Handgeschakelde bak schakelt niet na starten

 
 
 
 
 
vrep
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kloosterzande
Homepage: michielmeijers.nl
Berichten: 12
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Handgeschakelde bak schakelt niet na starten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 08:52  ·  #1
Hallo,

Ik weet niet hoe ik mijn probleem moet zoeken, dus als dit topic ergens anders al is voorbijgekomen hoor ik het graag.

Sinds een paar dagen (nu het 's nachts vriest) schakelt mijn handbak niet meer na het starten van de auto. Ik krijg hem in geen enkele versnelling. Als de motor uit is, kan ik wel schakelen. Zo start ik hem nu ook bijna altijd. In z'n 1 zetten en de auto starten. Ik merk dan wel dat-ie even wil wegrijden, dus het lijkt er op dat de motor gekoppeld staat (ook al trap ik de koppeling in). Ik heb ook gemerkt de afgelopen weken dat het schakelen naar met name 3 en 4 moeilijker gaat. Een keer kreeg ik zelfs het bekende geluid alsof je je koppelingspedaal niet ver genoeg hebt ingetrapt, maar dat was dus wel zo.

Er branden geen lampjes (behalve die van een kapot remlicht). En, maar dat zal er niet mee te maken hebben denk ik, doet mijn alarm (after market) raar.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Als er meer info gewenst is, kan ik die altijd aanleveren.

Alvast bedankt!
Michiel

Volvo V70, 2.4 benzine, 140pk, bj 2001, 315.000km
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Handgeschakelde bak schakelt niet na starten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 10:07  ·  #2
hij ontkoppelt dus niet genoeg om te kunnen schakelen bij stilstand. oorzaak moet je dan ook zoeken in de bediening en of koppeling zelf. De koppeling wordt bediend mbv hydroliek. ik zoek de plaatje s even op.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1879
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Handgeschakelde bak schakelt niet na starten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 10:13  ·  #3
Mee eens , boel is bekijken op lekkage , lijkt op lucht in het systeem , daar is meestal een reden voor dat lucht erin komt .
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Handgeschakelde bak schakelt niet na starten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 10:35  ·  #4
daar heeft mijn Classic in de kou ook erg last van, kan ook gewoon kou en of "vastvriezen/-roesten", in combinatie met dikke olie in de bak zijn.
mijn remedie: starten in de versnelling die je het eerst nodig hebt, even laten draaien en terwijl ik hem met de rem tegenhou de koppeling even warmwrijven.. een enkele keer als ik daarna weer de andere kant uit moet moet ik hem dan nog een keer afzetten, schakelen en dan weer op laten komen.. maar deze werkwijze was ik van mijn 626 ook al gewend.. :shame:
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Handgeschakelde bak schakelt niet na starten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 10:45  ·  #5
hydroliek van koppeling wordt gevoed vanuit remvloeistof reservoir. Dot4+ is de vloeistof dus. ontluchten bij nr 15 in bijlage net als een rem ontluchting.

wel even checken waardoor dit ontstaat natuurlijk.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
vrep
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kloosterzande
Homepage: michielmeijers.nl
Berichten: 12
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Handgeschakelde bak schakelt niet na starten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 10:49  ·  #6
Super! Daar kan ik even mee vooruit.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Handgeschakelde bak schakelt niet na starten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 10:57  ·  #7
ho nog niet te happy helaas kan er dus meer aan de hand zijn en bij de koppeling wordt je dan meteen minder vrolijk.
zo kan nr 4 de bedieningscilinder ook het probleem zijn of idd de koppelingsplaten plakken (meestal olie probleem) en dat is allemaal alleen te repareren met uitbouwen versnellingsbak. dus eerst maar eesn hopen op eenvoudig, maar wel met de vingers gekruist. :yes: :thumb:
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Handgeschakelde bak schakelt niet na starten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 11:38  ·  #8
voor je met ontluchten de mist in gaat (Estate services pompte die voor mij onder druk op het rempotje nog eens door omdat het met een easybleed en met pompen op het pedaal niet lukte!) en van kwaad naar erger gaat: als ie warm is, werkt het dan allemaal wel? meestal komen lucht/dampbellen juist bij hitte parten spelen..
het kan ook je druklager zijn dat (nogmaals: koud éven, òf permanent) sleept..
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Handgeschakelde bak schakelt niet na starten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 12:34  ·  #9
Zou ook een defect priemas lager kunnen wezen, dat lager zit in je vliegwiel en laat de koppeling as vrij draaien t.o.v. het vliegwiel en houd de as in het midden.
Als de bak er toch af moet voor het een of het ander straks, pak deze meteen mee, kost <€10, maar aan arbeid bij garage €500 denk ik.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Handgeschakelde bak schakelt niet na starten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 14:17  ·  #10
diagnose/tijdelijke remedie: wat doet: in neutraal koppeling op bij stationair of met tikje gas, koppeling in, schakelen..
vrep
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kloosterzande
Homepage: michielmeijers.nl
Berichten: 12
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Handgeschakelde bak schakelt niet na starten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 17:41  ·  #11
Update: er is geen remvloeistof weggelekt, want het peil staat op max (of zelfs er iets over). Als ie warm staat, heb ik het probleem nog niet gehad. En sowieso de hele dag nog niet...

