Handremsteller van P1 model op P2

ries123
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

Handremsteller van P1 model op P2

· 
Posted: 03.05.2025 - 13:48  ·  #1
Heeft iemand de handremstellers die op de vorige generatie V70 en 850 zaten gemonteerd op zijn V70 p2?
Ik lees er wat wisselende ervaringen over op het web. Bij Estateservices wordt het wel geadviseerd. Ben benieuwd hoe je het e.a. dan goed afsteld en of het echt een verschil maakt / nodig is als je nieuwe handremschoenen plaatst.

https://www.estateservices.nl/…-xc90.html
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

Re: Handremsteller van P1 model op P2

· 
Posted: 03.05.2025 - 14:03  ·  #2
Ik heb ze in huis maar ben nog niet aan de montage toe.
Volgens mij is het alleen om makkelijker af te kunnen stellen, omdat je het anders in de auto via de handrem kabels moet doen.
Maar ik kan nog niet zeggen of het prettiger is, ofdat er nadelen aan kleven.

Wat ik ervan begrijp kun je door een wielbout gat in de remschijf dan met een platte schroevendraaier redelijk makkelijk de handremschoenen afstellen.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 03.05.2025 - 14:17  ·  #3
Moeten jullie dat zo vaak dan?
Ik heb het in 150000 km precies 0 keer hoeven doen
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 03.05.2025 - 14:37  ·  #4
Nee, alleen als je schijven moet vervangen.
Handremschoenen verslijten niet echt, tenzij je ze bediend terwijl de auto niet stil staat. 😉
Dus nauwelijks... maar misschien werkt het handig.
Voor de prijs wilde ik ze eens uitproberen.
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 04.05.2025 - 17:26  ·  #5
Ik heb ze op beide S60 zitten. 2 jaar geleden APK afkeur op de handrem omdat deze een te groot verschil gaf links en rechts. Met deze stellers kan je dit dus aanpassen en tegelijk zorgen dat de handrem handel niet te hoog staat.
Werkt echt prima.
ries123
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 04.05.2025 - 18:39  ·  #6
Quote door Musicus

Ik heb ze op beide S60 zitten. 2 jaar geleden APK afkeur op de handrem omdat deze een te groot verschil gaf links en rechts. Met deze stellers kan je dit dus aanpassen en tegelijk zorgen dat de handrem handel niet te hoog staat.
Werkt echt prima.

En hoe monteer je ze? Wat is de juiste volgorde qua afstellen? Trek je de handrem eerst aan en dan die verstellers strak zetten? Wordt me nog niet helemaal duidelijk.
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 04.05.2025 - 20:29  ·  #7
Even denken. Ik heb eerst dat moertje bij de handrem in de middenconsole iets losser gedraaid om te zorgen dat je de schijf wat makkelijker over de remschoenen kan krijgen. Daarna het mechanisme gemonteerd, 5 of 6 klikken de handrem aangetrokken en daarna het mechanisme bij de schijf zo afgesteld dat hij strak staat en je de schijf niet meer kan draaien. Dat doe je dus aan beide zijden apart van elkaar.
Vervolgens checken of het wiel vrijloopt wanneer de handrem gelost is. En wanneer je het wiel monteert zal je zien dat je meer kracht kan zetten en zal de handrem misschien nog strakker moeten. Dat zal je een beetje moeten checken.

Bestel in ieder geval een nieuwe set van die veertjes mee voorde remschoenen, want bij het verwijderen van de schijf is de kans groot dat je deze sloopt.

Selected quotes for multi-quoting:   0