Zoals in mijn voorstelrondje al even gemeld zou mijn auto deze week naar de Volvo-specialist om eens volledig nagekeken te worden. Dat de XC wat TLC nodig zou hebben dat wist ik, maar dat er een dusdanig prijzig grapje achter weg zou komen had ik even niet verwacht (en vooral niet gehoopt). Nu zeiden ze er wel bij dat het niet direct allemaal gerepareerd moet worden, maar toch.
Een kleine opsomming:
1. Bovenste motorsteunen slecht : EUR 75,- Om te vervangen
2. Airco valt na een paar minuten uit (bij echt hoge temperaturen): EUR 750,- ik verwacht dat ze hiermee het gehele systeem vervangen, ik vraag me af of het niet een kwestie is van het alom bekende euvel dat de magneetkoppeling aangepast moet worden door een ringetje eruit te halen, systeem spoelen en opnieuw afvullen. Doeke zei de laatste keer ook al zoiets.
3. Onderste motorsteunen zijn doorgezakt. Zijn lastig te bereiken i.v.m. de 4x4. : EUR 450,-
4. Draagarmrubbers voor zijn slecht: EUR 285,- om te vervangen
5. Rubbers in achterwielophanging zijn slecht: EUR 450,-
6. ABS-ring links voor moet vervangen worden (= APK afkeur, en daarbij het zijn mijn remmen): EUR 100,-
7. Demper is beginnend lek.: EUR 325,-
8. Verstuiver van cilinder 2 lekt, deze moet even opgelost worden.: EUR 150,-
9. Er zit meer dan 4% vocht in de remvloeistof: EUR 150,- om systeem door te spoelen en de remvloeistof te vervangen.
So far, so good. Hier schrik ik niet echt van en ik denk dat sommige dingen prima zelf te vervangen zijn… Ondanks dat ik bij wijze van spreken nog nooit met een steeksleutel aan een auto gezeten heb (sorry, ik ben altijd leaserijder geweest). Echter nu komt het.
1. Het stuurhuis is versleten, of te wel in lange bochten stuurt de auto terug, niks om je echt zorgen over te maken, maar wel bloedirritant en het rijdt gewoon niet lekker… Daarbij is de besturing sowieso wat onstabiel. Ik wist inmiddels dat deze auto het probleem had en moet nog eens even de garage bellen waar de auto vandaan is gekomen want zou nog een schappelijke oplossing voor het probleem van hem krijgen… Blijft alleen angstvallig stil! Waar ik wel even van schrok is de prijs die ervoor neergelegd moest worden, een slordige EUR 1400,-
2. En toen kwamen we bij de tussenbak. Er was roest zichtbaar bij de tussenbak van de 4x4, de monteur denkt dat we nog op tijd zijn en dat het vervangen van een bus het probleem op zou moeten lossen (ong. EUR 400,-). Kreeg alleen wel de opmerking erbij dat als de tussenbak toch te veel versleten is dit geintje een slordige EUR 1500,- zou gaan kosten.
3. And last, but certainly not least. Een ruime maand geleden is de bak (naar ik vermoed voor het eerst) bij ongeveer 345.000km gespoeld. Echter de olie die nu op het peilstokje te zien was liet alweer de nodige vertroebeling zien. Dit kan m.i. twee dingen betekenen. In het positieve geval was de bak dusdanig vervuild (zeker de laatste paar jaar heel veel korte stukjes gereden (in 2012 is distributieriem vervangen bij 320k, in januari gekocht met 335k op de teller) en is het nog een keer spoelen en is de bak weer goed… In het negatieve geval is er een ander probleem met de bak, oftewel reviseren voor 3 a 4.000 euro?
Ergens vind ik dit een apart verhaal. Ik moet zeggen dat de bak mijn inziens goed schakelt. In lage toeren/langzaam rijden heb ik soms wel eens het idee dat het wat harder schakelt, maar zeker niet dat ik schakelingen echt met een knal of een tik voel zoals je soms hier wel eens op het forum leest.
Goed, wat denken jullie hiervan? De tussenbak is dat snel te zien of is het een keer open en daarna nooit meer dicht zeg maar… En de versnellingsbak, is dat op de een of andere manier te controleren?
