hee, rook en stank.....................

1 1/2 geleden ook 1 keer gehad

petervolvos60
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

hee, rook en stank.....................

· 
Posted: 24.09.2017 - 10:04  ·  #1
Nou zeg, ik rij op de snelweg gisteren, er klopt iets niet, de auto rijd anders(slechter)
Kan de vinger niet op de zere plek leggen, alles lijkt in orde, geen lampjes, goed optrekken en remmen, maar toch..................
Na mate ik gewoon verder rij, begin ik toch te vermoeden dat ik een lekke band oid heb...............
Alarm lichies aan, ze doen het(nooit gebruikt, ik rij volvo) en loop rond, niks aan de hand.
Voel aan de banden en kom bij links achter, de velg gloeide er bijna van af, vast zittende rem....................
even naar voren geduwd, lijkt nu wel mee te vallen, bijna thuis, het is al gloepens heet, rustig naar huis gereden.
Thuis gelijk de krik er onder, loopt nog steeds stroef, wiel er af, tik op remklauw, beter.
Besloten, morgen gaat ie naar de garage, daar wordt de remklauw gangbaar gemaakt, remblokken vervangen, want verbrand, en de remolie wordt vervangen.
Zie ik iets over het hoofd.................?
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: hee, rook en stank.....................

· 
Posted: 24.09.2017 - 10:17  ·  #2
Op zich niet.
Maar zit de klauw vast door viezigheid in de klauw/ bracket / geleidepennen?

Of is het roest op de zuiger?
Hoe oud is je remvloeistof dan.
Als het te oud is en te veel water bevat krijg je roest in je systeem zeg maar.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.09.2017 - 10:24  ·  #3
Je hebt geen awd, maar anders vind het vet in je homokineet het ook niet leuk om zo heet te worden denk ik. En het vet in je lager wellicht ook niet, dus het kan zijn dat die er tzt de geest aan geeft, maar dat zie je dan wel, dat hoor / voel je wel denk ik als je lager verslijt.

Je moet de remschrijf ook goed nakijken, die kan vervormen of scheurtjes krijgen bij zoveel hitte.

Een remklauw gangbaar maken is meestal niet veel meer dan de blokken eruit en de cilinder er wat verder uitpompen met het pedaal. Dat kan OK zijn als het probleem door stilstand komt en de auto daarna weer actief gebruikt wordt, maar als je je auto regelmatig gebruikt vraag ik me toch af waardoor zo'n klauw vast komt te zitten, en of je niet aan een andere klauw toe bent.
Ik zou het eerst proberen zoals je zegt maar als het terugkomt toch maar vervangen.
Als je niet vervangt is het beste om de cilinder uit te nemen, roestvrij te maken en met speciaal vet terug te monteren, maar ook dat is in mijn ervaring slecht een tijdelijke fix, al kan het jaren houden.
petervolvos60
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.09.2017 - 10:27  ·  #4
de auto is door mij van de eerste eigenaar gekocht, onderhoudsboekje zegt niks over vervangen remvloeistof, ik zelf heb in de 5 jaar bezit ook nooit de remolie vervangen(schaam). De wagen is van 2004 en heeft nu 181000km gelopen, wordt wel een keer tijd denk ik................
Ik heb de klauw een paar tikkies gegeven en daarbij viel wel het een en ander aan roest naar beneden, het werd er wel beter van, ik denk zelf dat de achterste blokken blijven hangen, de blokken zijn in ieder geval verbrand, de schijf lijkt me nog prima(qua dikte en groeven e.d)
petervolvos60
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.09.2017 - 10:31  ·  #5
oh, ja, de wagen staat altijd buiten en wordt ongeveer 6000km per jaar gebruikt, dit gebeurd veel al in de weekenden en vakanties(caravan) verders staat hij stil.......................
peter71
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 24.09.2017 - 10:41  ·  #6
Handremschoenen willen ook wel een's loskomen in je "trommel"
jan45
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 80
Subject:

· 
Posted: 24.09.2017 - 11:09  ·  #7
Om de paar jaar je remvloeistof vervangen,kost weinig maar houd je systeem schoon en verhoogt je veiligheid............ook bij een volvo.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 24.09.2017 - 11:17  ·  #8
De kans is aanwezig dat je een trilling gaat voelen in de auto als je remt. Dan is de renschijf krom getrokken.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 24.09.2017 - 11:18  ·  #9
Quote door jan45

Om de paar jaar je remvloeistof vervangen,kost weinig maar houd je systeem schoon en verhoogt je veiligheid............ook bij een volvo.

+1 !
En de tip t.a.v. je remschijf, die zou ik ter harte nemen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.09.2017 - 14:07  ·  #10
OK, dan zal het wellicht toch door (te)veel stilstand komen. Voor de winter zou ik dan zeker ook de andere kant even (laten) nakijken, schoonmaken, pennen invetten etc anders sta je volgende maand met de andere kant (al kan dat verschillen door hoe de auto geparkeerd staat etc).
Als de remvloeistof nooit vervangen is, dan zeker alle vloeistof vervangen (alle klauwen en liefst ook koppeling), niet alleen de klauw met het probleem.
En dan mag je je koelvloeistof en stuurbekrachtigingsolie ook wel eens vervangen, die gaan mettertijd ook in kwaliteit achteruit.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 24.09.2017 - 16:43  ·  #11
Ik zou de klauw vervangen. "Gangbaar maken" is imo wachten op de volgende keer. En wellicht komt die ongelegener...
petervolvos60
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.09.2017 - 22:15  ·  #12
hoi, dank allen voor jullie reacties,
morgen worden beide zijden losgehaald en waar nodig vervangen, maar in ieder geval groot onderhoud remmen, zo dus ook remvloeistof vervangen!
Wbt koelvloeistof en stuurbekrachtiging, deze vloeistoffen heb ik wel al vervangen(incl opgeblazen reservoir), remmen heb ik gewoon nooit aan gedacht!(tot nu)
petervolvos60
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.09.2017 - 16:37  ·  #13
Vandaag heeft de monteur even een ritje gemaakt en op lage t/m hoge snelheid geremd, geen trillingen oid!
Wel zijn nu de remblokken beide kanten vervangen, alle bewegende delen voorzien van nieuw vet (na reiniging), ook voor gereinigd en gesmeerd!
Tevens is de remolie vervangen, en heeft hij mijn bumper weer goed geplaatst(ongelukje met bloembak waardoor zijkant losgeschoten was)Nou moet het weer goed zijn............................
De Don
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 25.09.2017 - 17:57  ·  #14
Als het nu weer goed lijkt te zijn ben je klaar toch?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.09.2017 - 18:09  ·  #15

Selected quotes for multi-quoting:   0