Gevraagd: advies en aankooptips

Woon-werk plezier

 
 
 
 
 
BvanDijk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 12
Geregistreerd: 09 / 2023
Subject:

Gevraagd: advies en aankooptips

 · 
Posted: 09.09.2023 - 21:03  ·  #1
Beste leden,

Ik heb dit forum kort geleden ontdekt en voel me als een kind in een snoepwinkel!

Mijn situatie heb ik redelijk uitgebreid beschreven in mijn eerste topic.

Hier de korte versie:
Ik zoek een v70 classic of v70N voor 40.000 km per jaar, waarvan 90% op de snelweg.
Ik heb een voorkeur voor het classic model.
Budget is ongeveer 10k.
Voor een hele goede auto gaat de portemonnee iets verder, voor een benzine die nog lpg inbouw nodig heeft iets minder ver;)

Ik stel deze vraag op dit forum omdat ik merk dat iedereen hier elkaar een mooie goede Volvo gunt met vele kilometers rijplezier!
Wie kan mij helpen met advies?
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Gevraagd: advies en aankooptips

 · 
Posted: 09.09.2023 - 21:39  ·  #2
Voor dat geld vind je een hele mooie. Er staat toevallig een fraaie V70 te koop op dit leuke en leerzame forum. Ik zou zeggen; doe er je voordeel mee 😄
BvanDijk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 12
Geregistreerd: 09 / 2023
Subject:

Re: Gevraagd: advies en aankooptips

 · 
Posted: 10.09.2023 - 08:24  ·  #3
Quote door joriz

Voor dat geld vind je een hele mooie. Er staat toevallig een fraaie V70 te koop op dit leuke en leerzame forum. Ik zou zeggen; doe er je voordeel mee 😄


Dankjewel voor je tip! Ik zie dat die auto eergisteren verkocht is op Marktplaats..
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Gevraagd: advies en aankooptips

 · 
Posted: 10.09.2023 - 15:14  ·  #4
Als je 40.000km gaat doen. Is de V70N dan niet wat comfortabeler dan de classic?
Laat iig een aankoopkeuring doen. Ze zijn niet onderhoudsvrij...
En is diesel nog een overweging? Zou dan wel roetdeeltjestest doen voor aankoop. Maar er zijn mooie diesels die niemand meer wil...
BvanDijk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 12
Geregistreerd: 09 / 2023
Subject:

Re: Gevraagd: advies en aankooptips

 · 
Posted: 11.09.2023 - 09:04  ·  #5
Quote door kjiratsiekoedel

Als je 40.000km gaat doen. Is de V70N dan niet wat comfortabeler dan de classic?
Laat iig een aankoopkeuring doen. Ze zijn niet onderhoudsvrij...
En is diesel nog een overweging? Zou dan wel roetdeeltjestest doen voor aankoop. Maar er zijn mooie diesels die niemand meer wil...


Dank voor je reactie!
Ja het is inderdaad kiezen tussen wat ik ‘heel mooi’ en ‘mooi en meer comfortabel’.
Een diesel wordt denk ik een probleemgeval omdat ik regelmatig in milieuzones van grote steden kom..
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Gevraagd: advies en aankooptips

 · 
Posted: 11.09.2023 - 09:10  ·  #6
Quote door BvanDijk

Quote door joriz

Voor dat geld vind je een hele mooie. Er staat toevallig een fraaie V70 te koop op dit leuke en leerzame forum. Ik zou zeggen; doe er je voordeel mee 😄


Dankjewel voor je tip! Ik zie dat die auto eergisteren verkocht is op Marktplaats..


Das jammer.. een bekende - niet actief op het forum - heeft een XC70 N te koop (2001, 2.4T benzine, automaat, 250k km), een grijze.
Of het wat is, durf ik niet te zeggen. Zo goed ken ik hem en de auto niet. Op papier ziet hij er goed uit
met een relatief lage km stand en zo op het eerste oog van buiten en binnen ook netjes.
Ik zag hem toevallig gisteren, hij had hem op FB te koop gezet.
6000 wilde hij er dacht ik voor.
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 653
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Gevraagd: advies en aankooptips

 · 
Posted: 11.09.2023 - 09:31  ·  #7
Quote door kjiratsiekoedel

Als je 40.000km gaat doen. Is de V70N dan niet wat comfortabeler dan de classic?