Als jullie tips, trics oid hebben, ik sta voor alles open.
Overigens, ik weet dat bepaalde onderdelen al zijn benoemd elders op het forum, dus zal deze zelf ook zeker raadplegen
Een kleine opsomming:
1. Bovenste motorsteunen slecht : EUR 75,- Om te vervangen
2. Airco valt na een paar minuten uit (bij echt hoge temperaturen): EUR 750,- ik verwacht dat ze hiermee het gehele systeem vervangen, ik vraag me af of het niet een kwestie is van het alom bekende euvel dat de magneetkoppeling aangepast moet worden door een ringetje eruit te halen, systeem spoelen en opnieuw afvullen. Doeke zei de laatste keer ook al zoiets.
3. Onderste motorsteunen zijn doorgezakt. Zijn lastig te bereiken i.v.m. de 4x4. : EUR 450,-
4. Draagarmrubbers voor zijn slecht: EUR 285,- om te vervangen
5. Rubbers in achterwielophanging zijn slecht: EUR 450,-
6. ABS-ring links voor moet vervangen worden (= APK afkeur, en daarbij het zijn mijn remmen): EUR 100,-
7. Demper is beginnend lek.: EUR 325,-
8. Verstuiver van cilinder 2 lekt, deze moet even opgelost worden.: EUR 150,-
9. Er zit meer dan 4% vocht in de remvloeistof: EUR 150,- om systeem door te spoelen en de remvloeistof te vervangen.
So far, so good. Hier schrik ik niet echt van en ik denk dat sommige dingen prima zelf te vervangen zijn… Ondanks dat ik bij wijze van spreken nog nooit met een steeksleutel aan een auto gezeten heb (sorry, ik ben altijd leaserijder geweest). Echter nu komt het.
1. Het stuurhuis is versleten, of te wel in lange bochten stuurt de auto terug, niks om je echt zorgen over te maken, maar wel bloedirritant en het rijdt gewoon niet lekker… Daarbij is de besturing sowieso wat onstabiel. Ik wist inmiddels dat deze auto het probleem had en moet nog eens even de garage bellen waar de auto vandaan is gekomen want zou nog een schappelijke oplossing voor het probleem van hem krijgen… Blijft alleen angstvallig stil! Waar ik wel even van schrok is de prijs die ervoor neergelegd moest worden, een slordige EUR 1400,-
2. En toen kwamen we bij de tussenbak. Er was roest zichtbaar bij de tussenbak van de 4x4, de monteur denkt dat we nog op tijd zijn en dat het vervangen van een bus het probleem op zou moeten lossen (ong. EUR 400,-). Kreeg alleen wel de opmerking erbij dat als de tussenbak toch te veel versleten is dit geintje een slordige EUR 1500,- zou gaan kosten.
3. And last, but certainly not least. Een ruime maand geleden is de bak (naar ik vermoed voor het eerst) bij ongeveer 345.000km gespoeld. Echter de olie die nu op het peilstokje te zien was liet alweer de nodige vertroebeling zien. Dit kan m.i. twee dingen betekenen. In het positieve geval was de bak dusdanig vervuild (zeker de laatste paar jaar heel veel korte stukjes gereden (in 2012 is distributieriem vervangen bij 320k, in januari gekocht met 335k op de teller) en is het nog een keer spoelen en is de bak weer goed… In het negatieve geval is er een ander probleem met de bak, oftewel reviseren voor 3 a 4.000 euro?
Ergens vind ik dit een apart verhaal. Ik moet zeggen dat de bak mijn inziens goed schakelt. In lage toeren/langzaam rijden heb ik soms wel eens het idee dat het wat harder schakelt, maar zeker niet dat ik schakelingen echt met een knal of een tik voel zoals je soms hier wel eens op het forum leest.
Goed, wat denken jullie hiervan? De tussenbak is dat snel te zien of is het een keer open en daarna nooit meer dicht zeg maar… En de versnellingsbak, is dat op de een of andere manier te controleren?
Als jullie tips, trics oid hebben, ik sta voor alles open.
Overigens, ik weet dat bepaalde onderdelen al zijn benoemd elders op het forum, dus zal deze zelf ook zeker raadplegen