Hard trillen bij stationair lopen D%

 
 
 
 
 
Hano1963
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 61
Berichten: 104
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Hard trillen bij stationair lopen D%

 · 
Posted: 30.09.2015 - 16:45  ·  #16
Quote door waal70

Quote door Hano1963

Inmiddels zijn alle motorsteunen vervangen. Onder, boven en aan de distributiekant.

Tip 1: En de vacuum-steunen (voor en achter) ook? De voorste zit bijna precies in het midden en is te herkennen aan de staaldraad die eroverheen loopt.

Tip 2: schroef de EGR-mixer er eens af en kijk eens hoeveel aankoek je hebt. Vervelende is dat rond jouw bouwjaar de EGR-installatie wel is veranderd (je hebt bouwjaar 2005, heb je dan ook Modeljaar 05 oftewel Euro IV motor, of nog de "ouwe", euro 3?).
De mixer loopt voorlangs je blok en is straffeloos los te maken. Maak hem dan gelijk schoon en kijk wat dat met de trilling doet.

Ben benieuwd!


Dank je voor het meedenken!

1. De Vacuum steunen heb ik bekeken maar zie er niks raars aan. Bij de Volvo dealer heeft gisteren de monteur het vacuumslangetje getest op vacuum en dat leek goed. Hoe zou je kunnen vaststellen of die vacuum steunen niet goed zijn?

2. Het is My2005 dus volgens mij tweede generatie. Ik las wel eens ergens dat de Ledjes in de achterlichten typisch My2005 zijn.
Ik heb een paar weken geleden de zwarte slang van de EGR losgehad en als ik de diverse foto's op het forum en elders zie, zit deze nauwelijks vol.
Met mijn km stand van 525.000 verbaasde me dat eigenlijk wel, maar ik geef de auto regelmatig flink op z'n donder op de snelweg om hem "door"te blazen. :bandit:
Ik zal je tip opvolgen en komend weekend nog eens wat beter de EGR klep bekijken en goed schoonmaken .

Vandaag stond ik voor het stoplicht me echt dood te irriteren aan het trillen. >_<
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5838
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hard trillen bij stationair lopen D%

 · 
Posted: 30.09.2015 - 17:50  ·  #17
zou je eventueel een filmpje kunnen maken. krijgen we een betere indruk. vacuum van motorrubbers testen door vacuum er af te halen? als er dan niets veranderd weet je genoeg.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Hard trillen bij stationair lopen D%

 · 
Posted: 30.09.2015 - 19:32  ·  #18
Ja, filmpje goed idee.

Mbt de EGR gaat het vooral om het aluminium gedeelte wat er aan vast zit (waar de slang naartoe loopt). Vanwege de flexibiliteit van de slang kan de aankoek ook lostrillen weer.

Is bij euro iv (MY05) iets lastiger maar goed te doen. Goed schoonmaken en goed letten dat je geen prut het blok induwt. Aan het einde daarvan zit ook een klep, die kan ook aangekoekt zijn.

Vacuüm testen inderdaad door slang los te halen, of door vacuumtesten (met een fikse injectiespuit lucht eruit zuigen en kijken hoe hij het vacuüm houdt)

Tsja, en verder zou ik toch nog de injectors verdenken. De injectortest via de computer is handig, maar laat niet alles zien. Beter zou zijn een teruglooptest, dus 5 reservoirtjes op de retourslangen en kijken of die ongeveer gelijke hoeveelheden retour sturen.

Als jij een filmpje plaatst, doe ik het ook, dan kun je het trillen vergelijken!
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5838
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hard trillen bij stationair lopen D%

 · 
Posted: 01.10.2015 - 00:18  ·  #19
lekker trillen met zn allen men gaat zich afvragen op youtube wat die volvo lui aan t doen zijn :D :happy: :lol: :o
Marc de Rooij
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 56
Berichten: 162
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Hard trillen bij stationair lopen D%

 · 
Posted: 01.10.2015 - 07:57  ·  #20
Of de auto had een bestuurster als vorige eigenaar :shame: :shame: :shame: :shame:

Persoonlijk heb ik dit trillen ook bij mijn V70 uit 2000 maar heb inmiddels gemerkt dat met nieuwe olie het een stuk minder is.
Helaas komt het elke keer weer snel terug.
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Hard trillen bij stationair lopen D%

 · 
Posted: 01.10.2015 - 08:37  ·  #21
Trillingen zijn altijd vervelend.
Ik heb deze week alle steunen laten vervangen m.u.v. de achterste vacuum steun die was al eens vervangen. Hij trilt nu alleen nog tijdens het remmen, maar dat ligt aan de el cheapo remschijven :shame:
Zelf-test verstuivers geeft een aardig beeld, als dit geen enorme verschillen geeft zal dit niet de reden zijn van het trillen, je kan een blikje BG engine clean toevoegen aan je brandstof deze reinigt de verstuivers, zou ook al wat verbetering moeten brengen.
Is het alleen bij stationair of ook bij rijden? als het tijdens rijden niet is kan je je aandrijfassen uitsluiten.
Is er ook gekeken naar de rubbers in het subframe? Kan me voorstellen dat deze na 525.000 op zijn.


