Handrem afstellen.

 
 
 
 
 
Arno41
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 51
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Handrem afstellen.

 · 
Posted: 06.10.2014 - 19:47  ·  #1
Mijn handrem doet een beetje vreemd.
ik moet hem echt helemaal naar boven trekken voordat hij werkt.
Als ik de handrem aantrek terwijl ik langzaam rijdt dannbegint hij keihard te piepen.
Blokken zijn zo goed als nieuw. Eveneens als de schijven.

ik heb op internet gelezen dat je de kabel kunt afstellen onder het middenconsol.
klopt dat? En wat kan dat piepen zijn. Tevens rolt de auto een heel klein stukje naar achter als ik de handrem erop zet en de rem loslaat.

iemand ideeën?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Handrem afstellen.

 · 
Posted: 06.10.2014 - 19:52  ·  #2
Handrem werkt los van de achterrem, er bevinden zich aparte remvoeringen in de binnenkant van de remschijf.
Je kunt de handrem afstellen Floor het hoesje van de handrem omhoog te halen en minder het kunstof afdekkapje dat je dan ziet, zit een m6 (10mm) moertje op een draadeindje, draai de moer met de klok mee en hij staat strakker,tegen de klok in wordt de handrem losser.

Het naar achter rollen bij het op de handrem zetten is normaal, doet elk type Volvo met deze handrem constructie...
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Handrem afstellen.

 · 
Posted: 06.10.2014 - 20:53  ·  #3
Ik weet niet wat jouw km stand en leeftijd is (van de volvo uiteraard), maar de voering van de handremschoenen wil nog wel eens loslaten. Dus wil je zeker zijn, dan de schijf eraf en de schoenen inspecteren.
In het ergste geval draait t aan puin en heb je aardig wat kosten.
Ik zou dit eerst controleren (als je twijfelt) vóór het opstellen.
Bootsman
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 68
Berichten: 284
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Handrem afstellen.

 · 
Posted: 07.10.2014 - 14:55  ·  #4
Ik heb laatst mijn handremschoenen vervangen omdat er een voering los in de trommel lag. Nieuwe schoenen gehaald en gemonteerd. Ik had toen hetzelfde probleem dat ik mijn handrem aan moest trekken tot het plafond en nog pakte hij dan slecht. Alles nogmaals gecontroleerd en naar mijn mening zat alles goed. Ten einde raad de dealer gebeld met de vraag of ik fout gedaan kon hebben. Zijn reaktie was: "geen originele Volvo schoenen gemonteerd zeker?" Op mijn bevestigende antwoord gaf hij aan de handrem inderdaad voorin te stellen met het bewuste boutje.

Groet, Hans.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Handrem afstellen.

 · 
Posted: 07.10.2014 - 16:09  ·  #5
Ook mijn ervaring. Toen ik een proefrit maakte zat de handle al hoog. Melding van gemaakt. Hebben ze hem afgesteld. Geen verschil gemerkt en tijdens remmen met de handrem trok de auto naar een kant. Geen extra geluid. Daarna hebben ze toch maar de remschoenen vernieuwd.
Is dit plotseling ontstaan zou ik zeggen dat het losse remschoenen zijn. Slijtage heb je bijna niet, tenzij je de handrem gebruikt als bij-remmer. Deed ik vaak op de snelweg om oplichten van de remlichten te voorkomen. Zijn die van de Volvo vlgs mij niet geschikt voor.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Handrem afstellen.

 · 
Posted: 07.10.2014 - 18:33  ·  #6
Vaak komen deze problemen na de remtest, welke tijdens de APK plaatsvindt.
Geldt uiteraard voor de slechte remschoenen, welke hier de genadeklap krijgen.
Patrick V
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: N br
Leeftijd: 57
Berichten: 92
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Handrem afstellen.

 · 
Posted: 07.10.2014 - 20:18  ·  #7
hallo

Bij een v70 classic kun je bij de handrem bij stellen maar ook achter in de schijf zit een soort tandwieltje waar je de afstand tot de schijf individueel kan bij stellen wellicht is dit bij jouw auto ook van toepassing Hier moet je de remschijf op een bepaalde manier zetten zodat je door een gaatje hierbij kunt.
Misschien dat er nog iemand is die hier meer ervaring mee heeft
Gr patrick
Arno41
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 51
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Handrem afstellen.

