grotere velgen, remschijven ook vervangen

 
 
 
 
 
Eugene1974
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 50
Berichten: 19
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

grotere velgen, remschijven ook vervangen

 · 
Posted: 19.10.2014 - 14:54  ·  #1
Hallo,

ik wil 16" velgen op mijn v70 zetten ipv de standaard 15". Moet ik dan ook andere remschijven nemen? Ik zie nl bij sommige remschijven de vermelding 16" staan.

Eugene
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5022
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: grotere velgen, remschijven ook vervangen

 · 
Posted: 19.10.2014 - 15:04  ·  #2
Nee hoor hoeft niet.
Ik ben zelf van 15 inch naar 17 inch gegaan.
Mijn winterbanden zijn nog steeds 15 inch.

16 inch heeft wel meer remkracht.
Eugene1974
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 50
Berichten: 19
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: grotere velgen, remschijven ook vervangen

 · 
Posted: 19.10.2014 - 15:17  ·  #3
Oke, dan snap ik waarom er 16" bij staat. Het leek mij ook al niet, maar het leek me verstandig om even zekerheid te krijgen,Bedankt voor het snelle antwoord!!
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: grotere velgen, remschijven ook vervangen

 · 
Posted: 19.10.2014 - 17:33  ·  #4
Quote door Plein69

Nee hoor hoeft niet.
Ik ben zelf van 15 inch naar 17 inch gegaan.
Mijn winterbanden zijn nog steeds 15 inch.

16 inch heeft wel meer remkracht.


Hmm, 15 inch winterbanden op 17" ? das wel knap hoor.

Even zonder gein.

Er zijn bij de schijven eigenlijk 5 formaten:

De 15" is 286mm
De 16" is 305mm
de 17" is 316mm
de 18" is 320mm ( T5 260pk ) en er is ook is nog 330mm voor de R

Om het " makkelijk " te houden roept men maar de wielmaat, maar dat heeft er weinig mee te maken, want als je grotere velgen neemt, dan past het wiel altijd, doe het omgekeerde, dan krijg je bijvoorbeeld een 15" velg niet op een 17" remset.
Ook zijn de blokken niet altijd uitwisselbaar ( de R heeft eigen blokken ) maar de positie van de bracket van de schijfrem maakt ook nog uit.
Stel, je hebt 15" remmen. en je bestelt de 305mm schijven, dan gaat dat niet passen omdat de bracket voor de klauw anders is ( van formaat ) en krijg je de schijf er wel op, maar de klauw niet.

Ander voorbeeld, je hebt een R en wilt 16 inch winterwielen gaan plaatsen, dan past het natuurlijk ook niet.

Echter, heb je 15" 286mm schijven en je gaat naar 18" of zelfs 19" velgen, dat kan natuurlijk wel, echter de schijven zijn dan wel erg klein... dat valt meteen op.
De schijfdiameter van de R staat vast, en de andere schijfmaten zijn dan ook nog eens gerelateerd aan de markt, modeljaar en motorisering.

Het beste meet je eerst de diameter op, meten is weten...
Eugene1974
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 50
Berichten: 19
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: grotere velgen, remschijven ook vervangen

 · 
Posted: 19.10.2014 - 23:26  ·  #5
oke, duidelijk. Ga morgen maar even meten.

Gelijk nog een ander vraagje? Ik lees dat de originele schijven van Volvo het beste zijn, hoe zit het met de kwaliteit van bijvoorbeeld Brembo of Quinton-Hazell schijven, is dat echt zoveel slechter? Iemand hier ervaring mee?
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: grotere velgen, remschijven ook vervangen

 · 
Posted: 20.10.2014 - 00:00  ·  #6
Zo ver ik weet is er nog nooit vergelijkend warenonderzoek gedaan naar remschijven. Het is dus lastig om een merk remschijf tot 'beste' te benoemen. Natuurlijk zijn er mensen met goede ervaringen met merk A of juist hele slechte met merk B. Maar dit zijn en blijven subjectieve waarnemingen. Daarnaast zijn de prestaties van een remschijf natuurlijk afhankelijk van de toegepaste remblokken.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 56
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: grotere velgen, remschijven ook vervangen

 · 
Posted: 20.10.2014 - 06:53  ·  #7
Naast je persoonlijke ervaring zijn portemonnaie en ervaring van anderen ook een goede raadgever.

