Heeft high performace audio wel zin?

Welke speakers zijn geschikt met een Clarion als versterker?

 
 
 
 
 
Arny
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Heeft high performace audio wel zin?

 · 
Posted: 26.11.2014 - 12:37  ·  #1
Sinds anderhalf jaar ben ik de trotse bezitter van een Volvo S80 uit 2000. Supergave bak natuurlijk maar dat hoef ik hier niet uit te leggen.

Ik vond wel de audio altijd nogal ondermaats. Er zitten dan ook geen Volvo-speakers in maar vage Sony's. Ik heb nog een tweedehands subwoofer in de achterbak gelegd om de boel een beetje op te krikken maar echt mooi klinkt het allemaal niet.

Toen ik hem kocht zat er ook een Volvo-radio met casette-speler in. Daar heb ik in deze tijd van Spotify natuurlijk niet zoveel aan dus ik heb de hele boel laten vervangen door een Clarion NX-501. Navigatie, Bluetooth, CD/DVD-speler, alles zit erin. En hij heeft een eigen versterker. Maar het geluid is, dankzij de boxen, nog steeds niet zo lekker.

Nu zit ik te kijken naar andere boxen. En wat is dan beter dan orgineel Volvo-werk? Ik kan kiezen uit premium, performance of high perfomance. Gemaakt voor mijn auto dus vast heel goed. Maar wel weer duur. En is het zoveel geld waard? En merk ik wel zoveel verschil met mijn Clarion-versterker?

Mijn vragen aan jullie:

- Heeft het zin om, zonder orginele Volvo versterker, wel Volvo-speakers in te bouwen?
- Merk ik dan verschil tussen premium, performance en high performance?
- Kan ik net zo goed een paar andere speakers kopen en welke dan?

N.B: ik weer dat er wel een orignele performance-versterker achter de Clarion kan maar daar wil ik niet aan beginnen.
Ik ben overigens geen audiofiel en ik rij ook niet elke dag in mijn auto (eigenlijk niet eens elke week). En ik hou niet van boem-boem muziek maar wel van een mooi gedetailleerd en gebalanceerd geluid.

Alvast bedankt voor het meedenken.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Heeft high performace audio wel zin?

 · 
Posted: 26.11.2014 - 13:28  ·  #2
Het zal zeker verschil maken, wat me wel opvalt op de site van Clarion is dat de ingebouwde versterker niet heel veel vermogen heeft.
Een beetje versterker erachter komt het geluid alleen maar meer ten goede.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Heeft high performace audio wel zin?

 · 
Posted: 26.11.2014 - 15:04  ·  #3
Quote door Arny

Sinds anderhalf jaar ben ik de trotse bezitter van een Volvo S80 uit 2000. Supergave bak natuurlijk maar dat hoef ik hier niet uit te leggen.

Ik vond wel de audio altijd nogal ondermaats. Er zitten dan ook geen Volvo-speakers in maar vage Sony's. Ik heb nog een tweedehands subwoofer in de achterbak gelegd om de boel een beetje op te krikken maar echt mooi klinkt het allemaal niet.

Toen ik hem kocht zat er ook een Volvo-radio met casette-speler in. Daar heb ik in deze tijd van Spotify natuurlijk niet zoveel aan dus ik heb de hele boel laten vervangen door een Clarion NX-501. Navigatie, Bluetooth, CD/DVD-speler, alles zit erin. En hij heeft een eigen versterker. Maar het geluid is, dankzij de boxen, nog steeds niet zo lekker.

Nu zit ik te kijken naar andere boxen. En wat is dan beter dan orgineel Volvo-werk? Ik kan kiezen uit premium, performance of high perfomance. Gemaakt voor mijn auto dus vast heel goed. Maar wel weer duur. En is het zoveel geld waard? En merk ik wel zoveel verschil met mijn Clarion-versterker?

Mijn vragen aan jullie:

- Heeft het zin om, zonder orginele Volvo versterker, wel Volvo-speakers in te bouwen?
- Merk ik dan verschil tussen premium, performance en high performance?
- Kan ik net zo goed een paar andere speakers kopen en welke dan?

N.B: ik weer dat er wel een orignele performance-versterker achter de Clarion kan maar daar wil ik niet aan beginnen.
Ik ben overigens geen audiofiel en ik rij ook niet elke dag in mijn auto (eigenlijk niet eens elke week). En ik hou niet van boem-boem muziek maar wel van een mooi gedetailleerd en gebalanceerd geluid.

Alvast bedankt voor het meedenken.


Hou er rekening mee dat Volvo radio's, versterkers, luidsprekers op 8 ohm werken en al het andere op 4 ohm.

Volvo radio met versterker op 4 ohm speakers geeft toch echt een ander geluid vergeleken met originele speaker.

Alles wat je daarin gaat mixen zal het 'net niet' zijn.

Mij zou er 'alles' aangelegen zijn origineel Volvo in te bouwen.
Vanaf High Performance met een PA-300 versterker kan daar eigenlijk niets aan tippen, laat staan als je premium kunt bemachtigen, naar mijn persoonlijke mening.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Heeft high performace audio wel zin?

 · 
Posted: 26.11.2014 - 23:00  ·  #4
je kan wel een 4 Ohm speaker monteren maar dan wel een keramische power weerstand van 4 Ohm erbij in serie zetten als je 'm wil gebruiken op een versterker die 8 Ohm vraagt.

De OEM installatie in mijn T5R was zeer goed (als ik me niet vergis merk: Alpine)
in mijn huidige T5 (2001) zit de uitgebreide audio set en ook die is boven gemiddeld goed. merk weet ik niet eens. Ik denk dat niet zo zeer de speakers zelf de doorslag geven als wel de perfecte trillingsvrije fabrieksmontage.
Er zijn best wel prima aftermarket speakers te koop maar om die optimaal te laten klinken moet je ze net zo strak gemonteerd installeren. En liefst ook dempings materiaal gebruiken in de klankkast (=deuren). En natuurlijk keurig L/R in fase en V/A in fase aansluiten... anders klinkt het nog nergens naar (doffe bassen. weinig ruimtelijke definitie in het geluid)

Over echt HiFi moet je het in een auto natuurlijk niet hebben want er is veel te veel omgevingsgeluid...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0