Goedkope remupgrade

met 315mm remblokken

 
 
 
 
 
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Goedkope remupgrade

 · 
Posted: 07.05.2015 - 15:46  ·  #31
Quote door hermanusb

Hooguit minder warmte?

Dat lijkt me eigenlijk sterk, immers: om even hard te remmen, moet er ook met grotere blokken net zoveel energie omgezet worden als met de kleinere blokken het geval is. Iets met behoud van energie... En omdat bij remmen eigenlijk alle kinetische energie omgezet wordt in warmte, zal de totale wamteproductie niet afnemen, mijn inziens. Desondanks zou het natuurlijk wel zo kunnen zijn dat de grotere blokken (tijdelijk) meer warmte af kunnen voeren door het grotere oppervlak en de bijbehorende grotere massa. Het verschil in massa lijkt me daarvoor echter verwaarloosbaar als je een beetje stevig aan het remmen bent. Maar misschien zit ik wel helemaal verkeerd, ik studeer tenslotte TBK en geen natuurkunde :lol: :whistle:
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Goedkope remupgrade

 · 
Posted: 07.05.2015 - 15:50  ·  #32
Quote door folke3

Omdat het aangrijppunt bij 316 mm schijven op 158 mm uit het asmidden ligt, zal het remrendement bij gelijkblijvende blokopp. groter zijn( het kracht x arm principe). Vergroot je daarnaast het opp. zal het remvermogen synchroon toenemen. Vergroot je dan ook nog eens je remkracht door RVS ommantelde Teflon remslangen toe te passen, ben je met gelijke rempedaaldruk op 3 fronten bezig je remvermogen te verbeteren.


Maar...je remzuiger gaat (met alleen deze aanpassing) niet met meer of minder druk op het remblok duwen.

Terwijl het oppervlak van het remblok op de gelijk gebleven remschijf wel toeneemt.
De druk op iedere cm2 van het blok op de schijf neemt dan toch af ?

Ik zie niet hoe je daar onderuit komt.

Volgens mij werkt het echt alleen als je ook harder trapt op je rempedaal.
Of dit harder trappen zoveel is dat je het ook zelf echt zult merken vraag ik me dan wel af, ik denk het niet dankzij bekrachtiging e.d., maar ergens zal het systeem toch iets extra moeten leveren.

Kracht x arm ? Als ik een waterpomptang pak, kan ik toch echt een stukje metaal in de mond vlakbij het schanier met minder kracht vervormen dan wanneer ik het verder weg van het schanier in de mond leg ?
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Goedkope remupgrade

 · 
Posted: 07.05.2015 - 15:52  ·  #33
Quote door hermanusb


Hooguit minder warmte?



Totale warmte ( energie ) zal niet veranderen, bepaalde massa moet bij een bepaalde snelheid afgeremd worden. Alleen de spreiding zal veranderen als je je remmen aanpast.

Warmte word echt door de schijf afgevoerd, het deel van de warmte dat de blokken afvoeren is daarbij verwaarloosbaar.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Goedkope remupgrade

 · 
Posted: 07.05.2015 - 16:32  ·  #34
Baksteen, Ik wil best nog wel eens lesje mechanica geven. Het is/was mijn vak. Je voorbeeld klopt niet: Kracht x arm ? Als ik een waterpomptang pak, kan ik toch echt een stukje metaal in de mond vlakbij het schanier met minder kracht vervormen dan wanneer ik het verder weg van het schanier in de mond leg ?
Stel je voor, dat je op een wip in de speeltuin zit. Als je vlakbij het scharnier gaat zitten, kun je die zware man aan de andere zijde niet omhoog "wippen", maar verplaats je je naar het uiteinde van de wip, wordt dat steeds makkelijker. Nou zit ik niet op een wip, maar op het uiteinde van een remschijf. Je bent toch met me eens, dat hoe verder ik van het draaipunt af ga, hoe makkelijker het wordt die schijf tegen te houden? Dus hoe groter die schijf wordt, hoe makkelijker ik met gelijkblijvende inspanning (aandrukkracht van het remblok) die schijf tegen te houden. De Engelsen omschrijven en drukken zelfs de momentkracht van een motor uit in BHP (Brake Horse Power), dus niet het vermogen dat de motor levert, maar het vermogen om die motor tegen te houden.
En nou eerst koffie..............
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Goedkope remupgrade

