Groot (=duur) onderhoud

 
 
 
 
 
JeroenXC85
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 02.08.2018 - 08:08  ·  #1
Zoals in mijn voorstelrondje al even gemeld zou mijn auto deze week naar de Volvo-specialist om eens volledig nagekeken te worden. Dat de XC wat TLC nodig zou hebben dat wist ik, maar dat er een dusdanig prijzig grapje achter weg zou komen had ik even niet verwacht (en vooral niet gehoopt). Nu zeiden ze er wel bij dat het niet direct allemaal gerepareerd moet worden, maar toch.
Een kleine opsomming:

1. Bovenste motorsteunen slecht : EUR 75,- Om te vervangen
2. Airco valt na een paar minuten uit (bij echt hoge temperaturen): EUR 750,- ik verwacht dat ze hiermee het gehele systeem vervangen, ik vraag me af of het niet een kwestie is van het alom bekende euvel dat de magneetkoppeling aangepast moet worden door een ringetje eruit te halen, systeem spoelen en opnieuw afvullen. Doeke zei de laatste keer ook al zoiets.
3. Onderste motorsteunen zijn doorgezakt. Zijn lastig te bereiken i.v.m. de 4x4. : EUR 450,-
4. Draagarmrubbers voor zijn slecht: EUR 285,- om te vervangen
5. Rubbers in achterwielophanging zijn slecht: EUR 450,-
6. ABS-ring links voor moet vervangen worden (= APK afkeur, en daarbij het zijn mijn remmen): EUR 100,-
7. Demper is beginnend lek.: EUR 325,-
8. Verstuiver van cilinder 2 lekt, deze moet even opgelost worden.: EUR 150,-
9. Er zit meer dan 4% vocht in de remvloeistof: EUR 150,- om systeem door te spoelen en de remvloeistof te vervangen.

So far, so good. Hier schrik ik niet echt van en ik denk dat sommige dingen prima zelf te vervangen zijn… Ondanks dat ik bij wijze van spreken nog nooit met een steeksleutel aan een auto gezeten heb (sorry, ik ben altijd leaserijder geweest). Echter nu komt het.

1. Het stuurhuis is versleten, of te wel in lange bochten stuurt de auto terug, niks om je echt zorgen over te maken, maar wel bloedirritant en het rijdt gewoon niet lekker… Daarbij is de besturing sowieso wat onstabiel. Ik wist inmiddels dat deze auto het probleem had en moet nog eens even de garage bellen waar de auto vandaan is gekomen want zou nog een schappelijke oplossing voor het probleem van hem krijgen… Blijft alleen angstvallig stil! Waar ik wel even van schrok is de prijs die ervoor neergelegd moest worden, een slordige EUR 1400,-
2. En toen kwamen we bij de tussenbak. Er was roest zichtbaar bij de tussenbak van de 4x4, de monteur denkt dat we nog op tijd zijn en dat het vervangen van een bus het probleem op zou moeten lossen (ong. EUR 400,-). Kreeg alleen wel de opmerking erbij dat als de tussenbak toch te veel versleten is dit geintje een slordige EUR 1500,- zou gaan kosten.
3. And last, but certainly not least. Een ruime maand geleden is de bak (naar ik vermoed voor het eerst) bij ongeveer 345.000km gespoeld. Echter de olie die nu op het peilstokje te zien was liet alweer de nodige vertroebeling zien. Dit kan m.i. twee dingen betekenen. In het positieve geval was de bak dusdanig vervuild (zeker de laatste paar jaar heel veel korte stukjes gereden (in 2012 is distributieriem vervangen bij 320k, in januari gekocht met 335k op de teller) en is het nog een keer spoelen en is de bak weer goed… In het negatieve geval is er een ander probleem met de bak, oftewel reviseren voor 3 a 4.000 euro?
Ergens vind ik dit een apart verhaal. Ik moet zeggen dat de bak mijn inziens goed schakelt. In lage toeren/langzaam rijden heb ik soms wel eens het idee dat het wat harder schakelt, maar zeker niet dat ik schakelingen echt met een knal of een tik voel zoals je soms hier wel eens op het forum leest.

