Handgeschakelde versnellingsbak kapot

Reviseren of vervangen?

 
 
 
 
 
HalfZweed76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino
Leeftijd: 48
Berichten: 23
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Handgeschakelde versnellingsbak kapot

 · 
Posted: 03.05.2016 - 10:03  ·  #1
Op het forum is veel te lezen over problemen met automaten, maar ik heb niet veel kunnen lezen over problemen met handgeschakelde bakken. Vandaar een post:

Sinds zaterdag is er een duidelijk hoorbare gerammel/geratel in mijn versnellingsbak waarneembaar. Ik kreeg de auto gisteren ook lastig in de eerste versnelling en achteruit, de rest schakelde prima toen ik de auto naar een vriend reed. Hij heeft 'm op de brug gezet en inderdaad: het geluid komt duidelijk uit de versnellingsbak. De koppeling voelt overigens nog prima aan.

Om te zien hoe groot de schade daadwerkelijk is, moet de versnellingsbak uit elkaar. Daarna zal, afhankelijk van de schade (?), de vraag komen wat te doen. Hebben jullie ervaring met het vervangen van een versnellingsbak? Of met het reviseren van een versnellingsbak? Wat zijn voor- en nadelen? Is er iets te zeggen over wat een en ander kan gaan kosten? Alle advies in deze is welkom!

Betreft overigens een V70 2.4 D uit 2005 met een kleine 340k op de teller (en handgeschakeld uiteraard)!

Groeten,
Sander
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Handgeschakelde versnellingsbak kapot

 · 
Posted: 03.05.2016 - 10:28  ·  #2
Wat wel voor komt is problemen met het vliegwiel , dat kan ook rammelen en slecht schakelen veroorzaken .
Als je even zoekt dan vind je daar wel het een en ander over .

Mocht het de versnellingsbak zelf zijn , als daar iets mis is , zit er slijpsel/metaaldeeltjes in je olie , dus de olie af laten is een goede indicatie of het probleem in de bak zelf zit .

Gezien het niet vaak voor komt zou ik dan niet voor een revisie gaan , een gebruikt zoeken die zijn er zeker , revisie is denk dusdanig prijzig dat het waarschijnlijk de waarde van je auto overstijgt .
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Handgeschakelde versnellingsbak kapot

 · 
Posted: 03.05.2016 - 10:35  ·  #3
Ik denk dat Olaf het bij het juiste eind heeft. Kapotte versnellingsbak lijkt mij heel sterk omdat hij verder goed schakelt.
Ik ben er ook bijna zeker van dat je het in de koppeling/vliegwiel/druklager moet zoeken.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Handgeschakelde versnellingsbak kapot

 · 
Posted: 03.05.2016 - 10:56  ·  #4
Niet of moeilijk in zijn 1 en de achteruit lijkt echt meer op een vrij kom probleem, dan de bak zelf.
Zou het ook eerder in de koppeling, vliegwiel prisma's e.d. zoeken, de eerste en de achteruit hebben altijd de mesten moeite met inschakelen als de aandrijving niet soepel vrij komt, sterker nog als je eenmaal rijd kun je met een beetje handigheid best goed schakelen zonder gebruik van de koppeling, maar ja hebben we het nu niet over.
Dus ik sluit me aan bij de voorgangers.
HalfZweed76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino
Leeftijd: 48
Berichten: 23
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Handgeschakelde versnellingsbak kapot

 · 
Posted: 03.05.2016 - 11:30  ·  #5
Bedankt voor de snelle reacties! We zullen allereerst de olie gaan checken, wellicht (lees: hopelijk) sluit het een en ander uit. Mocht het toch de versnellingsbak zijn, dan zou ik dus beter voor een gebruikte kunnen kiezen boven revisie (financieel gezien in elk geval).

Vooropgesteld: ik heb twee linkerhanden dus bij voorbaat excuses als ik domme dingen zeg: we hebben de auto op brug in de 1e versnelling laten 'rijden'. Het rammelende geluid kwam duidelijk uit de linkerzijde van de versnellingsbak (dicht bij de plek waar je versnellingsbakolie kan aftappen). In z'n 'vrij' hoor je het geratel niet, maar het geluid beperkt zich niet alleen tot de momenten van schakelen. Wanneer er meer gas gegeven wordt (in versnelling), neemt het ratelen ook toe. Mijn vraag is dan: kan de koppeling een ratelend geluid produceren op momenten dat er niet geschakeld wordt? Zo niet, dan kan ik die ook uitsluiten en blijven vliegwiel en drukgroep nog over, toch?

Wederom bedankt voor de reacties!

Groeten,
Sander
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Handgeschakelde versnellingsbak kapot

 · 
Posted: 03.05.2016 - 12:12  ·  #6
Het vliegwiel en het druklager kunnen het klapperen/rammelen veroorzaken. Ik heb het bij mijn vliegwiel ik gehad. Dit bij 100.000 km. Nooit aan de bak gedacht want die gaan nooit stuk. Een lager beetje janken misschien. Maar je gaf aan dat hij goed schakelde dus niet direct aan je bak denken.
Als je uitgaat van het ergste (bak) kan het alleen maar meevallen.
Het is zo goed als zeker het vliegwiel (zoals bij mij).
Uurtje of 4/5 werk.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Handgeschakelde versnellingsbak kapot

 · 
Posted: 04.05.2016 - 19:38  ·  #7
Als je de motor laat draaien, bak in zn vrij, en dan de koppeling langzaam indrukken en weer loslaten. Als je het ene moment geratel hoort en het andere moment niet, dan is het redelijk zeker dat je vliegwiel overleden is. Deze slijten en afhankelijk van het gebruik gaan ze 1 tot 4 ton mee. Bij een diesel is vaak bij 3 ton.
Ik zou voor de zekerheid kijken welk type bak er in zit, en rima en hunterparts bellen of ze die hebben liggen. Stel dat toch de bak stuk is, dan weet je waar er eentje ligt.
Ik heb pas ook de koppeling en vliegwiel vervangen, en je moet goed doorwerken om het in 1 dag klaar te krijgen.

