GROM audio in de praktijk

GROM ingebouwd foto's

 
 
 
 
 
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: GROM audio in de praktijk

 · 
Posted: 05.08.2013 - 07:40  ·  #16
Tijdje terug ook een GROM aangeschaft voor op de 850, maar mijn ervaringen zijn iets minder positief.
Telefoneren doe ik over de af-fabriek installatie met een tweede simkaart, dus dat gaat prima, maar waar ik me wel aan erger is het met enige regelmaat niet willen opstarten van de GROM module.

Ik heb de SAT firmware versie geladen, waarbij ik de songtitels in het display te zien krijg.
Als ik de auto start dan zou hij automatisch de muziek van de iPhone op moeten pakken, maar ik moet altijd eerst de radio uitschakelen, dan weer aanzetten en dan hoor je een "dame" zeggen "iPhone" en even later begint 'ie met afspelen.

Ook is het al een paar keer voorgekomen dat ik er helemaal geen geluid uit kreeg, dan zag ik de songtitel wel in het display, maar geen geluid.
Radio uit en aan helpt niet, soms moet de stroom er helemaal af om de boel weer aan de praat te krijgen. Ik heb hiervoor al meerdere keren de stekker van de GROM moeten halen in de kofferbak.

Iets anders dat me wat irriteert is de bediening, ik heb op de iPhone playlists aangemaakt volgens instructie, 1. Pop, 2. Rock, 3. Jazz ect...
Druk ik bijvoorbeeld op 2, dan begint 'ie altijd met het eerste nummer van het eerste album. Ik heb meerdere albums in die playlist staan, maar het vreemde is, hij werkt ze niet allemaal af. Halverwege het tweede album springt 'ie opeens naar een andere playlist.

Shuffelen werkt ook niet goed, de volgorde waarin wordt geshuffeld is altijd hetzelfde en begint ook altijd met hetzelfde nummer.
Als je dit een paar keer hebt gedaan weet je exact welk nummer volgt, ondanks dat hij op shuffelen staat. Ik weet niet of dit de iPhone is of de GROM die dit regelt. Shuffelen tussen playlsists lukt ook niet, ik kan alleen songs shuffelen binnen een playlist. Overigens is me volkomen onduidelijk met welke radiobutton ik shuffelen nu aan en uit kan zetten en dus regel ik dit maar op de telefoon. Dit zou de SCAN button moeten zijn, maar die reageert nergens op.

Ook heb ik geen "simple" en "advanced" mode. Of ik nu op playlist 1, 2 of 3 druk, muziek is altijd via de telefoon of de radio te bedienen. Ik krijg dan ook geen melding dat de iPhone gelocked is oid.

Stuurbediening reageert anders dan de bediening op de radio. Als ik een nummer verder wil en op de radio op next druk, dan gaat dat goed. Druk ik op de stuurbediening op next, dan gaat 'ie een playlist verder. (met de gewone cd wisselaar is dat niet zo)

Spotify werkt op zich ook aardig, deze moet ik dan uiteraard wel vanaf de telefoon aanzetten, songtitels geeft hij ook netjes door aan het display, maar ook hier het vreemde fenomeen dat hij halverwege opeens omspringt daar de iPhone (iTunes) playlist. Dat is dan weer niet altijd en dus ook zeer random.

Wat ik verder mis is het simpel kunnen kunnen switchen tussen cd's als ware het een cd wisselaar.
Doordat je meerdere albums in een playlist zet kan ik alleen de betreffende playlist starten, maar niet een specifiek album binnen die playlist.

Het geluid is verder prima te noemen, maar ik heb het idee dat het allemaal niet bug vrij is en erg instabiel.

Zou het een firmware issue zijn?
Welke FW versie gebruiken jullie (probleemloos)?
Of doe ik gewoon iets helemaal fout?
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: GROM audio in de praktijk

 · 
Posted: 05.08.2013 - 07:54  ·  #17
Mmm... zie net dat er in juli nieuwe FW is uitgekomen die voor de 850+text de volgende verbeteringen heeft:

Improved compatibility
Faster track switching
Wake up procedure improved

Dit zou een gedeelte van mijn problemen wel eens kunnen verhelpen.
vliegendev70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJSSELSTEIN (UTR)
Leeftijd: 57
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: GROM audio in de praktijk

 · 
Posted: 05.08.2013 - 12:41  ·  #18
Hi Arnold,

Ben benieuwd naar je waardevolle info na de software update.