Goed, wat denken jullie hiervan? De tussenbak is dat snel te zien of is het een keer open en daarna nooit meer dicht zeg maar… En de versnellingsbak, is dat op de een of andere manier te controleren?
Als jullie tips, trics oid hebben, ik sta voor alles open.

Overigens, ik weet dat bepaalde onderdelen al zijn benoemd elders op het forum, dus zal deze zelf ook zeker raadplegen
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3861
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 02.08.2018 - 08:54  ·  #2
Da's een flinke opsomming! Complimenten voor de duidelijke lijst. Vanuit Leeuwarden zitten alle forumsponsoren ver weg, maar ik zou zeggen, neem eens contact op met Blade(Poika). Zit weliswaar in Nieuwveen maar er zijn hier al 2 mede-Leeuwarders die daar tevreden klant zijn(mijzelf incluis). Dat gaat je heel veel geld schelen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2849
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 02.08.2018 - 09:21  ·  #3
Hoi Jeroen,

Tja, da´s wel ff een zure appel.

Ik heb min auto bij MMTS in onderhoud en heb daar laatst ook de bus laten "controleren" tussen de bak en de haakseoverbrenging. De bus was bij de vorige eigenaar vervangen bij ongeveer 202000km op de teller. Ik heb de auto gekocht met een kleine 207000km op de klok. Na een klein jaar gereden te hebben had ik de cardanas er tussen uit vanwege een rammel in een homokineet en heb toen tot afgelopen mei zonder AWD gereden. De haakseoverbrenging (HO) is dan ook in de 3 jaar dat ik de auto nu heb vrijwel niet gebruikt, hooguit zo'n 10000km.
Je wilt niet weten hoe die er onder vandaan kwam. Er zat heel veel vrijeslag in dus was of de bus of de HO versleten.

Toen Martin de HO eronder weg had kon hij niets vreemds zien. De bus was goed want die was nog niet veel gebruikt en aan de as van de HO was ook niet veel te zien. Er was ook geen speling in de HO, dus wat was het dan wel.....
Martin heeft de HO opengemaakt en kon toen de as waas de bus op zit goed bekijken en daarvan bleek echt dat de spiebanen goed weggeslagen waren. Iets wat niet te zien was zonder de HO te splitsen.

Inderdaad zuur.
Dat werd dus per direct een nieuw/gereviseerd exemplaar laten komen en monteren. Ik wilde mijn HO graag hebben maar daar zit dus statie geld op anders was dat ding nog duurder geweest.


Stuurhuis kan gereviseerd worden maar ook dat is een duur grapje. Een goede gebruikte is een optie maar dan heb je nog steeds de grote hoeveelheid werk en geen nieuwe.

Wat je versnellingsbak betreft, waar en hoe is die gespoeld?
Er is hier op het forum al zo ontzettend veel over geschreven, dat weer gaan oprakelen over hoe, wat en waarom is een beetje zinloos.
Appeltje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 240
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 02.08.2018 - 10:06  ·  #4
Hallo Jeroen, dat kan vies tegenvallen zo een lijst. Een vergelijkbare situatie had ik met mijn vorige auto. De oplossing voor mij was toen een andere garage met andere inzichten, werkmethoden en prijzen. Mijns inziens kun je best eens bellen met Poika in Nieuwveen. Mijn stuurhuis had ook een lichte tegenstuur in een lange bocht, na stuur-huis flush was dat over. Er zijn zo af en toe (hier en daar) ook technische dagen waar gesleuteld wordt, kun je met hulp zelf dingen repareren. Zelf ben ik ook nog niet zo handig. Veel succes.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 746
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 02.08.2018 - 10:11  ·  #5
Dat is wel erg zuur zo kort na aankoop. Zou toch ook eens bij de verkoper langs gaan met deze waslijst! Heb je bij een garage of handelaar gekocht? In dat geval heb je echt wel poot om op te staan. En met garantie?

