Gordelslot bestuurdersstoel haakt

 
 
 
 
 
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Gordelslot bestuurdersstoel haakt

 · 
Posted: 22.11.2023 - 14:11  ·  #1
Ik heb de laatste tijd helaas het probleem in mijn Volvo dat het gordelslot van de bestuurdersstoel haakt.
Vaak krijg ik mijn gordel niet meer goed ingeklikt in het slot. Moet dan een beetje heen en weer wringen voordat ik de gordel vast krijg.
Hetzelfde als ik de auto wil verlaten. Dan moet ik echt eerst een paar keer flink op de rode ontgrendelingsknop drukken om de gordel weer los te krijgen.
Naast dat het een vervelend iets is vrees ik dat ik hier bij de volgende APK keuring ook problemen ga krijgen.
Nu is mijn vraag, kan ik eventueel gewoon een beetje grafietolie of WD40 in het gordelslot spuiten om de boel weer gangbaar te krijgen? Ik zie namelijk dat er ook wat elektronische kontakten in het slot zitten omdat er een draad van onderen het slot in gaat. Waarschijnlijk voor de gordelwaarschuwingssymbolen op het dashboard en de spiegel. Kan het kwaad om er zomaar wat WD40 in te spuiten of krijg ik dan elektronische storingen?
Werkt het niet dan wordt het toch eerdaags het gordelslot vervangen. Ik kan natuurlijk een keer naar Rima gaan om daar te kijken voor een ander slot. Maar dat wordt dan stoel uitbouwen en de boel demonteren wat weer behoorlijk wat werk is.
Het gaat om dit onderdeel: https://www.skandix.de/de/fahr…z/1019673/
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2203
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Gordelslot bestuurdersstoel haakt

 · 
Posted: 22.11.2023 - 22:26  ·  #2
Heb je al eens geprobeerd het gordelslot goed schoon te maken? Demonteren, op zijn kop houden en met perslucht uitblazen.
WD40 kan qua elektronische contacten niet veel kwaad (het is een vochtverdrijver), maar als de boel vol zit met troep wordt het er niet beter op.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Gordelslot bestuurdersstoel haakt

 · 
Posted: 23.11.2023 - 00:18  ·  #3
Je kunt best wd40 gebruiken maar wel de droogsmeer variant met PTFE van Wd40.
Zou echter wel eerst het advies van Robert vwb de pers lucht proberen en daarna dus die droge wd40, maar eerst schoon .

De meest bekende is de natte en daarop zal net als bij grafiet, vuil aanhechten met uiteindelijk meer kans op rotzooi .
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Gordelslot bestuurdersstoel haakt

 · 
Posted: 23.11.2023 - 06:37  ·  #4
Ik heb dit 4 jaar geleden ook gehad en opgelost met siliconen spray.
Sindsdien geen gedoe meer gehad.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Gordelslot bestuurdersstoel haakt

 · 
Posted: 23.11.2023 - 09:29  ·  #5
Ik ben het wel eens met de schoonmaaktip, maar in alle eerlijkheid heb ik er ook wel eens wat spray in gespoten en daardoor wel enige tijd verbetering gemerkt - en geen issues met electronica. Je moet het niet verzuipen misschien, maar zolang de bewegende delen wat smering krijgen (het haakje wat de metalen clip vastgrijpt zogezegd) dan heb je al gauw wat verbetering. Maar zoals meestal is de meer gedegen oplossing de betere... maar daar heeft niet iedereen zin in of tijd voor.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: Gordelslot bestuurdersstoel haakt

 · 
Posted: 23.11.2023 - 11:12  ·  #6
Dat zijn allemaal goede tips! Zeker die van het schoonblazen met perslucht.
Want ja, het is ook een oude auto en door de tijd heen zal er best veel vuil en stof in het slot zijn beland.
Ik ga er mee aan de slag!
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: Gordelslot bestuurdersstoel haakt

 · 
Posted: 20.12.2023 - 14:19  ·  #7
Inmiddels heb ik het gordelslot schoon geblazen en er een beetje WD40 in gespoten.
Ik heb weer een als nieuw werkend gordelslot terug.
Dit had ik veel eerder moeten doen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0