Quote door arnold_w

Mmm... zie net dat er in juli nieuwe FW is uitgekomen die voor de 850+text de volgende verbeteringen heeft:

Improved compatibility
Faster track switching
Wake up procedure improved

Dit zou een gedeelte van mijn problemen wel eens kunnen verhelpen.
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: GROM audio in de praktijk

 · 
Posted: 05.08.2013 - 17:58  ·  #19
Nou, net de laatste SAT FW versie erop gezet, maar qua bediening blijft het ruk!
Ook de normale FW geprobeerd, dan heb je er een 10 CD changer bij en kun je idd cd1 t/m 10 selecteren, werkt next song op het stuurwiel wel, maar heb je dus geen song title in het display.

De nieuwe SAT FW laat dezelfde nukken zien als hiervoor. Next song op het stuurwiel reageert nergens op en de SCAN button laat niet zien in welke modus hij nu staat (shuffle of normaal). Dat is dus een kwestie van op next drukken en kijken of hij een andere afspeelvolgorde hanteert dan wat je verwacht.

Iphone gaat ook nu niet in advanced mode vanaf playlist 2 en verder, ook niet met de gewone firmware trouwens.
Zoals het op de site staat vermeldt werkt het bij mij iig dus niet.

Kortom er komt geluid uit, maar de bediening vind ik erg gebruiksonvriendelijk.
Ben eigenlijk wel benieuwd of die iMIV interfaces beter werken.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: GROM audio in de praktijk

 · 
Posted: 05.08.2013 - 23:36  ·  #20
Quote door arnold_w

Kortom er komt geluid uit, maar de bediening vind ik erg gebruiksonvriendelijk.
Ben eigenlijk wel benieuwd of die iMIV interfaces beter werken.


Als ik dit zo lees, zeker weten! Welke knoppen waar voor dienen is wel even wennen, maar verder doet mijn iMiv het zonder nukken, ook de stuurwielbediening.

Aangezien een aantal knoppen hetzelfde lijkt, wie weet werkt de GROM ook zo: bij de iMiv kun je met RND wisselen tussen displayweergave. Een daarvan geeft het huidige volgnummer binnen de playlist aan. Als daar een procentteken bijstaat, staat het geheel in shuffle.

Mocht je eens in de buurt zijn, ben je altijd welkom de boel eens te vergelijken.
vliegendev70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJSSELSTEIN (UTR)
Leeftijd: 57
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: GROM audio in de praktijk

 · 
Posted: 06.08.2013 - 04:16  ·  #21
Klinkt positief André!

Leuk en zinvolle info van alle leden.

More to come!


Quote door waal70

Quote door arnold_w

Kortom er komt geluid uit, maar de bediening vind ik erg gebruiksonvriendelijk.
Ben eigenlijk wel benieuwd of die iMIV interfaces beter werken.


Als ik dit zo lees, zeker weten! Welke knoppen waar voor dienen is wel even wennen, maar verder doet mijn iMiv het zonder nukken, ook de stuurwielbediening.

Aangezien een aantal knoppen hetzelfde lijkt, wie weet werkt de GROM ook zo: bij de iMiv kun je met RND wisselen tussen displayweergave. Een daarvan geeft het huidige volgnummer binnen de playlist aan. Als daar een procentteken bijstaat, staat het geheel in shuffle.

Mocht je eens in de buurt zijn, ben je altijd welkom de boel eens te vergelijken.
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: GROM audio in de praktijk

 · 
Posted: 06.08.2013 - 06:31  ·  #22
- RDN doet hier bijna hetzelfde, wisselen tussen display weergave (Title -> Artist -> Album -> CD+track#)

- Voor shuffel druk je op SCAN, maar je ziet in het display niet waar hij op staat. Volgens de manual wel (zie bijalge), maar in mijn geval dus niet.

- Stuurbediening werkt alleen als je de "normale" FW hebt geladen, met de SAT firmware (= tekst op display) doet stuurbediening het niet (volume wel).