 · 
Posted: 07.05.2015 - 18:36  ·  #35
Quote door folke3

Baksteen, Ik wil best nog wel eens lesje mechanica geven. Het is/was mijn vak. Je voorbeeld klopt niet: Kracht x arm ? Als ik een waterpomptang pak, kan ik toch echt een stukje metaal in de mond vlakbij het schanier met minder kracht vervormen dan wanneer ik het verder weg van het schanier in de mond leg ?
Stel je voor, dat je op een wip in de speeltuin zit. Als je vlakbij het scharnier gaat zitten, kun je die zware man aan de andere zijde niet omhoog "wippen", maar verplaats je je naar het uiteinde van de wip, wordt dat steeds makkelijker.


Ik kan alleen met boeren(mis)verstand redeneren idd.



Maar mijn voorbeeld met de tang...die klopt toch ?

Net als dat ik niet naar achter schuif op de wip, maar die dikke man dichterbij het draaipunt laat plaatsnemen. Dan gaat hij wel omhoog.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Goedkope remupgrade

 · 
Posted: 07.05.2015 - 18:59  ·  #36
Net als dat ik niet naar achter schuif op de wip, maar die dikke man dichterbij het draaipunt laat plaatsnemen. Dan gaat hij wel omhoog.
Dan blijft de kracht van de zware man dezelfde, maar de arm wordt kleiner, tot het moment dat het produkt van jouw gewicht x jouw afstand tot het draaipunt bereikt wordt en jij naar de grond gaat zakken en de zware man de lucht ingaat.
Maar alle gekheid op een stokje, uitgangspunt was: remmen met grotere of kleinere schijven. Als ik aan zo'n operatie zou beginnen, wil ik eerst weten wat mijn huidig remvermogen is en wat ik heb gewonnen met de upgrade. Bij de APK heeft de keurmeester de remvertraging te meten in m/sec2, dus iedere garage die APK's doet, moet die apparatuur hebben en dus die informatie kunnen geven. Dan weet je ook, wat je hebt bereikt.
Overigens, onderschat niet het gevolg van het aanbrengen van RVS ommantelde teflon remslangen. Die worden niet opgepompt zoals rubber remslangen enigszins doen, maar blijven qua volume exact dezelfde. Hierdoor gaat geen remvermogen, opgebracht door je hoofdremcylinder (jouw pedaaldruk) verloren, maar wordt daadwerkelijk aan je remcylinders gevoed.
Zie:http://www.tuning-gids.nl/remleidingen_remvloeistof_remsystemen.htm
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Goedkope remupgrade

 · 
Posted: 07.05.2015 - 20:37  ·  #37
Quote door folke3


Maar alle gekheid op een stokje, uitgangspunt was: remmen met grotere of kleinere schijven.



Overigens, onderschat niet het gevolg van het aanbrengen van RVS ommantelde teflon remslangen. Die worden niet opgepompt zoals rubber remslangen enigszins doen, maar blijven qua volume exact dezelfde. Hierdoor gaat geen remvermogen, opgebracht door je hoofdremcylinder (jouw pedaaldruk) verloren, maar wordt daadwerkelijk aan je remcylinders gevoed.
Zie:http://www.tuning-gids.nl/remleidingen_remvloeistof_remsystemen.htm


Volgens mij ging het er juist om op dezelfde remschijven grotere remblokken te gaan gebruiken.