[edit]: een collega had de bak stuk, bij 310000 km, maar die had m vast in 1 versnelling staan.
HalfZweed76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino
Leeftijd: 48
Berichten: 23
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Handgeschakelde versnellingsbak kapot

 · 
Posted: 05.05.2016 - 11:22  ·  #8
Bedankt voor jullie reacties. Door de feestdagen ben ik nog niet veel verder gekomen. Maandag wordt er verder naar gekeken. Wel gebeurde gistermiddag nog iets vreemds: om wat spullen uit m'n garage te halen moest de auto er even uit. Moeizaam kreeg ik 'm in z'n achteruit. Op de oprit liet ik 'm stationair draaien om even de spullen buiten te zetten. Tot mijn schrik begon de auto te schudden en heel langzaam vooruit de garage weer in te rijden! Blijkbaar wilde ze weer maar wat graag terug naar haar slaapplek :sleep: ...
Alle gekheid op een stokje: ik schrok me te pletter! Snel ingestapt en koppeling ingetrapt, moeizaam in de eerste versnelling gezet en auto op haar plek gereden. Sleutel er uit en nu maar hopen dat dat voldoende is... Dit begint een beetje op Christine (Stephen King) te lijken... :o
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Handgeschakelde versnellingsbak kapot

 · 
Posted: 05.05.2016 - 11:45  ·  #9
Lijkt me dan toch dat het in de koppeling zelf zit die niet vrijkomt.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Handgeschakelde versnellingsbak kapot

 · 
Posted: 05.05.2016 - 13:06  ·  #10
Idd, wat snel gelezen.

Bizar dat de auto voortbeweegt als hij in neutraal staat.
Dit zou willen zeggen dat er:
- en ergens iets mis zit in de bak waardoor deze in neutraal nog ergens koppelt, maar dat kan volgens mij totaal niet aangezien het tandwiel dan vrijloopt. Ik zie niet goed in hoe deze 'een beetje' kan ingrijpen. Ofwel staat deze in versnelling, ofwel niet. Er zijn geen tussenoplossingen.
- en er iets mis zit in de koppeling. Immers indien de motor ontkoppelt is van de versnellingsbak is er geen verbinding. Hier kan het wel zijn dat deze niet goed ontkoppelt en slipt.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Handgeschakelde versnellingsbak kapot

 · 
Posted: 05.05.2016 - 14:35  ·  #11
VolvoS60Racer: Je hebt gewoon gelijk. Ik ben blijkbaar nog niet goed wakker (nachtshift).
Als de koppeling niet is ingedrukt (en dat is meestal zo zonder iemand in de auto :shame: ) is er idd verbinding tussen motor en bak.
Hoe ik het dan moet verklaren? geen idee. Mss slipt het ene tandwiel tegen het andere? Ik weet niet of er veel valt af te stellen aan het schakelstelstel?
HalfZweed76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino
Leeftijd: 48
Berichten: 23
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Handgeschakelde versnellingsbak kapot

 · 
Posted: 05.05.2016 - 20:41  ·  #12
Heren, wederom dank voor de reacties. Voor alle duidelijkheid: het is niet zo dat de auto plots naar voren schoot en ook werd het tempo dat hoort bij een 1e versnelling (zonder extra gas te geven) gelukkig niet gehaald. Het was als het ware alsof 'Christine' naar voren kroop. De auto schudde ook waardoor ik het gevoel had dat ze weerstand ondervond. Toen ik in de auto zat en daadwerkelijk naar de 1e versnelling schakelde voelde ik ook daadwerkelijk weerstand bij het rijden. Vergelijkbaar met rijden met de handrem op.

Ik hoop maandag meer te weten te komen en uiteraard hou ik jullie op de hoogte!
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Handgeschakelde versnellingsbak kapot

 · 
Posted: 06.05.2016 - 00:11  ·  #13
Heb je al eens een klein beetje bakolie afgetapt en bekeken? (als die er überhaupt nog wel in zit)

De vrijloop van de tandwielen in de bak lijkt stroef te gaan waardoor de bak toch enig moment op de wielen zet.

Ik heb ooit een verhaal gehoord van een vriend die automonteur is. Bij zijn werkgever was een klanten auto waarvan de bak volledig kapot gelopen was.
Bleek dat een leerling monteur tijdens het geven van een grote beurt netjes olie had afgetapt, oliefilter had vervangen en olie had bijgevuld.

Hij had maar niets gezegd maar vond het wel vreemd dat er niet zo veel olie in de motor ging.


Was dus een gevalletje verkeerde aftapplug :'( :'(
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Handgeschakelde versnellingsbak kapot

 · 
Posted: 06.05.2016 - 10:39  ·  #14
Quote door staaf

Lijkt me dan toch dat het in de koppeling zelf zit die niet vrijkomt.

Precies :yes:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0