Hoi allemaal,
vorige week nieuwe bobines, nieuwe bougies en nieuwe kabelboom gemonteerd.
Een week goed gereden, geen problemen en de motor ging als een naaimachientje.
Vanochtend de 1e 10km geen probleem en in 1x stotteren, inhouden en schudden.
Met een natte bilspleet door de spits naar een plek waar ik eindelijk kon stoppen.
ANWB erbij en blijkt dat cilinder 1 en 2 misfire had en niet meededen met het hele gebeuren.
beetje gerommeld aan de kabelboom waar ik alles aan elkaar geknoopt had. Geen verandering.
Toen beetje rommelen aan de kabelboom en verdomt... auto uit.
weer starten en rommelen aan kabelboom en ja hoor, als een zonnetje....
Weer op weg en tijdens het rijden weer op 3 cilinders..... even rommelen aan de kabelboom en hij doet het weer.
Ga dus eerst de nieuwe kabelboom maar eens loshalen om te kijken of daar alles wel goed in elkaar zit. (nieuw, gemaakt in Nederland staat er op....)
Oftewel domweg drie letter.
Het weekend dus weer besteden aan kabeltjes....
Nu wat vragen die ik me afvraag:
- aan de nieuwe kabelboom zitten er 4 draden per bobine. In de oude zaten er maar 3. Ik heb er dus 1 niet aangesloten (zou niet weten waar nl.)
Wie weet dit? 1 is +, 1 is massa, 1 is pcm, en de laatste??? Is die nodig voor een 2.5T?
- ik heb alles met krimpconnectors aan elkaar gezet. (die zaten bij de nieuwe kabelboom) Garage waar ik vanmiddag even was gaf aan dat het toch het beste is om te solderen..... Op het grote WWW zijn de meningen verdeeld hierover.
- Hoe krijg ik de connectors los en dan met name de krimpkous die ik eroverheen heb gedaan? Om nog een stuk uit de bedrading te knippen wordt wel heel erg lastig om dan alles nog aan elkaar te krijgen (ivm lengte)
- er zitten twee sensoren aan cilinder 1 kant bij distributie. Waar dienen deze voor? Hier heb ik ook nieuwe draden voor getrokken omdat de oude bedrading bros en kapot was. Heeft dit er iets mee te maken?
- hoe kan het dat de auto een week het goed gedaan heeft en vandaag in 1x problemen? zelfde route als anders, rijcondities dus hetzelfde als anders. Geen snelweg oid maar rustig toerend over kleine wegen.
- welke diameter ribbelbuis heb ik nodig? de oude was compleet vergaan.
vorige week nieuwe bobines, nieuwe bougies en nieuwe kabelboom gemonteerd.
Een week goed gereden, geen problemen en de motor ging als een naaimachientje.
Vanochtend de 1e 10km geen probleem en in 1x stotteren, inhouden en schudden.
Met een natte bilspleet door de spits naar een plek waar ik eindelijk kon stoppen.
ANWB erbij en blijkt dat cilinder 1 en 2 misfire had en niet meededen met het hele gebeuren.
beetje gerommeld aan de kabelboom waar ik alles aan elkaar geknoopt had. Geen verandering.
Toen beetje rommelen aan de kabelboom en verdomt... auto uit.
weer starten en rommelen aan kabelboom en ja hoor, als een zonnetje....
Weer op weg en tijdens het rijden weer op 3 cilinders..... even rommelen aan de kabelboom en hij doet het weer.
Ga dus eerst de nieuwe kabelboom maar eens loshalen om te kijken of daar alles wel goed in elkaar zit. (nieuw, gemaakt in Nederland staat er op....)
Oftewel domweg drie letter.
Het weekend dus weer besteden aan kabeltjes....
Nu wat vragen die ik me afvraag:
- aan de nieuwe kabelboom zitten er 4 draden per bobine. In de oude zaten er maar 3. Ik heb er dus 1 niet aangesloten (zou niet weten waar nl.)
Wie weet dit? 1 is +, 1 is massa, 1 is pcm, en de laatste??? Is die nodig voor een 2.5T?
- ik heb alles met krimpconnectors aan elkaar gezet. (die zaten bij de nieuwe kabelboom) Garage waar ik vanmiddag even was gaf aan dat het toch het beste is om te solderen..... Op het grote WWW zijn de meningen verdeeld hierover.
- Hoe krijg ik de connectors los en dan met name de krimpkous die ik eroverheen heb gedaan? Om nog een stuk uit de bedrading te knippen wordt wel heel erg lastig om dan alles nog aan elkaar te krijgen (ivm lengte)
- er zitten twee sensoren aan cilinder 1 kant bij distributie. Waar dienen deze voor? Hier heb ik ook nieuwe draden voor getrokken omdat de oude bedrading bros en kapot was. Heeft dit er iets mee te maken?
- hoe kan het dat de auto een week het goed gedaan heeft en vandaag in 1x problemen? zelfde route als anders, rijcondities dus hetzelfde als anders. Geen snelweg oid maar rustig toerend over kleine wegen.
- welke diameter ribbelbuis heb ik nodig? de oude was compleet vergaan.
en punt.