Gloeistift vervangen

 
 
 
 
 
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 27.12.2013 - 07:09  ·  #16
Maaidie ik zat nog eens te denken, wij hebben beide onze hele bovenbouw van de motor afgehad. Ik heb toen niet mijn leidingen vervangen maar opnieuw gebruikt en ik neem aan jij ook?? Zou het niet kunnen zijn dat ie toch heel iets lekt waardoor de brandstof terug zakt en hij net na starten heel even lucht/te weinig brandstof krijgt?
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 27.12.2013 - 09:55  ·  #17
@ Jeroen

Als de brandstofleidingen iets zouden lekken dan zou je blok onder de diesel moeten zitten, er staat tijdens een draaiende motor namelijk enkele honderden barren druk op deze leidingen. :'(

Ik heb dat onregelmatig lopen ook en het valt mij op dat dit in de zomer niet voorkomt, maar nu het kouder wordt, het de kop op begint te steken.

Misschien heeft het iets met een koudestart systeem te maken?
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 27.12.2013 - 16:35  ·  #18
Quote door Herby

@ Jeroen

Als de brandstofleidingen iets zouden lekken dan zou je blok onder de diesel moeten zitten, er staat tijdens een draaiende motor namelijk enkele honderden barren druk op deze leidingen. :'(

Ik heb dat onregelmatig lopen ook en het valt mij op dat dit in de zomer niet voorkomt, maar nu het kouder wordt, het de kop op begint te steken.

Misschien heeft het iets met een koudestart systeem te maken?


Kun je niet ff filmpje maken van jou starterij? en zou je niet willen weten wat het is dan? Gloeistiften vervangen helpt dus niets begrijp ik?
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 27.12.2013 - 19:52  ·  #19
Hoi Jeroen,

Een filmpje wil ik best maken hoor maar de omschrijving van Maaidie is eigenlijk exact wat er ook gebeurt bij mijn bolide.

Ik zou inderdaad wel willen weten wat nu precies de oorzaak is en kom er eigenlijk net pas achter dat meer mensen dit zelfde probleem hebben.

Het is in ieder geval lastig te herleiden wat het is, want ik ben er al een poosje mee bezig en ben nog niet veel verder gekomen.

Zelf denk ik zit te denken aan een softwarematige koudestart verrijking t.b.v. het DPF, of het innitialiseren van de servomotor van het wervelkleppen systeem.

Ik zou wel eens willen controleren of de wervelkleppen net op het moment electronisch bediend worden dat de motor even inhoud maarf ben daar nog niet aan toegekomen. (Heb ik ook even een extra hulp bij nodig)

Verder kan ik m'n auto eens aan Vida hangen en de wervelkleppen eens opnieuw inleren misschien dat deze in de loop van de tijd wat uit hun calibratie zijn geraakt.

Ook wil ik wel eens weten of het alleen bij de D5244T4 (185pk) motoren voor komt, of ook bij de andere euro 4 modellen.

Als Vida aangeeft dat je gloeibougies defect zijn dan is het zeker wel nodig, bij mij is hij sneller gaan starten en hierbij minder gaan roken, dus helpen deed het wel.

Ik ben benieuwd of er iemand nog een andere invalshoek heeft waar ik op verder kan borduren want echt verder ben ik nog niet gekomen. :(
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 27.12.2013 - 21:38  ·  #20
ff nieuw topic hierover starten?
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 28.12.2013 - 16:09  ·  #21
@ Jeroen:
Zoals Herby al zei... indien de leidingen niet meer zouden voldoen, dan zouden deze idd massaal diesel naar buiten toe lekken. Dat is volgens mij totaal uitgesloten.
En ja... Herby heeft dus ook dat fenomeen. Hij heeft een D5244T4-motor. ik heb een (getunede) D5244T7-motor, dus volgens mij heeft iedere Euro 4 motor er "last" van. Ik ken nog een kerel die een V70 heeft, eveneens met Euro4-motor, maar dit keer een D5244T5-motor. (163pk-versie)
Ik ga het 'm dan ook eens vragen hoe zijn motor zich gedraagd tijdens de koudstart.
Kort samengevat: Elke 5-cilinder diesel Euro4 heeft eer blijkbaar me te kampen. Wat er exact aan de hand is... Tja... Joost mag het weten. Het komt idd meer naar voren wanneer het echt kouder wordt. (tijdens de winterperiode dus)
We keep in touch...
Greetz,
Maaidie.
Herbert V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gaanderen
Leeftijd: 51
Berichten: 54
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 28.12.2013 - 20:33  ·  #22
Ik weet niet of je er iets aan hebt, bij ons(2002) was het gloeirelais niet meer zo fris waardoor hij hem tijdens het gloeien los liet(dus niet meer gloeide) hij state dan altijd slecht.
Nu met nieuw relais en accu start hij zeer vlot en loopt gelijk mooi rond.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 28.12.2013 - 22:25  ·  #23
Ik kan toch echt zeggen dat mijn motor D5244T4 er echt geen last van heeft.

