Groot (=duur) onderhoud

 
 
 
 
 
JeroenXC85
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 02.08.2018 - 15:20  ·  #16
Die stuurproef ga ik eens proberen... Ben benieuwd. Gaat hier om een modeljaar 2004, geen idee welke erin zit.

Wat betreft de remvloeistof moet ik bekennen dat ik daar een verkeerd bedrag heb opgeschreven, had moeten zijn EUR 70,-... Valt dus mee ten aanzien van ik eerder noemde... Neemt niet weg dat Blade een stuk leuker geprijsd is (is retourtje er al uit wat betreft de diesel)

En het gaat om de ABS-ring (getande ring aan de binnenkant van de remmen/wielen (ik ben geen techneut)...
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4859
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 02.08.2018 - 15:45  ·  #17
Die abs ring is niet zo heel lastig hoor.
Maar als je toch ergens heen gaat zou ik het ook af maken
Asterix
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 715
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 02.08.2018 - 19:22  ·  #18
In Langezwaag zit garage Bosscha. Dat is een goed en betrouwbaar adres in de buurt van Leeuwarden. Het is een Volvospecialist van de juiste soort.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 47
Berichten: 1546
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 03.08.2018 - 01:50  ·  #19
Wat betreft de bak: if it aint broke, dont fix it!
Dat stuurhuis: even flushen
Die lagerbussen van de tussenbak zou ik een second opinion voor vragen, en dan gelijk doen (indien de second opinion hetzelfde aangeeft)
ABS-ring zou ik direct doen.
De lekke verstuiver zou ik direct laten fixen.
Remvloeistof zou ik direct (laten) vervangen

De rest zou ik stapsgewijs een keer (laten) doen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2849
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 03.08.2018 - 06:57  ·  #20
Quote

Die lagerbussen van de tussenbak zou ik een second opinion voor vragen, en dan gelijk doen (indien de second opinion hetzelfde aangeeft)


Als je je cardanas met de hand probeert te draaien en je kunt een kleine slag maken dan heb je geheid speling in de verbinding tussen de bus en de HO.
Nogmaals, of de spiebanen op de as van je HO dan nog goed zijn of niet kan je pas zien als je de boel los hebt. Soms, bij een R met een grotere as in de HO, echter niet. De top van de as ziet er dan nog prima uit. De versleten spiebanen verschuilen zich daar achter en zijn pas zichtbaar als de HO dus gesplitst is. Martin (MNTS) zag het eerst ook niet maar er moest wel iets zijn want er zat echt veel vrijeslag op mijn cardanas.

Toeval wil dat ik nog een HO heb liggen waarvan de as nog goed is. Deze had ik uit voorzorg gekocht maar dit is een type wat niet op mijn auto past. Daar kwam ik achter toen ik m’n nieuwe bus erop wilde passen.
Omdat de as diameter kleiner is zijn in dit geval de spiebanen wel te zien.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Barto
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 51
Berichten: 360
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 05.08.2018 - 17:35  ·  #21
Over indrukwekkende lijstjes gesproken.... balen voor je.

Mocht je inderdaad naar Nieuwveen (willen) gaan, denk dan ook nog even aan TPR. Dat is ook een forumsponsor en zit echt op nog geen 10 minuten rijden van Nieuwveen af. In Ter Aar, namelijk. Bij TPR kun je je stuurhuis laten flushen en wat kennis ophalen over het flushen van je automaat. Dat laatste is kennelijk al gebeurd, maar zij kunnen beoordelen of de huidige kleur "oke" is omdat zij zelf en stuurhuizen en automaten flushen.

Verder denk ik dat het wijs dat je bepaalt hoeveel je aan het onderhoud van je auto wilt uitgeven. Er komt nog behoorlijk wat aan als ik lees wat je km-stand is. Denk aan je remmerij, je veren, schokbrekers, banden.... en dat is dus buiten je al indrukwekkende lijst om. Iedereen, ik ook, wil natuurlijk het beste voor je Volvo. Want als die eenmaal lekker rijdt, dan heb je ook echt een geweldige ride 8-) .

Kijk bijvoorbeeld ook eens naar een uurtarief dat wordt gerekend (omdat je aangeeft dat je minder ervaren bent in het sleutelen). Ik ben bij garages geweest die ongeveer 90 euro per uur rekenen (ex btw). Dat is dan niet eens een dealer.Ik ben ook bij garages geweest die ongeveer 50 euro per uur rekenen (ex btw). Dat was ook geen dealer, maar een Volvo specialist. Hoe dan ook, het scheelt al 40 euro per uur. Gezien de tijd die jouw "geliefde" in de werkplaats gaat doorbrengen, wellicht een goed punt om eens bij stil te staan. Succes in ieder geval en keep us posted!

