gloeibougies

 
 
 
 
 
JBV70
 
Avatar
 
Subject:

gloeibougies

 · 
Posted: 12.12.2011 - 17:33  ·  #1
In de koude ochtend had de v70 wat last van slecht starten. Een aantal maanden terug is dit verholpen door de pompriem optijd te zetten. Mijn distributie is onlangs vervangen en dacht dat er wellicht weer wat afstelling nodig was. Dat was niet het geval maar er waren wel 3 gloeibougies kapot dus alle 5 maar even laten vernieuwen voor 187 euro. Kerstcadeautje voor mijn trouwe Volvo dacht ik zo. Heb als leenauto een v50 meegekregen maar dat heeft met Volvo niets te maken.

Back on topic, ik ben even benieuwd naar de techniek van een gloeibougie, hoe werkt zoiets eigenlijk?
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: gloeibougies

 · 
Posted: 12.12.2011 - 23:52  ·  #2
Het is feitelijk gewoon een gloei-element, zoals b.v. een dompelaar, of in een waterkoker.
Pak maar eens een goede gloeibougie en leg de pool bovenop de gloeibougie aan de + pool van een accu en de behuizing aan de massa.
Pas dan wel even goed op dat je hem niet vast houdt, anders wordt hij al snel een vast onderdeel van je vingers o.O ! Hij wordt in enkele seconden, of zelfs een fractie daarvan, roodgloeiend...

Een diesel start, en loopt, op compressie en heeft feitelijk geen ontsteking nodig. De gloeibougies zijn er ook alleen om bij een koude start de start te vergemakkelijken. Ze doen het dus ook maar kortstondig en gaan uit zodra de motor loopt, of in elke gaval niet lang erna. Een diesel zou theoretich ook moeten kunnen starten zonder gloeibougies, maar dan kan het, met een steenkoude motor, wel erg lang duren en kan het ook zijj dat niet alle cilinders direct mee doen en pas na een dotje gasgeven oppakken.
Bij sommige merken worden ze ook nog gebruikt als bijverwarming voor de koelvoleistof bij een koude motor. Een Renault Laguna 1.9 Dci is daar een voorbeeld van.

In de tijd dat auto's nog niet afhankelijk waren van zoveel electronica, liep een diesel bij wijze van spreken ook door tot de tank leeg was, ook zonder accu. Kon je bij een benzineauto wel vergeten.
Nu zal ook een moderne diesel het opgeven, omdat de electronica uitvalt die hij nodig heeft.
hoepel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel GLD
Leeftijd: 36
Homepage: mjhoepeltransport.…
Berichten: 720
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: gloeibougies

 · 
Posted: 13.12.2011 - 14:55  ·  #3
@V70 2.4T

Dat heb je heel mooi uitgelegd!!
JBV70
 
Avatar
 
Subject:

Re: gloeibougies

 · 
Posted: 13.12.2011 - 21:29  ·  #4
Kijk daar kom ik verder mee, thanks. Als we het dan even over dieseltechniek hebben, het werkt op compressie maar hoe verloopt dat zonder ontbranding, hoe komt de compressie tot stand? Beetje een onwetende vraag maar hoor het graag.
edje
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJmuiden
Leeftijd: 53
Berichten: 261
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: gloeibougies

 · 
Posted: 14.12.2011 - 07:47  ·  #5
Tik op Youtube even "glowplug " in ...

filmpje...
plorie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht
Leeftijd: 42
Berichten: 122
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: gloeibougies

 · 
Posted: 14.12.2011 - 13:09  ·  #6
De compressie komt tot stand doordat de cilinder omhoog komt terwijl de kleppen gesloten zijn. Hetzelfde zoals bij een benzinemotor, maar dan met een hogere druk (compressie).
Diesel ontbrandt dan spontaan (daarom heet een diesel ook een zelfontbrander), bij benzine is daar nog een vonkje voor nodig.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: gloeibougies

 · 
Posted: 14.12.2011 - 20:49  ·  #7
Even voor JBV70, Plorie heeft een klein vergissingetje gemaakt in zijn verhaal. Zo iets kan gebeuren. Het is niet de cilinder die omhoog komt maar de zuiger. Verder is op zijn uitleg niets aan te merken. Duidelijker kan het niet.
plorie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht
Leeftijd: 42
Berichten: 122
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: gloeibougies

 · 
Posted: 15.12.2011 - 15:03  ·  #8
Nou ja vergissing, meer een way of speaking... maar oke, puur technische heb je gelijk (een klein beetje dan) :D
JBV70
 
Avatar
 
Subject:

Re: gloeibougies

 · 
Posted: 15.12.2011 - 18:48  ·  #9
Gelukkig heb ik een beetje theoretische kennis van motoren dus dat heb ik begrepen :D. Bedankt voor de info, de Volvo start weer soepel. Ik zag dat ze de gloeibougie ook voor carbit gebruiken, ik liep altijd langs de melkbus met een vlammetje, misschien dat die piep in mijn oren daar vandaan komt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0