GROM inbouwproblemen :(

Verkeerd aangesloten?

 
 
 
 
 
hicham4980
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

GROM inbouwproblemen :(

 · 
Posted: 30.03.2014 - 05:00  ·  #1
Hallo iedereen,

Ik zit met een vervelend probleem :(

Vandaag heeft een vriend met meer kennis van techniek en electronica dan ik (dat is niet moeilijk) mij geholpen met de inbouw van een GROM interface.

Om te beginnen is eerst een oude carkit verwijderd die door de vorige eigenaar gebruikt werd en
daarna een poging gewaagd aan de installatie van GROM IPD-3 met BT module maar uiteindelijk werkt niet alles zoals het zou moeten.

Mijn radio is een HU-650 (zonder preset knop) en ik heb RTI navigatie.

Wat werkt er niet:
- geen geluid meer linksvoor (dus ook geen navi instructies)
- BT werkt niet, iphone vindt af en toe GROM-CAR (niet GROM-BTD) maar koppelen is nog niet gelukt.

Wat werkt er wel:
- Na de firmware update heb ik nu wel de CD wisselaar optie in het menu en ik kan mbv de iphone kabel wel muziek luisteren van de iphone en de iphone opladen.

Na het nalezen van de inbouwhandleiding lijkt het erop dat de + en - kabel van de aansluitkabel van de GROM op een creatieve (lees andere) manier zijn aangesloten.
Wel heeft hij met een multimeter gemeten en ervan overtuigd dat hij de juiste kabels heeft gebruikt om aan te sluiten (volgens mij restant van de vroegere carkit)

Ik heb er zelf totaal geen verstand van, voor mij zijn het gewoon veel kabels met verschillende kleuren

Misschien dat iemand hier meer ervaring heeft met inbouwen van GROM en de oorzaak van de problemen uit mijn verhaal kan afleiden.
Moet ik de oorzaak zoeken bij de manier waarop de + en - zijn aangesloten?

Bij voorbaat dank voor het meedenken

Groet

Hicham
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: GROM inbouwproblemen :(

 · 
Posted: 30.03.2014 - 11:10  ·  #2
Zo (zie bijlage) wordt de + aangesloten. De - moet je vastmaken aan het chassis van de radio zelf. Schroefje losdraaien, dingetje eronder en weer aandraaien.

Edit: brand het led lampje op de GROM?

Edit2: deze video moet wel wat duidelijkheid geven: https://www.youtube.com/watch?v=pokjxfEaxfI
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
hicham4980
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: GROM inbouwproblemen :(

 · 
Posted: 30.03.2014 - 13:27  ·  #3
Bedankt Yannick
Ik zal er zelf eens naar gaan kijken mbv jouw info.

Het lampje op de GROM brandt wel...
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: GROM inbouwproblemen :(

 · 
Posted: 30.03.2014 - 20:14  ·  #4
Dan krijgt hij stroom. Wat betreft die speaker, kan het aan de DIN plug liggen?
hicham4980
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: GROM inbouwproblemen :(

 · 
Posted: 30.03.2014 - 22:25  ·  #5
Thanks voor het meedenken en voor de youtube instructie.
Zoals ik vermoedde was de kabelboom van de oude carkit gebruikt voor de + en -, maar de rest van de kabels was afgeknipt... Daar zat dus ook een aftakking van de speaker LV tussen.

De kabelboom van de oude carkit compleet verwijderd en de GROM aangesloten zoals het hoort en nu werkt alles :) ook de bluetooth module werkt nu prima.

Net een actieve iphone houder met doorvoer-connector besteld ( http://www.epsstore.nl/iphone-…mki-series ) en dan is straks alles netjes weggewerkt...eindelijk
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: GROM inbouwproblemen :(

 · 
Posted: 30.03.2014 - 22:59  ·  #6
Kijk dat lijkt er meer op. Bij ons zat er ook een hele kabelboom in, was echt een ramp om eruit te halen.

Fijn dat het werkt ;) Super apparaatje hé, bluetooth kwaliteit is ook nog goed bij mijn BT3. Ben er erg blij mee, vooral met de stuurwielbediening :)
hicham4980
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: GROM inbouwproblemen :(

 · 
Posted: 30.03.2014 - 23:26  ·  #7
Werkt idd prima, ook bluetooth en stuurwielbediening
 
Selected quotes for multi-quoting:   0