Gloeistift vervangen

 
 
 
 
 
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 22.12.2013 - 01:55  ·  #1
Iemand al eens een gloeistift van de D5 vervangen? ik heb er 1 stuk en wil er ff een nieuwe inzetten. Op zich lijkt het heel simpel, maar nog zaken waar rekening mee gehouden moet worden?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 22.12.2013 - 11:10  ·  #2
Van te voren inspuiten met kruipolie, en bij warme motor verwijderen...
Idd een simpel klusje...
davyv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 22.12.2013 - 11:43  ·  #3
En niet teveel kracht erop zetten als hij afbreekt ben je de sigaar
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 22.12.2013 - 12:19  ·  #4
Met een pijpsleutel neem ik aan?
dennis850estate
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: volvoservice.eu
Berichten: 208
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 22.12.2013 - 17:49  ·  #5
Quote door jeroenbunte

Met een pijpsleutel neem ik aan?


of een lange dop want je komt niet goed bij de zeskant. Zou je ze niet gewoon alle 5 vervangen?
willemf58
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoorn
Leeftijd: 65
Berichten: 269
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 22.12.2013 - 18:05  ·  #6
Inderdaad, met warme motor de meeste kans op suc5 ik heb ze indertijd ook alle vijf vervangen gebruik een goede hoge dop (met 6kant) en zet zo min mogelijk "zijdelingse" belasting anders breek je ze geheid beter is om ze ultrasoon los te hameren ik weet dat bij Mercedes-Benz en VW- Crafter motoren de cylinderkoppen op een gegeven moment niet aan te slepen waren ivm. afgebroken gloeikaarsen/opgestroopte schroefdraad tijdens het verwijderen. Voordat je het weet heb je het 6kant in je dop vooral de slanke snelgloeiers van Beru uit "duistere landen" waren het probleem.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 23.12.2013 - 01:29  ·  #7
tjah, hij start eigenlijk prima maar loopt de 1e 2 a 3 sec na het starten even iets onregelmatig en daarna gewoon goed. Uitlezen met Vida gaf foutcodes op het gloeien of gloeirelais.....

Doorpiepen met de multiemeter gaf 2 contact makende en 1 niet.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 23.12.2013 - 06:48  ·  #8
En die andere twee gloeiers?
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 23.12.2013 - 07:54  ·  #9
Eenvoudig testen van de gloeibougies:

Als je vermoed dat er iets niet klopt met de gloeibougies (bv. moeizaam starten als de auto een aantal uren heeft stil gestaan bij temperaturen rond of onder het vriespunt), begin dan om ze basaal te testen met een multimeter (de eenvoudigste multimeter is goed genoeg). Motor uit en NIET op contact (anders gloeien ze! haal de contactsleutel er veiligheidshalve uit). Bedrading van de gloeipitten even loshalen en de weerstand meten: rode pen van de meter op punt van de gloeiplug en de zwarte pen op het chassis van de motor.

bij 0 (nul) Ω (Ohm) heeft ie kortsluiting (komt zelden voor), vervangen dus;
bij 0.5 á 1.5 Ω is de plug is ok;
bij hoge weerstand (meer dan 2 Ω) is ie kapot (w.s. doorgebrand) en moet vervangen worden.

Als er eentje (of meerdere) kapot zijn, vervang ze dan wel alle allemaal, dan heb je gelijke gloeitijden.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 23.12.2013 - 10:25  ·  #10
Quote door 1-wiel

En die andere twee gloeiers?


Haha, stom van mij, uiteraard 4 contact makende...
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 23.12.2013 - 10:26  ·  #11
Quote door Turbodesk

Eenvoudig testen van de gloeibougies:

Als je vermoed dat er iets niet klopt met de gloeibougies (bv. moeizaam starten als de auto een aantal uren heeft stil gestaan bij temperaturen rond of onder het vriespunt), begin dan om ze basaal te testen met een multimeter (de eenvoudigste multimeter is goed genoeg). Motor uit en NIET op contact (anders gloeien ze! haal de contactsleutel er veiligheidshalve uit). Bedrading van de gloeipitten even loshalen en de weerstand meten: rode pen van de meter op punt van de gloeiplug en de zwarte pen op het chassis van de motor.

bij 0 (nul) Ω (Ohm) heeft ie kortsluiting (komt zelden voor), vervangen dus;
bij 0.5 á 1.5 Ω is de plug is ok;
bij hoge weerstand (meer dan 2 Ω) is ie kapot (w.s. doorgebrand) en moet vervangen worden.