- iPhone gaat bij playlist 2 t/m 6 niet in advanced mode. De iPhone/iPOD zou volgens de user manual gelocked moeten worden en alleen nog via de radio kunnen worden bediend met een uitgebreidere en betere bediening.

- Bij playlist 1 zou je in de simple mode moeten komen en een bevestiging op de iPhone moeten krijgen, die zie ik niet. In simple mode heb je zowel iPhone als radio bediening, maar zou de bediening minder goed werken en is er kans op fouten/storing.

Het lijkt er dus op dat ik, ongeacht playlist keuze, altijd in de simple mode terecht kom. Werkt dit dan alleen met een iPOD goed?
Volgens de manual moet het ook werken met de SAT firmware dus daar ligt het volgens mij niet aan.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: GROM audio in de praktijk

 · 
Posted: 06.08.2013 - 10:26  ·  #23
Heb je al eens een andere (oudere) iPhone geprobeerd?
In mijn iMiv locken iPhones ook niet, maar werkt de bediening wel. Moet even nazoeken of het überhaupt de bedoeling is dat iPhones locken, want doorgaans sluit ik een iPhone aan om YouTube te luisteren (ja, dat kan ook :D ) of bewust zelf te scrollen in de playlist.

Soms (als in sporadisch) geeft een iPhone de melding "accessoire niet ondersteund" of "opladen niet mogelijk". Heb daar ooit eens deze adapter voor gekocht, met wisselend succes.

Normaliter heb ik permanent een dikke (verouderde) iPod aangesloten, die wel lockt.

Bestaat er nog andere firmware die je kunt proberen?
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: GROM audio in de praktijk

 · 
Posted: 06.08.2013 - 10:45  ·  #24
Helaas, ik had ooit een oude iPOD video met 40Gb schijf, maar die is gesneuveld, heb dus alleen een iPhone 4.
Volgens de user manual zou zowel de iPOD als de iPhone moeten locken.

3.3 iPod/iPhone MODE Operation
The GROM adapter has two modes of iPod/iPhone operation:
A. Simple mode:
iPod stays unlocked. Your iPod can be controlled via its clickwheel or via car stereo controls. The
information displayed on your car stereo does not represent the actual song position on the iPod (the song’s number). There is no need to prepare your iPod to play in this mode. The simple mode is always selectable by choosing CD1 (DISC1) from the car stereo. To switch to advanced mode, just select any disc other than one. Please refer to the section 3.9.1. of this manual for the description of the supported operations in the Simple Mode.

B. Advanced mode:
Your iPod is locked for control and only operated via car stereo buttons. In this mode all data is synched between the stereo and iPod which allows you to see current information such as track time, number and playlist (disc) number. Text is also available for certain stereos. In order to use this mode you have to prepare your iPod as explained below.
The advanced mode is always on for disks 2-9. To switch to simple mode just select DISC 1
“Ok to disconnect” is shown on the iPod display while it is connected to this unit. The clickwheel of the iPod is disabled when in this mode.
Volume control is available from the steering wheel and from the car stereo controls in both modes.

Mogelijk dat eea beter werkt met de standaard 10-disc changer firmware, maar helaas heb je dan geen songtitles meer in het display. Overigens heb ik ook nog nooit de melding gezien dat de accessoire niet wordt ondersteund, ook niet met de 10-disc firmware.
vliegendev70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJSSELSTEIN (UTR)
Leeftijd: 57
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: GROM audio in de praktijk

 · 
Posted: 08.08.2013 - 09:23  ·  #25
Kogel door de kerk, GROM besteld. Inclusief de telefoon module.

Kan niet wachten.
Zal mijn, als volledige leek, inbouw avontuur beschrijven op het forum.
marceldouwes
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 52
Homepage: facebook.com/marce…
Berichten: 79
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: GROM audio in de praktijk

 · 
Posted: 08.08.2013 - 11:24  ·  #26
Quote door vliegendev70

Kogel door de kerk, GROM besteld. Inclusief de telefoon module.

Kan niet wachten.
Zal mijn, als volledige leek, inbouw avontuur beschrijven op het forum.


