CO op de grens bij 2500 toeren

mrsillywalks
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

CO op de grens bij 2500 toeren

· 
Posted: 18.07.2025 - 09:24  ·  #1
Mijn Zweedse Volvo XC70 2.5T van 2004 is door de keuring gekomen. Geen opmerkingen of aanmerkingen.

Maar bij het lezen van het keuringsrapport zag ik de volgende waardes:

CO 0.2 (0.3)
CO 2500 0.2 (0.2)

LAMBDA 1,01 (0.96 -1.04)

Dus krap aan voor mijn gevoel.

Ik heb geen error codes op de LAMBDA of O2 sensoren. Ik weet ook niet wat de waardes zouden moeten zijn.

Vorig jaar heb ik de bobines en bougies vernieuwd. Het jaar daarvoor het luchtfilter en olie spoeling in Uden.
Deze zomer een olie wissel.

De auto staat veel stil, want alleen gebruikt als wij in Zweden zijn. Maar dan rijden wij ook makkelijk een 3000 tot 5000 km per vakantie weg. Dus een gemiddelde van een 10.000 tit 15.000 per jaar wat wij rijden.

Heeft iemand een idee waarmee ik de waardes zou kunnen omlaag brengen? Ik doe 90% van het sleutelwerk als ik in Zweden ben. Ik kan niet dagen onder de auto liggen...
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: CO op de grens bij 2500 toeren

· 
Posted: 18.07.2025 - 12:05  ·  #2
Wat voor benzine gaat erin? Bij zoveel stilstand zou ik zo weinig mogelijk ethanol in de peut willen hebben, want dat verstopt de boel m.n. bij stilstand, waardoor je dus bijv. slechte inspuiting zou kunnen krijgen. Dus geen E10 tanken, altijd tenminste E5. Ik zou zeggen gooi er eens een reiniger in als je de auto weer regelmatig gaat gebruiken (tank leegrijden), dat kan al zeker geen kwaad.
Zorgen dat je carterventilatie en EVAP systeem goed zijn is ook belangrijk om een te rijk mengsel (en daarmee hogere CO waarde) te voorkomen. M.n. carterventilatie is bij de P2 benzines wel een gekend issue, dat wil nog wel eens verstoppen.
Al lijkt me dit ook niet direct zorgwekkend en denk ik dat je met een Italian tune-up (gas!) ook al wel verbetering kan merken :D
mrsillywalks
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: CO op de grens bij 2500 toeren

· 
Posted: 18.07.2025 - 13:05  ·  #3
Er gaat E5 in, vooral met de lange stilstand. Voor de prijs hoef ik het nu niet de doen, is maar 17,2 SEK (1,52 euro)
Carterventilatie en EVAP., die weet ik niet of die gedaan is. Nu ook weinig de ruimte om die te doen.

Veel gassen doe ik genoeg op die grintwegen hier, veels te leuk met die AWD driftend de bochten door. En rij toch wel wat stevig hier in het achterland.

Ik denk dat een paar flesjes Liquid Molly geen kwaad kunnen.

Selected quotes for multi-quoting:   0