Barto
JeroenXC85
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 20.08.2018 - 10:10  ·  #22
Hier nog even een update omtrent de XC. Van de week ben ik naar Nieuwveen geweest om de auto eens te laten inspecteren door Poika (a.k.a. Blade), de terugweg met een veel beter gevoel weggereden dan het vorige bezoek aan een andere specialist. Het positieve is dat de automaat in ieder geval goed aanvoelde en dat dit alleen maar beter is geworden na nog een keer spoelen, hij pakt weer gretiger op en schakelt nog soepeler dan hij al deed. Daarnaast gelijk het stuurhuis handmatig gespoeld en voorzien van nieuwe olie en hier voel je eigenlijk direct resultaat! Het tegensturen is nagenoeg verdwenen en als ik het nu nog voel is het een klein tikje in plaats van dat de druk geheel weg valt. Mooiste is dat dit nog beter zou moeten worden.

Qua rubbers kwamen in ieder geval de conclusies mooi overeen, hier moet dus iets aan gaan gebeuren. En tegelijk moeten dan de schokbrekers voor vervangen worden zodat de auto weer wat strakker stuurt en minder deint.

Een domper was er nog wel, de AWD is niet meer… Waar dit aan ligt is nog niet geheel duidelijk (de bus of toch ook de HO) en is dus nog even bekijken wat ik hiermee wil gaan doen. Aan de ene kant vind ik dat het erop hoort en daarom dus ook moet werken aan de andere kant, nodig heb je het 2x per jaar met een beetje gladheid op wintersport, heb het nooit gehad en mijn inziens ook nooit nodig gehad dus zit er ook over te denken om het een 2WD te houden en wat onnodige ballast te verwijderen van de auto. Het hangt een beetje af van hoeveel EUR ermee gepaard gaan in dit geval.
De cardan-as kon in ieder geval vrij draaien (Blade, correct me if i’m wrong), voorspelt m.i. dus niet heel veel goeds.

Enfin, ik houd jullie op de hoogte!
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 20.08.2018 - 10:47  ·  #23
Lastige keuze wat betreft de AWD.

Zelf zou ik het wel willen repareren, want ik heb niet een XC70 gekocht om met 2 aangedreven wielen er mee te rijden. Dan had ik wel een gewone V70 gekocht. Het is niet dat je de AWD maar 2x per jaar "nodig" hebt. Sowieso heeft het de hele winter nut en in de zomer kan het na een regenbui ook glad worden, er kan modder op de weg tijdens het aardappelrooien liggen of je krijgt nog een hagelbui in april voor je kiezen. Misschien dat je het in de maanden mei en juni niet heel erg nodig hebt ;). Nu doen alleen goede banden een hoop, maar met goede banden icm AWD is het echt wel veiliger in gladdere omstandigheden. Het is natuurlijk geen wondermiddel en vrijbrief maar het geeft wel piece of mind.

Je betaalt ook meer MRB omdat met AWD de auto zwaarder is en een klasse hoger valt. Dus daarom moet het ook gewoon werken :P.
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 30
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 20.08.2018 - 11:33  ·  #24
Als je ervoor kiest de wagen 2WD te houden dan zou ik de gehele achteras ook weghalen, laatst op een Amerikaans forum gelezen van iemand die dat had gedaan zonder problemen.
Scheelt aardig wat kilo's en dan kan je hem eventueel bij de RDW laten herkeuren op gewicht en weer een klasse lager uitvallen (let op gebeurd wel met een volle tank benzine).
Maar inderdaad is een XC wel een wagen die 4WD zou moeten hebben, dus dat is voornamelijk een persoonlijke (financiële keuze).
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4859
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 20.08.2018 - 16:39  ·  #25
Ik zou hem repareren.
Een XC kopen om 2wd te rijden zou ik niet doen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2849
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 20.08.2018 - 18:10  ·  #26
Reken op een bedrag tussen €1500,— en €2000,— voor het laten vervangen van de bus, de HO en een beetje olie.

Als je het zelf kunt, de ruimte en de tijd ervoor hebt zou ik het zelf doen.

Wanneer je ervoor kiest om als FWD door te gaan kan je de cardanas eventueel demonteren.
De HO kan er niet af omdat je dan het risico loopt dat de bus uit de bak komt en je de bakolie verliest
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5209
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 20.08.2018 - 18:13  ·  #27
Ik denk dat jullie niet helemaal rekening houden met het feit dat het een diesel is met ruime ervaring.

Een R is redelijk waardevast, ongeacht kmstand.

Het is nogal een investering zon ho met bus. Krijg je er never nooit meer uit bij verkoop. Ik doe graag handel hoor, maar als jeroen de auto maar een jaar of 2 jaar wil rijden, dan raad ik het af.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4859
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 20.08.2018 - 18:56  ·  #28
2 jaar?

Dan zou ik het ook niet doen waarschijnlijk.
Vraag me af of ik uberhaupth veel aan een auto zou uitgeven als ik hem er over 2 jaar geheid weer uit schop.

Mijn V70 moest afgelopen winter wel weer uit de sneeuw getrokken worden....
Vandaar dat ik schreef dat ik zou hem zou laten repareren.

Alleen repareer ik geen auto om hem weer met verlies te verkopen na 2 jaar.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0