Gierhoeksensor of stuurhoeksensor of Yaw-sensor

 
 
 
 
 
Wim B
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Denekamp
Leeftijd: 61
Berichten: 30
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Gierhoeksensor of stuurhoeksensor of Yaw-sensor

 · 
Posted: 27.02.2015 - 17:00  ·  #1
al een tijd rondgereden met die "zwarte Zweed" met de melding anti-skid service. Dat betekent dat de DSTC niet werkt. Uit de computer bleek dat de gierhoeksensor of stuurhoeksensor of de Yaw-sensor (alle drie hetzelfde onderdeel) kapot was. Via de onderdelenlijn een gebuikte laten komen met hetzelfde onderdeelnr (ivm software) nummer. En ja plaatsen (onder de bijrijdersstoel) en hoppa gewoon doen. Eindelijk weer een lampje kwijt wat brandt op het dashboard. Prijzen van die dingen varieeren ook heel erg. Nw 358 euro. Tweedehands van 350 ? tot 50 euro. Dus gekocht bij Riwa in Druten voor 50 euro. Nu alleen de radio nog. Werkt en speelt goed, maar alleen de verlichting werkt niet. Misschien toch een software probleem?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Gierhoeksensor of stuurhoeksensor of Yaw-sensor

 · 
Posted: 27.02.2015 - 17:06  ·  #2
Mooi dat het gemaakt is .
Die lampjes trek ik ook altijd slecht .
Effe rond shoppen loont dus .
Wim B
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Denekamp
Leeftijd: 61
Berichten: 30
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Gierhoeksensor of stuurhoeksensor of Yaw-sensor

 · 
Posted: 27.02.2015 - 17:54  ·  #3
Ook bij Riwa eerst 200 later via een vrouw, die daar werkt, 50 euro. Vervolgens bij het bestellen 75 euro bij weer een man. Toen gebeld met Riwa. Vrouw aan de lijn die hem ook weg deed voor 50 euro. Dus als je zaken wilt doenmet auto-onderdelen vraag je gewoon naar een vrouw. Hahahaha
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Gierhoeksensor of stuurhoeksensor of Yaw-sensor

 · 
Posted: 27.02.2015 - 23:47  ·  #4
:thumb: :shame:
speedingfreak
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 45
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Gierhoeksensor of stuurhoeksensor of Yaw-sensor

 · 
Posted: 28.02.2015 - 09:52  ·  #5
Ik heb een vergelijkbare melding in de v70, ik heb het terug kunnen herleiden naar (waarschijnlijk) de SASensor. Wanneer ik de auto wegzet met ingedraaide wielen en op deze stand de auto start komt deze melding naar voren. De eerst volgende keer bij starten krijg ik dan de "antiskid tijdelijk uit" melding.

Heb je toevallig ook het onderdeelnummer? Dan ga ik ook eens ff rondneuzen her en der op zoek naar een vervanger
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Gierhoeksensor of stuurhoeksensor of Yaw-sensor

 · 
Posted: 28.02.2015 - 14:32  ·  #6
Het is Auto Rima...

Die gierhoeksensoren gaan vaak kapot, oorzaak nummer 1 is de plas water onder de rechterstoel van de losgeschoten schuifdak afwatering...
En. als je pech hebt gaat ie gewoon kapot, en dat gebeurt regelmating.
dan krijg je de beruchte anti skid service in de display.
Nieuw kost dat ding gewoon 350,- of zo... dan maar lekker een gebruikte halen zou ik zeggen.
Hij is redelijk makkelijk zelf te vervangen, en geen software aanpassingen nodig, ( als je de zelfde gierhoeksensor weet te vinden )
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Gierhoeksensor of stuurhoeksensor of Yaw-sensor

 · 
Posted: 01.03.2015 - 12:35  ·  #7
Quote door Wim B

Uit de computer bleek dat de gierhoeksensor of stuurhoeksensor of de Yaw-sensor (alle drie hetzelfde onderdeel) kapot was.


De stuurhoeksensor bevindt zich achter het stuur en dat is dus echt een andere sensor die ook deze foutmelding kan oproepen. In mijn geval ging het lampje aan bij het sterk insturen bij lage snelheid, b.v. het indraaien van een haaks op de rijrichting gelegen parkeervak of op een krappe rotonde, en was deze sensor de boosdoener.

Tom
Wim B
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Denekamp
Leeftijd: 61
Berichten: 30
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Gierhoeksensor of stuurhoeksensor of Yaw-sensor

 · 
Posted: 04.03.2015 - 18:38  ·  #8
Ik kreeg alle 3 de benamingen op mijn bordje, maar om de goede te krijgen moet je onder de bijrijderstoel het ding losmaken en en met dat nummer de "boer" op.

Mvg Wim
 
Selected quotes for multi-quoting:   0