BG engine clean


Klep demonteren, hier achter zit het waarschijnlijk helemaal dicht
Hano1963
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 61
Berichten: 104
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Hard trillen bij stationair lopen D%

 · 
Posted: 02.10.2015 - 08:26  ·  #22
Ik zal dat filmpje morgen even maken en erop zetten. Ik denk dat er niet zoveel aan te zien is behalve de trillende Xenon koplampen. Gisterochtend een flesje Wynn's voor diesel injectoren erin gedaan en een flink stuk gereden. Lijkt wel iets uit te maken want de motor loopt iets lekkerder maar dat kan suggestie zijn. Het trillen is nog niet weg.

Morgen ga ik de EGR eens goed schoonmaken. Heeft iemand nog een goede How to? Ik zie op de foto's een pakking etc zitten. Zitten er nog plotseling wegspringende veertjes of iets dergelijks in?
Ik heb een sterke stoomreiniger dus misschien gebruik ik die wel. Verder heb ik nog een spuitbus remmenreiniger staan en een heleboel oude doeken.
Ook ga ik het hele vacuumsysteem voor de motorsteunen nog even goed testen.
Lekker klusje voor de zaterdag.

Goede how to voor de EGR zou welkom zijn.
Hano1963
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 61
Berichten: 104
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Hard trillen bij stationair lopen D%

 · 
Posted: 02.10.2015 - 08:33  ·  #23
@ Mark "Is er ook gekeken naar de rubbers in het subframe?" Deze heb ik inderdaad nog niet gehad. Is dit wat je bedoeld?
https://www.youtube.com/watch?v=eGEfWjxISyE
Hano1963
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 61
Berichten: 104
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Hard trillen bij stationair lopen D%

 · 
Posted: 03.10.2015 - 17:12  ·  #24
Vandaag een stuk verder gekomen want de trilling lijkt nu een heel stuk minder! Nog niet helemaal naar m'n zin maar ik zit zeg maar op 85% opgelost. Vandaag heb ik overeenkomstig het advies van Waal70 de EGR mixer gedemonteerd en schoongemaakt. Als ik alle foto's zie hierover op het web viel het me op zich nog mee met deze km stand maar een 30% van de opening zat toch dicht met vette dikke roet. Na het schoonmaken even een stuk gereden en hoewel ik er niet precies de vinger op kan leggen waarin het zit, maar de motor loopt echt veel mooier. Hij loopt ronder zeg maar, beter op het gas en lijkt iets meer vermogen te hebben. Het trillen is daardoor een beduidend stuk minder geworden. Het is een ontzettend smerig klusje maar eigenlijk heel eenvoudig om uit te voeren en vooralsnog lijkt het zeker de moeite waard.

Daarna de vacuüm motorsteunen nog eens een goede inspectie gegeven. Als ik de vacuüm eraf haalde voelde ik weinig verschil in de trilling. Daar leek dus iets niet goed te zitten.
Het slangetje op de voorste vacuüm motorsteun leek een beetje raar vast te zitten. Een klein stukje eraf geknipt en opnieuw vastgezet. En weer werd het trillen ietsje minder daarna. Misschien zat er een klein lekje in.

De trilling zit er dus nog wel een beetje maar inmiddels ga ik ook de Xenon koplampen verdenken. Het is nu een stuk minder maar de trilling in die xenon koplampen zit er nog wel. Ik heb een filmpje gemaakt maar daar zie je nu net weer niet die trilling op.
Nog even verder zoeken dus om het helemaal perfect te krijgen.

Dat schoonmaken van de EGR Mixer kan ik echt van harte aanbevelen, dus dank je wel Waal70 voor deze tip!

Hier nog even before en after van de EGR opening:




PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Hard trillen bij stationair lopen D%

 · 
Posted: 03.10.2015 - 17:45  ·  #25
Die was dr wel aan toe inderdaad!
Goed bezig geweest :thumb:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hard trillen bij stationair lopen D%

 · 
Posted: 03.10.2015 - 22:06  ·  #26
Als ik dit zo zie, dan vraag ik me af hoe het met de rest van de inlaat zit.
Maar goed, begin is gemaakt en de vorderingen zijn goed merkbaar. :-)
Bert West2
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 63
Berichten: 256
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hard trillen bij stationair lopen D%

 · 
Posted: 04.10.2015 - 00:48  ·  #27
Ik had ook last van sterke trillingen bij stationair en tijdens het wegrijden. Bij lage rpm zeg maar. Na een airintake reiniging zijn deze trillingen voor 98% verholpen. Ik voel nog een werkelijk heel licht vibreren in het stuur. Niet te vergelijken met voorheen.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Hard trillen bij stationair lopen D%

 · 
Posted: 04.10.2015 - 11:45  ·  #28
Kijk, dat zijn de betere berichten!
Je bent goed voortvarend te werk gegaan!

Mooi dat je zo resultaat hebt geboekt en ja, het blijft een 5-cilinder en die zijn per definitie uit balans, dus enig trillen zul je altijd houden...
Ik heb ook trillende Xenon bij stationair, ik maak me er niet (meer) druk om.

Van die EGR-mixer kun je een regulier onderhoudsitem maken, elke 20-30 duizend km even kijken hoe het ermee staat...

Leuk om te lezen dit, bedankt voor het uitgebreide verslag!
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Hard trillen bij stationair lopen D%

 · 
Posted: 06.10.2015 - 15:27  ·  #29
Voor de volledigheid 18 secondes stationair lopen van mijn dieseltje. Eigenlijk geen noemenswaardige trilling...

 
Selected quotes for multi-quoting:   0