 · 
Posted: 19.10.2014 - 09:23  ·  #8
Remmen heb ik geïnspecteerd remschoenen zijn nog redelijk. Zeker nog drie millimeter voering op de schoenen. Alles schoongemaakt, schoenen opgeruwd, het mechanisme waarmee de schoenen uit elkaar gedrukt worden licht ingevet met kopervet. Rem piept niet meer. Nu alleen nog de kabel bijstellen. Bij de zevende tand pakt bij volledig. Dit wil ik bij vijf tanden hebben. Ik zal nog foto's plaatsen.
Arno41
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 51
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Handrem afstellen.

 · 
Posted: 19.10.2014 - 09:28  ·  #9
Quote door Bootsman

Ik heb laatst mijn handremschoenen vervangen omdat er een voering los in de trommel lag. Nieuwe schoenen gehaald en gemonteerd. Ik had toen hetzelfde probleem dat ik mijn handrem aan moest trekken tot het plafond en nog pakte hij dan slecht. Alles nogmaals gecontroleerd en naar mijn mening zat alles goed. Ten einde raad de dealer gebeld met de vraag of ik fout gedaan kon hebben. Zijn reaktie was: "geen originele Volvo schoenen gemonteerd zeker?" Op mijn bevestigende antwoord gaf hij aan de handrem inderdaad voorin te stellen met het bewuste boutje.

Groet, Hans.


Beetje een rotopmerking van de Volvodealer moet ik zeggen. Alsof alleen originele remschoenen goed zijn. Ik heb geïnformeerd voor mijn remschoenen, en ik kan voor €44 een
set remschoenen van Bosch kopen. Wedden dat deze zeker zo goed zijn als de originele.
Arno41
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 51
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Handrem afstellen.

 · 
Posted: 19.10.2014 - 09:52  ·  #10
Nog een paar foto's voor de liefhebbers
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bootsman
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 68
Berichten: 284
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Handrem afstellen.

 · 
Posted: 19.10.2014 - 10:15  ·  #11
@ Arno,

Helemaal geen rotopmerking van de dealer! Hij gaf daarmee aan dat hij gelijk wist waar het probleem door veroorzaakt was en gaf gelijk de manier om het op te lossen. Dat noem ik meedenken.

Groet, Hans.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Handrem afstellen.

 · 
Posted: 19.10.2014 - 10:26  ·  #12
Ik denk dat de dealer hier vooral doelde op de pasvorm.
Arno41
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 51
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Handrem afstellen.

 · 
Posted: 19.10.2014 - 20:54  ·  #13
In dat geval heb ik niets gezegt! Meedenken is altijd oké.
Ik heb alleen de ervaring dat er dealers zijn die je doen geloven dat alleen de originelen onderdelen goed genoeg zijn terwijl er ook goede alternatieve zijn die vaak een stuk goedkoper zijn dan bij de dealer.

Mijn excuses!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Handrem afstellen.

 · 
Posted: 19.10.2014 - 21:14  ·  #14
Gelukkig zijn er ook nog eerlijke dealers, welke wel openstaan voor alternatieven en die ook accepteren dat je zelf sleutelt. :-)
Bert West2
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 63
Berichten: 256
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Te strak is ook niet goed

 · 
Posted: 19.10.2014 - 23:43  ·  #15
Kijk uit met het lekker strak zetten van de handrem! Ik heb dat zelf eerder mee gemaakt. Het werkt idd wel fijn om na enkele klikken een goed aangrijpende handrem te hebben, maar het volgende is mij over komen: tijdens een vakantie in zuid Franrijk met werkelijk zeer hoge buiten temperaturen (> 36 graden) is de buitenkabel meer gaan uitzetten dan de binnenkabel. Uitzetten (langer worden) van de remkabel is niet erg als dat maar in dezelfde mate gebeurt voor de binnen als de buiten kabel. Dat was dus niet het geval zodat de handrem onbedoeld en ongemerkt van zelf een beetje werd "aangetrokken". Het gevolg stinkende oververhitte remmen en een rempedaal welke je bijna tot op de vloer kon intrappen! Ik kan je vertellen dat is schrikken met vrouw en drie kinderen in de auto in heuvelachtig gebied.
(Bij het afstellen van de rem met het moertje maak je de binnenkabel korter tov de buiten kabel. Dat is dus het zelfde effect als wanneer de buitenkabel langer wordt door bv dat uitzetten.)

Terug komend op de camping vertelde een mede kampeerder mij de vermoedelijke oorzaak van het probleem. Ik had nogal bekijks vanwege de geweldige stank! Dat had hij namelijk ook gehad met zijn Citroen. Ik dacht eerst nog ja ja natuurlijk jij met je Citroen. Maar hij had wel gelijk want na het iets losser zetten is dat nooit meer gebeurd.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0