was daar juist op gespits na de 'olieniveau is laag' meldingen die ik recent een paar keer had gehad, Alleen de temperatuurnaald die ineens in het rood stond, ws nog niet zo lang toen ik het zag (al kijk ik daar ook niet constant naar, moet ook op de weg letten) . Na stoppen van de auto stond de electrische fan hard te blazen (uiteraard) maar dat duurde niet eens heel erg lang.
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.09.2018 - 14:20  ·  #9
Denk ook de warmtewisselaar achter het blok.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 01.09.2018 - 23:32  ·  #10
Eerst maar eens een druktest op de cilinders doen. Het lijkt me sterk dat de koppakking doorgeslagen is tussen olie en KVS zonder dat de cilinders lekken.
Is dat goed dan is de kans groot dat het goed te verhelpen is. De oliekoeler zou dan ook mijn eerste verdachte zijn.
rvberloo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.09.2018 - 10:22  ·  #11
Even een update nu ik de auto weer terug heb van de garage: Het bleek inderdaad de oliekoeler. Het hele koelsysteem is 6x gespoeld, de oliekoeler en alle slangen vervangen. Auto was net uit de garantie maar door coulance viel de rekening me toch nog mee. Goed mee weggekomen denk ik, al blijf ik het ontbreken van een storingsmelding, terwijl de temp wel in het rood staat, vreemd vinden. Maar misschien was ik die melding nog net voor.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 14.09.2018 - 20:47  ·  #12
Pffff...dan kom je toch nog goed weg.
Ik hou van coulance. (De echte en niet die sigaar uit eigen doos)
Wie geeft dit en voor welk percentage van de rekening?
rvberloo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.09.2018 - 18:04  ·  #13
150 euro op een rekening van 600, zijn ook best veel uren in gaan zitten. Maar ik rekende al op koppakking of erger..

Selected quotes for multi-quoting:   0