Niet alleen comfortabeler maar ook veiliger. Als je er zoveel mee op de weg denkt te gaan zitten is dat ook nog een overweging waard.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Gevraagd: advies en aankooptips

 · 
Posted: 11.09.2023 - 09:40  ·  #8
De onderdelenvoorziening van een classic begint hier en daar wel kritisch te worden, ik zou zonder meer voor de modellen vanaf 2001 gaan, bij voorkeur eentje waar niet de beruchte gasklep in zit. Die generatie Volvo is wat mij betreft het optimum van comfort en betrouwbaarheid. Je hebt het dan nog over een auto van meer dan 20 jaar oud en met 40.000 km per jaar wil je geen rijdend project, dan wil je iets waar je alleen regulier onderhoud aan hebt.
Clemens
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 67
Berichten: 49
Geregistreerd: 03 / 2023
Subject:

Re: Gevraagd: advies en aankooptips

 · 
Posted: 13.09.2023 - 01:40  ·  #9
Ik bestrijd de ferme standpunten van Brinkie hiervoor : rammelt aan alle kanten, geen onderbouwing, niet mijn ervaring ook, en als zou er een causaal verband zijn tussen lft. auto - thema project noem ik dat generaliserend. Bij regulier onderhoud, korrekte interval distributie-olie e.d. is het een kwestie van zorg voor de zaak zoals bij elke auto. Elke afgeragde auto 2e hands herken je bij zien-horen-rijden vóór aankoop.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Gevraagd: advies en aankooptips

 · 
Posted: 13.09.2023 - 20:31  ·  #10
Een auto van 20/25 jaar oud heeft over het algemeen wel iets meer onderhoud nodig (of iig preventief) om 40.000 km per jaar te rijden in vergelijking met een jongere auto.
Een auto bestaat uit meer dan alleen een motor, dus een d-riem en oliewissel is maar een klein gedeelte van het onderhoud.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Gevraagd: advies en aankooptips

 · 
Posted: 13.09.2023 - 23:31  ·  #11
Ben het eens met anderen dat een V70 N een modernere wagen is dan de Classic, bij het aantal kilometers dat je gaat rijden is een comfortabele auto ook veel waard.
Ik heb geen belang en aandelen bij Hennes maar zag dat ze een mooie XC70 te koop hebben: XC70 Dat is een mooie en zeer complete uitvoering.
Mijn XC70 heb ik daar bijna 3 jaar geleden ook gekocht en ben over de aflevering, garantie EN de auto zeer tevreden (ben na de garantie periode daar niet meer geweest).
Clemens
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 67
Berichten: 49
Geregistreerd: 03 / 2023
Subject:

Re: Gevraagd: advies en aankooptips

 · 
Posted: 14.09.2023 - 09:27  ·  #12
Vaak is de inhoud van de beurs bepalend voor een keuze. Waarom zouden zoveel mensen "de dealer " vermijden ( ongeacht het merk !) als het gaat om aanschaf en onderhoud ? Garantie? BOVAG-kwesties ? Uitstekend poetswerk en dan etaleren in showrooms ? Zie het crusiale verschil als het gaat om uurloon-overheadkosten e.d. en die factoren moeten ergens vandaan komen, meen ik dan toch. De koper betaalt dit alles. Ben nu 67 jaar en kocht 1 x een gloednieuwe auto waarvan na 1 jaar de afschrijving al beduidend meer was dan aanschaf-onderhoud-afschrijving van mijn V70 over 5 jaar. Koekoek.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Gevraagd: advies en aankooptips

 · 
Posted: 14.09.2023 - 10:22  ·  #13
Quote door Clemens

Ik bestrijd de ferme standpunten van Brinkie hiervoor : rammelt aan alle kanten, geen onderbouwing, niet mijn ervaring ook, en als zou er een causaal verband zijn tussen lft. auto - thema project noem ik dat generaliserend. Bij regulier onderhoud, korrekte interval distributie-olie e.d. is het een kwestie van zorg voor de zaak zoals bij elke auto. Elke afgeragde auto 2e hands herken je bij zien-horen-rijden vóór aankoop.

