Hard gefluit bij hoge toeren/veel tot vol gas

V70 D5 2009 met Tune van obbe en roetfilter doorboord.

 
 
 
 
 
reinberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 28
Berichten: 166
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Hard gefluit bij hoge toeren/veel tot vol gas

 · 
Posted: 18.01.2015 - 13:40  ·  #1
Hi,

lange tijd even niet actief geweest ivm school en werk. onder tussen rijd de auto heerlijk alleen een klein dingtje is er bij gekomen.

wanneer je hem flink op zn donder geeft(ook al is het 1 versnelling terug of plankgas) dan maakt hij een enorm fluitend geluid. zo hard dat een vriend die naast me reed het nog boven zijn motor geluid uit hoorde. ik dacht zelf aan luchtfilterhuis of slangen die niet goed zaten. maar heb dit allemaal na gelopen en ziet er goed uit, voor zo ver ik zie ook geen beschadigingen of andere droge rubberen buizen etc.

wie o wie kan mij verder helpen op deze speurtocht?

M.v.gr. Reinbert
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hard gefluit bij hoge toeren/veel tot vol gas

 · 
Posted: 18.01.2015 - 16:16  ·  #2
Kan het zijn dat je de turbo hoort ?
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Hard gefluit bij hoge toeren/veel tot vol gas

 · 
Posted: 18.01.2015 - 16:20  ·  #3
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Hard gefluit bij hoge toeren/veel tot vol gas

 · 
Posted: 18.01.2015 - 16:28  ·  #4
Inlaat lucht traject goed controleren op lekkage, intercooler,slangen en buizen, waarschijnlijk klein scheurtje ergens dat opengaat bij druk opbouw door turbo...
reinberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 28
Berichten: 166
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Hard gefluit bij hoge toeren/veel tot vol gas

 · 
Posted: 18.01.2015 - 16:31  ·  #5
Quote door Bigdog

Kan het zijn dat je de turbo hoort ?


de turbo hoor ik wel ja, maar das een veel hogere fluit/piep. dit is echt bijna een stofzuiger gewoon. alsof je papiertje in de stofzuigerslang hebt. en de turbo hoor ik bij lagere toeren al mooi opspoelen en dit geluid begint echt bij flink gas geven.

inlaat traject heb ik gecontroleerd, de intercooler nog niet. maar ik dacht in eerste instantie wel aan het inlaat traject, maar dat is het dus niet.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Hard gefluit bij hoge toeren/veel tot vol gas

 · 
Posted: 18.01.2015 - 16:50  ·  #6
De zachte slangen willen wel een scheuren, je kunt ze het beste demonteren en dan goed controleren op scheurtjes of bes hadigingen.
Intercooler kun je afpersen met compressor of zelfs met fietspomp.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Hard gefluit bij hoge toeren/veel tot vol gas

 · 
Posted: 18.01.2015 - 18:21  ·  #7
Ik weet niet of het bij een '09 V70 hetzelfde zit, maar bij mijn V70N '07 met dezelfde motor werd dit veroorzaakt door een defecte dichting tussen de hard plastic buis die naar de intercooler gaat en de turbo. (rode dichting), was gewoon doorgescheurd.
Bij lage turbodruk geen/weinig geluid, bij veel turbodruk gierend geluid. Controleren moet wel langs de onderzijde gebeuren.
reinberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 28
Berichten: 166
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Hard gefluit bij hoge toeren/veel tot vol gas

 · 
Posted: 18.01.2015 - 18:32  ·  #8
Quote door staaf

Ik weet niet of het bij een '09 V70 hetzelfde zit, maar bij mijn V70N '07 met dezelfde motor werd dit veroorzaakt door een defecte dichting tussen de hard plastic buis die naar de intercooler gaat en de turbo. (rode dichting), was gewoon doorgescheurd.
Bij lage turbodruk geen/weinig geluid, bij veel turbodruk gierend geluid. Controleren moet wel langs de onderzijde gebeuren.

dit lijkt me nog wel een goede ja. maar controleren via onderzijde, dus kan er niet van boven bij?.

trouwens nog vergeten te melden. naar mijn idee geen vermogensverlies, rond 3k toeren Koppel als een baas alleen vind ik bij 4k tot 4.5k toeren het vermogen wel een beetje ophouden, maar dat lijkt me normaal bij diesel.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Hard gefluit bij hoge toeren/veel tot vol gas

 · 
Posted: 18.01.2015 - 18:39  ·  #9
Je kan eens proberen kijken maar ik vrees er voor, dichting zit onder de turbo aangesloten op een recht stuk van een 20 tal cm, daarna neemt de buis een bocht. Dichting zit tussen turbo en recht stuk.

Onderste ding vanop de foto, dit zit onder de turbo, je ziet ook de rode dichting

http://www.google.be/imgres?im…HQQMyhMMEw
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Hard gefluit bij hoge toeren/veel tot vol gas

 · 
Posted: 18.01.2015 - 21:16  ·  #10
Kan wel eens kloppen het is inderdaad een zwakke plek!

Dit rechte stuk heet trouwens een turbo-resonator.

Bij mij klapte zelfs steeds het rood/oranje rubber er steeds tussenuit nadat de auto getuned was.

Ik heb uiteindelijk de complete resonator vervangen voor zo'n blauwe siliconen race slang en heb sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
reinberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 28
Berichten: 166
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Hard gefluit bij hoge toeren/veel tot vol gas

 · 
Posted: 23.01.2015 - 14:13  ·  #11
ik verwacht wel dat het de turbo resonator is na wat her en der op gezocht te hebben. maar heb ontdekt dat ook bij normaal rijden lage toeren etc er een stofzuiger aan staat. als ik radio en airco uit zet dan hoor ik de turbo heel goed. niet alleen dat hij opspoelt maar ook enorm aanzuigt.
volvopeter
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 34
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Hard gefluit bij hoge toeren/veel tot vol gas

 · 
Posted: 23.01.2015 - 19:00  ·  #12
Reinberto, ik heb onlangs een vergelijkbaar iets gehad met mijn v70nn 2.4d uit 2009. Bij toerentallen boven de 2000 en hard optrekken hoorde ik ook een resonantie en daarna gefluit. Bij mij bleek dit de egr buis te zijn. De garage heeft deze buis vervangen en het geluid is nu helemaal weg. In de buis zat een spleet van ongeveer 2 cm.

Ik ben benieuwd wat het nu is bij jouw auto. Heb je al een afspraak bij de garage?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0