Wat de reparaties betreft: ik zou toch even voor een second opinion gaan, al lijken de gebreken wel correct geconstateerd. Stuurhuis bijv kun je ook een gebruikte monteren. Ik had hetzelfde euvel en was voor 125 euro klaar (zelf gemonteerd). En bijvoorbeeld 150 voor verversen van de remolie is nogal wat. Kost je een half uurtje en 10 euro aan olie, dus nogal aan de prijs. Zelfs bij de dealer is dat veel goedkoper.
JeroenXC85
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 02.08.2018 - 10:21  ·  #6
Dank allen voor de toch wat hoopgevende antwoorden! Ik ga eens contact opnemen met Blade in de hoop dat ik wat duidelijkheid kan krijgen met betrekking tot de Haakse overbrenging en de bak... Als dat mee lijkt te vallen vind ik het de auto misschien nog wel waard om die een flinke boost te (laten) geven...

En tja, de aankoop... Dat is allemaal een beetje op goed vertrouwen gegaan, maar de lijst gaat er nog zeker langs...
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2033
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 02.08.2018 - 10:50  ·  #7
Dat is wel balen zeg!
Zoals door iemand anders al gemeld, een second opinion is zeker aan te raden, voordat je al te veel geld uitgeeft. Laat deze garage dan wel even de lijst zien, dan kunnen ze gericht kijken.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 40037
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 02.08.2018 - 12:31  ·  #8
Blade en MMTS zijn veilige adressen.
Beiden leveren goed werk voor een betaalbaar tarief.
Dat stuurhuis, al eens een flush geprobeerd ?
JeroenXC85
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 02.08.2018 - 13:18  ·  #9
Flush nog niet geprobeerd, maar je bent niet de eerste die dat zegt...

Heb het er nog wel even over gehad bij de garage, die zeiden dat het geen zin zou hebben... Maar goed, aan de andere kant, iets met WC-eend
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5208
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 02.08.2018 - 13:46  ·  #10
Grote kans dat met stuurhuis verversen/flush de klachten voor 95% weg zijn.

Als ik zulke prijzen zie voor remvloeistof verversen, dan zou ik heel hard weg hollen bij zon bedrijf.

Bij de dealer kost dit maar een 60-80€

Bij mij kost dat incl koppeling verversen €37,50 Zonder koppeling zelfs wat goedkoper.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3269
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 02.08.2018 - 13:53  ·  #11
Leeuwarden - Nieuwveen is 170 km. enkel.
Ik zou er een mooi dagje uit van maken en uiteindelijk nog een hoop geld uitsparen ook.
rwijnhov
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 95
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 02.08.2018 - 14:28  ·  #12
Dat tegensturen doet volgens mij zon beetje iedere V70 ouder als 10 jaar. Met een keer flushen ( kun je prima zelf doen) wordt het probleem wel een heel stuk minder.
JeroenXC85
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 02.08.2018 - 14:34  ·  #13
Ik begin nu te twijfelen of ik het juiste bedrag heb overgenomen voor het remvloeistof verversen gezien de reacties. En ik denk dat ik eerdaags een rondje moet racefietsen in de omgeving van Nieuwveen. Dus uitgelezen kans om Blade dan eens te laten kijken naar de auto :-)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5208
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 02.08.2018 - 14:39  ·  #14
Overigens is een abs lampje wat aan staat geen apk afkeur meer hoor.....

Dat het wat minder veilig is, is waar.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 746
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Groot (=duur) onderhoud

 · 
Posted: 02.08.2018 - 14:45  ·  #15
Quote door rwijnhov

Dat tegensturen doet volgens mij zon beetje iedere V70 ouder als 10 jaar. Met een keer flushen ( kun je prima zelf doen) wordt het probleem wel een heel stuk minder.


Ligt iets genuanceerder denk ik. Er waren heel jonge auto's die er al last van hadden. Het is een defect in het stuurhuis, wat niet is op te lossen met flushen. Wat natuurlijk wel kan is dat een systeem vervuild is waardoor een vergelijkbaar probleem optreedt.

Je kunt het pendelen dor het defect oproepen door bij stilstand het stuur een kwart in te draaien, en met 1 vinger het stuur tegenhouden. Als het stuurhuis het defect heeft wat niet met spoelen is op te lossen gaat het stuur vanzelf heen en weer.
Overigens is dat defect voornamelijk aanwezig bij de ZF stuurhuizen, en die zijn vanaf 2004/2005 gemonteerd.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0