Als er eentje (of meerdere) kapot zijn, vervang ze dan wel alle allemaal, dan heb je gelijke gloeitijden.


Oke, thanks
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 310
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 23.12.2013 - 20:15  ·  #12
Duidelijk advies TD, ik weet de staat van mijn gloeibougies niet en ga ze zekerheidshalve testen op jouw manier.

Bedankt!
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 26.12.2013 - 22:43  ·  #13
@ Jeroen:
Als je gloeiers nog nooit eerder vervangen zijn, zou ik ze ook alle 5 vervangen hoor. Ik heb dat onlangs ook gedaan. En idd. bij voorkeur bij een door en door warme motor die net van de snelweg komt. :-) Dit om het voorkomen dat de gloeistiften gaan "gripperen" (vastlopen) tijdens het losdraaien. (--->"WERA schraubenlöser" is het beste produkt ter wereld om de zaak op voorhand in te spuiten)
Die fout die VIDA aangeeft is idd "gloeirelais", maar die slaat uiteindelijk op één of meerdere gloeistiften stuk.
Bij het monteren van de nieuwe gloeistift(en) gebruik je best keramisch vet om aan de schacht en de schroefdraad aan te brengen. Dan gaan die in een volgend leven steeds makkelijk los. :happy:
Let wel op!!! Deze gloeistiften van een EURO 4 werken slechts op 5 volt, dus let goed op dat je de juiste nieuwe stiften monteert. Die van de vorige D5 (Euro 3) zijn 12 volt en mogen hier niet gebruikt worden.
Nu eens iets over dat onregelmatig lopen een paar seconden na je koudstart...
Ik heb daar ook wat last van moet ik toegeven. Heb ook al eens rondgeneusd op verschillende fora en het blijkt een gekend fenomeen te zijn van een D5/euro 4 vanaf zo'n 180.000km op de klok.
Ik dacht tot voor een paar weken dat het aan m'n verstuivers lag, maar die heb ik alle 5 vervangen door 5 gebruikte verstuivers van een schade-auto met 135.000km op de teller, maar het is amper beter hoor.
Tja... wat rest er nog...? Algemene slijtage v/d motor misschien?
Het is heel raar. ALs je 'm start draaid ie heel eventjes mooi, (ong. 1 sec) daarna mekkert hij zo'n 2a3 sec en komt er daarna helemaal door.
Het is iets heel raar. Het lijkt wel alsof de motor heel even wordt "afgeremd" nadat hij gestart is.
Ben overigens blij dat ik dit ook eens lees van iemand anders.
Wat je ook doet... Hou ons op de hoogte hé maat.
Groeten,
Maaidie.
willemf58
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoorn
Leeftijd: 65
Berichten: 269
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 26.12.2013 - 22:55  ·  #14
Let wel even op hoor, zelfs als een gloeistift de correcte weerstand heeft kan hij (alleen visueel te controleren) op een geheel verkeerde plaats gloeien dus bijvoorbeeld alleen aan de bovenzijde van het gloeideel en dan blijft het deel dat in contact komt met de lucht/inspuitnevel te koud
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Gloeistift vervangen

 · 
Posted: 27.12.2013 - 05:52  ·  #15
Oke, heren bedankt. Ik heb ze nog niet vervangen. Zal ik ergens denk over een week of 2 eens doen, maar het heel even onregelmatig lopen zal er dus niet mee over zijn, jammer. 2e optie die ik in gedachten had is uiteraard verstuivers. Maar zoals Maaidie al schrijft lost dat het waarschijnlijk ook niet op. Het is bij mij inderdaad precies zo als jij het nu ook beschrijft Maaidie, misschien moeten we hier eens een topic over starten?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0