Haperende afstandsbediening S70/V70 Classic, opgelost

batterij slecht contact

 
 
 
 
 
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Haperende afstandsbediening S70/V70 Classic, opgelost

 · 
Posted: 10.12.2023 - 14:07  ·  #1
De afstandsbediening van mijn 99-er V70 had een nieuwe batterij nodig (CR2016). Bij eerdere vervanging van de knoopcel had ik al gezien dat het kleine kunststof lipje dat de batterij op de stervormige min-pool aangedrukt moet houden, afgebroken was. Hiervoor een stuk papier gevouwen, op de batterij gelegd en behuizing dicht geklikt. Dit was altijd wel beetje gepiel en bij de laatste keer deed hij het dan weer wel en dan weer niet. Een beetje de min-poolpootjes en half ronde plus-pool pootje buigen hielp niet: teveel buigen werkte de batterij zich toch telkens eruit.

Nu solide opgelost door een CR2016-batterij met kabel en stekker, die als back-up voor op CMOS op laptops/moederborden gebruikt word te bestellen. De zwarte kunststof batterij houder van de printplaat geklikt. De min- en pluspool contacten van de printplaat los solderen. Vervolgens stekkertje van kabeltje eraf geknipt en de kabeltjes op min- en pluspool aansluitingen gesoldeerd.

Ik had eerst zelf op een losse knoopcel kabeltjes proberen te solderen maar dat lukte niet. Bleef eerst niet zitten of de batterij was lokaal te heet geworden waardoor deze sluiting maakte. Dus bij bol dan maar voor 11,- een CMOS CR2016 van merk XCELL besteld (kwam van Conrad). Je kan natuurlijk zat van deze op ali-express voor veel minder bestellen maar wat krijg je dan. Dit was de goedkoopste merk-cell die ik kon vinden.

Ik ga bij de 2e afstandsbediening even kijken of een dikker CR2032-batterij past, die gaat langer mee dan de CR2016.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
steinenj
 
Avatar
 
Subject:

Re: Haperende afstandsbediening S70/V70 Classic, opgelost

 · 
Posted: 10.12.2023 - 14:11  ·  #2
Druppeltje hot glue als je een nieuwe batterij plaatst, zou 'm ook op zijn plaats moeten houden?
Maar jouw oplossing is leuker!
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Haperende afstandsbediening S70/V70 Classic, opgelost

 · 
Posted: 10.12.2023 - 22:07  ·  #3
Goeie tip, ik moet de batterij binnenkort ook weer vervangen. Zal er eens naar kijken.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Haperende afstandsbediening S70/V70 Classic, opgelost

 · 
Posted: 11.12.2023 - 16:45  ·  #4
Een ongelofelijk lompe oplossing zag ik laatst: door er een CR2032 batterij in te duwen bleef de batterij wel op zijn plaats, omdat die 2x zo dik is klemt het in de behuizing. Deze oplossing is een heel stuk eleganter!
steinenj
 
Avatar
 
Subject:

Re: Haperende afstandsbediening S70/V70 Classic, opgelost

 · 
Posted: 11.12.2023 - 17:53  ·  #5
Quote door brinkie

Een ongelofelijk lompe oplossing zag ik laatst: door er een CR2032 batterij in te duwen bleef de batterij wel op zijn plaats, omdat die 2x zo dik is klemt het in de behuizing. Deze oplossing is een heel stuk eleganter!


gaat ook nog eens een stuk langer mee dan!
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Haperende afstandsbediening S70/V70 Classic, opgelost

 · 
Posted: 12.12.2023 - 13:23  ·  #6
Gaat eventjes mee, totdat de behuizing defintief krak doet. 🙃
 
Selected quotes for multi-quoting:   0