Er staan verschillende discussies klaar om daar over te lezen, mij viel op dat Zimmerman er boven uit steekt, dan Volvo en Brembo etc. Kwik-fit staat dan weer onderaan.

Ik wacht op het moment dat ik naar Zimmerman over kan gaan, maar het is nog dik genoeg dus ik oefen op mijn geduld.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: grotere velgen, remschijven ook vervangen

 · 
Posted: 20.10.2014 - 09:11  ·  #8
Volvo maakt zelf bijna niets zelf en haalt alles van OEM leveranciers.
Vroeger gebruikte Volvo Ate,Girling en Bendix als remleverancier.
Volvo schijven zijn goed, maar nogmaals, die komen gewoon van een OEM leverancier en dan kan Ate, Jurid, Zimmerman zijn, maar ik zag op de doos van mijn originele Volvo 302mm schijven voor mijn T5 made in China staan.

Het gaat niet zo zeer om het merk maar om de percentages koolstof in het staal, dat bepaald de sterkte en andere eigenschappen van de remschijf.
Zoals Maurits reeds zei, ook de remblokken bepalen een en ander, en natuurlijk ook de toepassing er van, rij je circuit met standaard schijven is dat niet zo aan te raden.

V-parts levert door OEM leveranciers geproduceerde schijven van zeer hoge kwaliteit, net als de remblokken, en dat ook nog eens tegen een zeer nette prijs.
Het is moeilijk te doorzien goed de aftermarket schijven zijn, omdat er ook kaf tussen het koren zit, en je zult niet de eerste zijn die binnen 10.000 kms al weer kromme schijven heeft.( en piepen bij het remmen )
bedenk dus goed wat je er onder gaat zetten, en ook welke blokken er gemonteerd gaan worden.
Wat je bij onbekende partijen van internet koopt mag je dan zelf uitproberen...
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: grotere velgen, remschijven ook vervangen

 · 
Posted: 20.10.2014 - 10:03  ·  #9
Quote door TPR Powerflush

Het gaat niet zo zeer om het merk maar om de percentages koolstof in het staal, dat bepaald de sterkte en andere eigenschappen van de remschijf.
Zoals Maurits reeds zei, ook de remblokken bepalen een en ander, en natuurlijk ook de toepassing er van, rij je circuit met standaard schijven is dat niet zo aan te raden.


Remblokken bepalen qua remgedrag meer dan dat een schijf doet.
Ik rijd zelf ook op het circuit en heb daarvoor uiteraard een auto met aangepaste remmen staan. De remblokken die je voor het circuit gebruikt moeten altijd eerst opwarmen voordat ze echt goed beginnen te werken.
De samenstelling is behoorlijk anders, maar de remkracht van deze blokken is vele malen groter dan een standaard remblok wat op straat wordt gebruikt.
Ook kunnen deze blokken veel grotere temperaturen aan, waar een normaal blok gaat verglazen geven deze nog lang geen krimp.

Zelf heb ik wel standaard schijven in combinatie met dit soort blokken, mijn ervaring is dat het prima kan.
Doe alleen de meest gebruikelijke volgorde andersom, ik verwissel vaker mijn schijven dan mijn remblokken :lol:
Qua prijs maar goed ook trouwens. Kan me wel indenken dat je met een echt zwaardere auto wel aan andere schijven moet gaan denken.

Voor op straat zijn er leuke alternatieven beschikbaar voor standaard, maar houd er rekening mee dat sommige types zoals al aan gegeven gaan piepen.
Dit is de eigenschap van dit soort remmen, ze zijn dan geschikt voor "sportief straatgebruik". maar je kan er ook rustig een sessie mee op het circuit rijden en ergens moet je dan dus een compromis doen.

Rijd je gewoon normaal/vlot ben je het beste uit met de standaard remmen is mijn mening.
Heb onder mijn Volvo('s) altijd de standaard Volvo spullen gehad, maar weet uit ervaring dat Brembo ook erg goede kwaliteits spullen maakt.
De auto voor mijn S60 reed ik met de combinatie Ferodo remblokken en Brembo schijven en dat beviel ook uitstekend.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0