RVS omvlochten remslangen liggen hier al klaar om gemonteerd te gaan worden :thumb:
M@rcel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 200
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: Goedkope remupgrade

 · 
Posted: 07.05.2015 - 22:17  ·  #38
Ik zou willen dat die remslangen er ook voor de P3 waren. Ik heb ze nog niet gevonden...
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Goedkope remupgrade

 · 
Posted: 07.05.2015 - 22:28  ·  #39
Quote door M@rcel

Ik zou willen dat die remslangen er ook voor de P3 waren. Ik heb ze nog niet gevonden...


Probeer dit contact eens, ze maken voor ieder merk en type, dus vast ook voor jouw voiture!
http://www.blackdiamond-perfor…pment.html

Ik laat ook voor al mijn motorfietsen direct alle remslangen van deze kwaliteit maken. Nooit gezeur, altijd goeie remcapaciteit!
M@rcel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 200
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: Goedkope remupgrade

 · 
Posted: 08.05.2015 - 16:32  ·  #40
Quote door folke3

Quote door M@rcel

Ik zou willen dat die remslangen er ook voor de P3 waren. Ik heb ze nog niet gevonden...


Probeer dit contact eens, ze maken voor ieder merk en type, dus vast ook voor jouw voiture!
http://www.blackdiamond-perfor…pment.html

Ik laat ook voor al mijn motorfietsen direct alle remslangen van deze kwaliteit maken. Nooit gezeur, altijd goeie remcapaciteit!
Gemaild. Dank je wel! :)
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Goedkope remupgrade

 · 
Posted: 10.05.2015 - 17:31  ·  #41
Goed, vandaag zoals eerder aangegeven met de blokken aan de slag gegaan, en meteen ook maar olie en filter vervangen.
Maar het gaat om de blokken.
Als de bokken aan de onderkant gelijk zijn aan de onderkant, dan zie je toch wel duidelijk dat de blokken voor de 316mm schijven toch zeker 4 mm meer oppervlak hebben over de gehele lengte van het blok.
Dit resulteert dan ook in het geheel benutten van het remoppervlak van de ( in dit geval ) 305mm schrijf.
Het zelfde effect zal zich ook voordoen bij de 286mm
Dit verklaarde ook het veel beter aangrijpen van de remmen van de XC70 die 10 dagen geleden deze upgrade had gekregen.
Een en ander resulteerde bij de XC70 toch in iets van 20% meer remkracht.
Ik ben deze blokken nog aan het inremmen, dus wil vandaag niet als een malle gaan remmen, maar zal jullie op de hoogte houden van de bevindingen.

Het gaat om deze blokken:
http://www.v-parts.nl/huismerk…316mm.html
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
M@rcel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 200
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: Goedkope remupgrade

 · 
Posted: 10.05.2015 - 18:39  ·  #42
Als je die blokken gebruikt om harder mee te remmen, dan komt er een behoorlijke hoeveelheid extra warmte in de ongewijzigde schijven. Of dat wat uitmaakt? Geen idee, maar ik wou het toch even benoemen.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Goedkope remupgrade

 · 
Posted: 11.05.2015 - 21:51  ·  #43
Neen, de oppervlakte is iets groter, de blokken worden minder heet, en de schijven zijn geventileerd, kunnen dat gemakkelijk aan.
Daar komt bij dat de schijven minder stress krijgen door de iets grotere blokken.
Op een circuit zal het anders zijn, maar dan heb je geen kleine schijven.
Revolution
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leek
Leeftijd: 45
Berichten: 97
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Goedkope remupgrade

 · 
Posted: 26.05.2019 - 09:23  ·  #44
Hallo,

@tpr powerflush Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn remmen (standaard 286mm voor) vervangen voor 305mm met alleen nieuwe Brackets en hier passen dan blokken op voor een 316mm schijf van een xc90?

Mvg Rene
 
Selected quotes for multi-quoting:   0