Zowel voor als na de tuning geen last van zo`n vreemde start.
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 29.12.2013 - 12:20  ·  #24
@turbodesk:
Hoeveel km's staan er op de klok bij jou?
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 29.12.2013 - 13:04  ·  #25
Quote door maaidie

@ Jeroen:
Zoals Herby al zei... indien de leidingen niet meer zouden voldoen, dan zouden deze idd massaal diesel naar buiten toe lekken. Dat is volgens mij totaal uitgesloten.
En ja... Herby heeft dus ook dat fenomeen. Hij heeft een D5244T4-motor. ik heb een (getunede) D5244T7-motor, dus volgens mij heeft iedere Euro 4 motor er "last" van. Ik ken nog een kerel die een V70 heeft, eveneens met Euro4-motor, maar dit keer een D5244T5-motor. (163pk-versie)
Ik ga het 'm dan ook eens vragen hoe zijn motor zich gedraagd tijdens de koudstart.
Kort samengevat: Elke 5-cilinder diesel Euro4 heeft eer blijkbaar me te kampen. Wat er exact aan de hand is... Tja... Joost mag het weten. Het komt idd meer naar voren wanneer het echt kouder wordt. (tijdens de winterperiode dus)
We keep in touch...
Greetz,
Maaidie.


V.w.b. die motornummers, jij hebt de "Belgische" 126 pk uitvoering ofwel de T7. Volgens mij zit hem het verschil alleen maar in de software? of hebben de T4, T5 en T7 ook fysieke verschillen?
Omdat er ook wel eens gesproken wordt over dat alleen de 185 pk versie last had van het klepstoter probleem, echter had jij dat ook....
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 29.12.2013 - 14:49  ·  #26
V.w.b. die motornummers, jij hebt de "Belgische" 126 pk uitvoering ofwel de T7. Volgens mij zit hem het verschil alleen maar in de software? of hebben de T4, T5 en T7 ook fysieke verschillen?
Omdat er ook wel eens gesproken wordt over dat alleen de 185 pk versie last had van het klepstoter probleem, echter had jij dat ook....
[/quote]


Fysiek verschillen de motoren niets. Enkel de koppeling van de 185kp versie (D5244T4) is ietsje zwaarder van veerdruk. Ook is het bij de T4 sowieso een 6-bak. Bij de T5 worden beide bakken gebruikt. Wel heeft die ook dezelfde koppeling als die van de T6enT7. (T6 heeft 122pk)
Wat dat klepstoterprobleem betreft... Volgens mij heeft elke Euro4 diesel daar last van.
Het steekt het eerst de kop op bij de T4 omdat die het meest vermogen heeft en dus het zwaarst belast wordt. Bij mijn auto is het dus aanvankelijk de Belgische 126pk-versie ( -->T7), maar doordat die al ruim 120.000km getuned door het leven gaat, heb ik daar dus ook vrij snel last van gehad.
In z'n eerste leven kreeg ie al snel 185pk ingepompt van de vorige eigenaar. Daarna werd ie weer origineel op 126pk gezet omdat hij werd verkocht. Daarna heb ik er dan 226 pk laten opzetten en dan is het snel gegaan met die klepstoters.
Die V70 met T5-motor van die kennis waar ik het eerder al over had, heeft nu zo'n 240.000km en die kleppen begin je nu toch ook goed te horen hoor. Dus zoals je ziet, ze krijgen het uiteindelijk allemaal.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0