Gezoem/Gebrom uit het dashboard - [+ oplossing!]

 
 
 
 
 
wesp
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuwrode
Leeftijd: 65
Berichten: 62
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Gezoem/Gebrom uit het dashboard - [+ oplossing!]

 · 
Posted: 24.07.2011 - 14:00  ·  #1
Na het stilleggen van de motor klinkt er een gezoem/gebrom uit het dashboard, ter hoogte van de knoppen voor het regelen van de elektronische airco. Dat duurt een tijdje en stopt dan gelukkig.

Het gezoem is er al als ik instap, zonder de sleutel in het contact te steken. En in mijn vorige S60 had ik dezelfde radio, dus daar komt het geluid niet vandaan.
En het geluid komt van lager, dus daadwerkelijk van waar de verluchting/airco knoppen zitten.

Mijn vorige S60 deed dat helemaal niet. Deze had de manuele airco .
Wat kan dit zijn? Is dit normaal of is er ergens iets mis?
Thijssie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem, Noord-Holland
Leeftijd: 44
Homepage: sport-advies.nl
Berichten: 65
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Gezoem uit het dashbord

 · 
Posted: 25.07.2011 - 09:37  ·  #2
@ Wesp

dat klopt, of eigenlijk ook weer niet.
Achter de ECC-unit zit een ventilatortje, deze zorgt zuigt de lucht aan die langs de temperatuur sensor gaat. Op die manier wordt de juiste temperatuur gemeten van de lucht binnenin de auto (heb je minder last van hitte afstraling van de radio etc.). Als je je vinger op de sleufjes in de ECC-unit legt zul je hem ook harder horen zuigen, net als bij een stofzuiger.
Dit ventilatortje kan soms wat vies zijn en droog lopen. Even de ECC unit verwijderen, de ventilator loshalen, schoonmaken en het asje voorzien van een drupje olie doet wonderen denk ik. Of de ventilator vervangen natuurlijk.
wesp
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuwrode
Leeftijd: 65
Berichten: 62
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Gezoem uit het dashbord

 · 
Posted: 09.08.2011 - 18:32  ·  #3
Daarnet heeft de garagist er lichtjes in geblazen met perslucht. En momenteel geen gezoem meer. Volgens hem komt er stof in te zitten. Uitblazen heeft wel een risico vanwege de gevoeligheid. Maar blijkbaar heeft het resultaat opgeleverd.
Het vervelende en irritante gezoem is weg. Hopelijk morgen ook nog ! (en ....)
wesp
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuwrode
Leeftijd: 65
Berichten: 62
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Gezoem uit het dashbord

 · 
Posted: 11.08.2011 - 08:51  ·  #4
Quote door Joepiec

Deze NOOIT met perslucht schoonblazen, het risico dat hij stuk gaat is dan erg groot.
Maar tja dan hoor je hem niet meer :D

Heeft van op afstand en met heel lichte druk geblazen. En als ie stuk is moet er zowiezo een nieuwe in. Met dat gezoem zou er trouwens op termijn ook een nieuwe in moeten, want dat werkte zeeeeer op mijn zenuwen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0