626Ronin, ik ga je diagnose/remedie proberen als het weer gebeurt. Iemand anders zei nog: even pompen met het koppelingspedaal.

Hopelijk komt het niet meer terug. Indien wel, meld ik me weer.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Handgeschakelde bak schakelt niet na starten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 21:02  ·  #12
Misschien conbinatie van niet helemaal goed vrijkomende koppeling en dikke olie in de bak. Wanneer is de olie in de bak voor het laatst ververst? Daar knappen ze doorgaans goed van op.
En er zit geen lager in het vliegwiel, tenminste ik heb ze mog nooit gezien bij een volvo.
TwanS
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 11
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: Handgeschakelde bak schakelt niet na starten

 · 
Posted: 03.03.2016 - 11:11  ·  #13
Quote door Waltersan

Misschien conbinatie van niet helemaal goed vrijkomende koppeling en dikke olie in de bak. Wanneer is de olie in de bak voor het laatst ververst? Daar knappen ze doorgaans goed van op.
En er zit geen lager in het vliegwiel, tenminste ik heb ze mog nooit gezien bij een volvo.


Niet perse in het vliegwiel, maar in de krukas. Dit is het toplager dat de prise-as van de bak geleidt, zie plaatje van dit redblock, dat dingetje in het midden.

Ronnieduck
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bollenstreek
Leeftijd: 46
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Handgeschakelde bak schakelt niet na starten

 · 
Posted: 03.03.2016 - 11:27  ·  #14
Als ik dit zo lees heeft het meer te maken met de koppeling dan met de bakolie. Als je de versnelling wel kan inschakelen als de auto uit is maar niet als deze draait, heeft het weinig te maken met de bakolie. Tuurlijk moet deze ook wel eens vervangen worden en gaat schakelen beter als de olie warm is, maar als met motor uit schakelen kan en met motor aan niet, zou ik eerder de koppeling verdenken dan de bakolie.

Een voordeel van de manier die 626Ronin beschrijft met rem tegen houden en koppeling warm wrijven is dat je platen binnen no-time versleten zijn en dan toch alles uit elkaar moet voor nieuwe platen, kan je gelijk kijken wat het probleem is!
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Handgeschakelde bak schakelt niet na starten

 · 
Posted: 03.03.2016 - 12:03  ·  #15
Quote door TwanS

Niet perse in het vliegwiel, maar in de krukas. Dit is het toplager dat de prise-as van de bak geleidt. zie plaatje, dat dingetje in het midden.


is dit plaatje van een v70? ik kan ze bij geen enkele onderdelenshop vinden voor de V70..
@Ronnieduck: ja jòh? of je nou éven in de versnelling start en de koppeling licht laat opkomen bij het verhoogd stationair na koude start, en vervolgens de rem loslaat en wegrolt, òf eerst tandenpoetst en extra gassend de koppeling op laat komen als ie er eenmaal inzit: wanneer denk jij dat de bak/koppeling harder slijt/verbrandt?
ik geef geen gas bij voor dat "warmwrijven" en als ie eenmaal vrijloopt ben ik juist veel subtieler dan de meesten met het gas en de koppeling.. (heb ook geen reden om "op de koppeling" weg te rijden..)
ik rij pas een jaar zo, van 242 naar 275K inmiddels en heb er laatst nog een aanhanger van 1.5 ton achter gehad, koppeling pakte nog steeds prima.. :thumb:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0