Martin, heb ik soms een gevoelige snaar bij je geraakt? ;-) Jouw ervaring op basis van N=1 mag er zijn, je kunt niet ontkennen dat er wel degelijk een causaal verband bestaat tussen leeftijd auto en toestand, zelfs met weinig kilometers. Ook bij weinig kilometers gaan er dingen vanzelf stuk, rubbers drogen uit en plastic veroudert, zeker bij de classics valt het interieur vanzelf uit elkaar. Het is allemaal wel weer te fiksen, maar als je 40.000 km per jaar wilt gaan rijden, wil je er geen hobby bij op die manier. Onderdelen zijn op een gegeven moment ook op, je hebt net als ik een auto van modeljaar 1999 toch? Als de motorsteun rechtsvoor bij jouw auto stuk is en je gaat naar de dealer, dan krijg je te horen dat het onderdeel "expired" is en dus niet meer leverbaar. Het is gelukkig nog niet dramatisch en sommige onderdelen bleken tot mijn verbazing nog nieuw bij Volvo leverbaar, maar het wordt echt minder. Bij de generatie die op de classics volgt, die van modeljaar 2001 tot en met 2007, speelt dat minder, die zitten qua interieur beter in elkaar en zijn qua ontwerp ook een stuk moderner. Vergis je niet, een V70 uit 1999 is feitelijk een gefacelifte 850, die in 1992 op de markt kwam. En zelfs met de tweede generatie V70 spreek je over auto's die 16 tot 22 jaar oud zijn.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1613
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Gevraagd: advies en aankooptips

 · 
Posted: 14.09.2023 - 13:00  ·  #14
+1 voor Robert hoor. Ik wil ook liever niet een soort discussie aan de gang houden, maar Robert geeft (zoals vaker) exact weer hoe het is.

Ik heb het zelf ook zo ervaren met mijn 2007 S60, weinig afschrijving maar wel degelijk (soms dure) spullekes die de geest geven elk jaar -dus kosten- dat is niet meer dan logisch vond ik.

Ik had de laatste jaren wat minder tijd om te klussen en had toevallig een keertje “ het budget” en dus voor een nieuwere auto gekozen met een bijbehorende pittige afschrijving.
Je (ik) hoopt dan op weinig onderhoudskosten/ spullekes die stuk gaan!
Ik wou idd, niet in een “project auto” gaan rijden. Wellicht was mijn S60 nog niet toe aan die classificatie maar men snapt het idee wel.

Zo gaan de dingen nu eenmaal, autorijden kost vrij veel geld, maar ik geniet ook wel van mijn karretje, dus slaat voor mij die balans nog door om hem nog ff te houden ipv een klein goedkoop “japannertje” te gaan rijden! Dan zouden mijn autokosten waarschijnlijk 10-20% zijn van nu.

Zo, en nu ga ik on topic.
Ben benieuwd waar je mee aan komt. Classic of N - welke LPG inbouw e.d. Houd ons op de hoogte :-)
Clemens
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 67
Berichten: 49
Geregistreerd: 03 / 2023
Subject:

Re: Gevraagd: advies en aankooptips

 · 
Posted: 15.09.2023 - 20:43  ·  #15
Brinkie...zeker deed je dat want ik heb best moeite met generaliserende visies. Mijn V70 classic is 24 jaar jong en geen rammeltje-piepje-kraakje hoorbaar en zo ken ik er nog 2 die in m'n kring rondrijden. Ik lees weer jouw visie ( interieur valt vanzelf uit elkaar e.d.) en ook dat is onzin. Het gaat poster om 40 dzd km op jaarbasis in een voor hem betrouwbare auto, toch ? Hij kan dan allerlei modellen kopen, allerlei bouwjaren en allerlei merken. Mijn Volvo-garage kan alles gewoon leveren overigens, geen enkel punt. Bovendien is de motor gekend betrouwbaar ( versie 2.5 20 v 170 pk). Van nieuw tot ouder, elke auto heeft reguliere slijtdelen dus laat een rubbertje buiten de overwegingen. Ik sluit mijn bijdrage aan dit topic, mijn aanbod aan poster komt eveneens te vervallen want nul reactie ontvangen. Succes.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0