Succes ermee, heb hetzelfde systeem en werkt super, inbouwen is makkie en er staat op youtube genoeg how to do filmpjes over het inbouwen van GROM
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: GROM audio in de praktijk

 · 
Posted: 09.08.2013 - 06:47  ·  #27
Wat ik overigens nu wel merk met de laatste FW is dat hij nu door de verschillende playlists shuffled
Hoe ik dat heb geactiveerd is me een raadsel, omdat je in het display niets ziet staan over de shuffle mode, maar prettig vind ik het wel.
Ik heb mijn playlists ingedeeld in genre's (Pop, Rock, Jazz, Easy listening etc), nu hoor je random alles door elkaar, terwijl ik voorheen alleen binnen een genre (playlist) kon shuffelen.
vliegendev70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJSSELSTEIN (UTR)
Leeftijd: 57
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: GROM audio in de praktijk

 · 
Posted: 10.08.2013 - 22:08  ·  #28
Hallo,

Heb vandaag de GROM spullen ontvangen en geïnstalleerd. Ik heb gekozen voor de montage gekoppeld aan mijn RTi DVD speler achterin. Aangezien ik ook de BT module heb gekocht en ik dus mijn muziek vanaf de telefoon kan streamen. En uiteraard via Bluetooth kan bellen. Werkelijk heel eenvoudig, kan ik dus iedereen!
Lastigste was nog de stroom en aarde te koppelen aan de vierpolige stekker.

Maar dan nu:
Het systeem werkt nog maar ten dele! Ik heb een bluetooth verbinding en kan mijn muziek via mijn telefoon streamen, super! Tevens kan ik bellen en gebeld worden met prima geluid.

Echter na het uitzetten van het contact en een aantal minuten later weer aanzetten moet ik weer opnieuw een bluetooth verbinding tot stand brengen. De eerdere verbinding, ook naar circa 5 minuten, krijg ik niet meer aan de praat... Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Daarnaast krijg ik geen geluid/muziek of wat dan ook vanaf een aangesloten USB stick. (Wel vanaf de AUX kabel dmv het aansluiten van mijn telefoon)

Ik heb een 2GB USB stick via Motrade gekocht en deze voorzien van 6 mappen. Op iedere map een aantal muzieknummers gezet.

Ik krijg -lastig kan de logica nog niet ontdekken- maar het lukt wel dmv de Scan (Source) knop de woorden Iphone (of Ipod?) AUX en USB te horen. Dit zou de Mode instelling moeten zijn. Wat moet ik nu doen om de USB muziek bestanden te horen??

Ter info: Mijn display laat overigens 01CD t/m 10CD zien met daarachter de tracknummers 01 tot 99. Op de mappen staan per map veel minder werkelijke muziektracks,

Alles lijkt goed te zijn aangesloten maar wat doe ik niet goed inzake de bediening. (mijn radio is een HU 803)

Wie o wie??? (lees zojuist voor 47e keer de Motrade site door, hoe groot is de invloed van het aansluiten van de BT stekker en de USB/AUX stekker op de EXT1 of EXT2 op de Grom Interface...?)
Robbert Jan
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 56
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: GROM audio in de praktijk

 · 
Posted: 10.08.2013 - 23:29  ·  #29
Ik herken dit probleem niet maar ik probeer eens wat.

Heb je wel USB muziek als je de iPhone/iPod aaansluiting niet gebruikt. Dat wil zeggen losmaakt of de verbinding met BT verbreekt?

Ben wel benieuwd naar de uiteindelijke oplossing.
vliegendev70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJSSELSTEIN (UTR)
Leeftijd: 57
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: GROM audio in de praktijk

 · 
Posted: 10.08.2013 - 23:51  ·  #30
Ga wat proberen. Morgen eerst de aansluiting/stekker van de BT naar ext1 zetten. Zit volgens mij nu op ext2. De USB/AUX dan dus op ext2. Zien of dat effect heeft.

Balen tot nu toe ging zo voorspoedig...

Laat het weten.



Quote door Lupo Roffel

Ik herken dit probleem niet maar ik probeer eens wat.

Heb je wel USB muziek als je de iPhone/iPod aaansluiting niet gebruikt. Dat wil zeggen losmaakt of de verbinding met BT verbreekt?

Ben wel benieuwd naar de uiteindelijke oplossing.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0