Heeft mijn S60 een boost gekregen?

 
 
 
 
 
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Heeft mijn S60 een boost gekregen?

 · 
Posted: 07.01.2014 - 15:53  ·  #1
Ik weet niet wat er precies is gebeurd, maar mijn auto rijdt sinds een week opeens veel lekkerder, de motor is rustig en reageert veel directer, bij vlot optrekken en kick-down hoorde je de motor altijd wat brullen, nu klinkt alles veel soepeler. Ook vlak na de ochtendstart rijd hij meteen veel vlotter en rustiger weg, terwijl hij altijd wat rauw klonk en wat stug was als de motor nog niet warm was.

Ik heb 'm twee weken geleden in Duitsland weer even op de staart getrapt en weet dat dat goed is om het zaakje even lekker schoon te blazen, maar merkte daar de eerste dagen niet veel van.
Tot ik op oudejaarsdag op de A15 naar huis reed en bij 120 opeens een doffe dreun hoorde. Geen idee waar het vandaan kwam, was het buiten (carbidschieten) of was het iets anders. Ik schrok me kapot en dacht eerst aan een klapband. Ik ging wat rustiger rijden, maar merkte niets aan de banden of het rijgedrag. Het klonk eigenlijk een beetje alsof iemand een voetbal tegen de auto trapte, maar een beetje onwaarschijnlijk op de snelweg.

Enfin, er leek verder niets aan de hand, dus verder naar huis gereden. De volgende dag merkte ik opeens dat de motor dus veel soepeler liep, veel vlotter optrok en minder geluid produceerde.
Dacht nog dat het wel verbeelding zou zijn, maar dit is nu dus de hele week al zo.

Het lijkt wel of er een prop in de weg heeft gezeten en dat die eruit geknald is ofzo, maar ook dat lijkt me wat vreemd.

Ik weet het, het klinkt allemaal nogal vaag en vreemd, maar heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Robbar
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 63
Berichten: 614
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Heeft mijn S60 een boost gekregen?

 · 
Posted: 07.01.2014 - 16:42  ·  #2
Misschien was je katalysator verstopt en is nu je binnenwerk los geschoten, verder zou ik het niet weten O-)
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Heeft mijn S60 een boost gekregen?

 · 
Posted: 07.01.2014 - 18:30  ·  #3
Je bedoeld het roetfilter? Die heeft mijn 2005 versie (nog net) niet.
Kunnen er ook nog andere zaken verstopt raken?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Heeft mijn S60 een boost gekregen?

 · 
Posted: 07.01.2014 - 20:07  ·  #4
EGR, inlaat, turbo etc.
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Heeft mijn S60 een boost gekregen?

 · 
Posted: 07.01.2014 - 20:33  ·  #5
Een kat heb je wel....
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Heeft mijn S60 een boost gekregen?

 · 
Posted: 07.01.2014 - 20:43  ·  #6
Tja, echt geen idee. Je zou denken dat als er daar iets mis mee is, dat 'ie er juist niet beter van gaat rijden.

Kan zo'n "knal" ergens uit de katalysator kunnen komen of komt dat nooit voor en heb ik toch iets anders gehoord?
Heb wel al gegoogled en gelezen dat een verstopte katalysator voor verminderd vermogen kan zorgen doordat er teveel tegendruk ontstaat.
Als die knal idd uit de katalysator komt en de boel inwendig kapot is gegaan en daarmee de verstopping is "verholpen" dan zou dat het soepeler gedrag van de motor kunnen verklaren. Ik vraag me alleen af of het verstandig er mee door te blijven rijden als de katalysator idd defect is, of kan dat geen kwaad?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Heeft mijn S60 een boost gekregen?

 · 
Posted: 07.01.2014 - 20:58  ·  #7
Als je het zeker wilt weten, zul je deze moeten nakijken.
Die knal, weet je zeker dat dit jou auto was ?
Het is normaal, wanneer de auto langzaam maar zeker "schoongeblazen" wordt, dat deze steeds beter gaat lopen.
Een vriend van mij doet ook APK, hij gaat regelmatig erg stevig met een auto rijden om de CO waardes goed te krijgen. :'(
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Heeft mijn S60 een boost gekregen?

 · 
Posted: 07.01.2014 - 22:51  ·  #8
Tja geen idee eigenlijk. Ik schrok van die knal en er was eigenlijk niets in de buurt vanwaar het geluid afkomstig kon zijn. Nu was het dus wel 31 december, uurtje of 17:00 en ik reed ergens tussen Tiel en Ochten en daar wonen nogal wat "agrariƫrs" die van carbidschieten houden, dus wie weet was het dat wel. Vind het alleen zo vreemd dat de auto vanaf dat moment merkbaar beter is gaan rijden. Kan ook toeval zijn en zie ik misschien spoken.

Ik laat de auto wel eens vaker uit op de Autobahn, maar dan is dat meestal niet langer dan 5 a 10 min 190 rijden. Nu had ik een ritje heen en terug naar Duisburg en heb ik wat langer stevig gereden, wellicht dat dat de oorzaak is.

Normaliter ben ik een rustige rijder en kachel met 110 naar m'n werk, half uurtje heen en terug. Verder rustig optrekken, uit laten rollen etc. Echt toeren maken doet 'ie dus niet, hooguit zo'n 2500 toeren. Wellicht dat 'ie daar wat sloom wat wordt en dat een stevige rit op de Autobahn 'm weer doet opleven.

Merk verder niets bijzonders, motor loopt mooi rustig. Vanmiddag bij thuiskomst de motorkap even open gehad om de boel te inspecteren, zag of hoorde niets vreemds. Olieverbruik is nihil, laatste wissel was 25.000km geleden, nooit iets bij gegooid en pijlstok staat nog precies goed. Motor is ook mooi droog.

Enfin, de knal zal wel iets anders geweest zijn en de soepele motor wijten we dan maar aan het Duitse uitstapje, moet ik dan toch eens vaker doen ^_^
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Heeft mijn S60 een boost gekregen?

 · 
Posted: 07.01.2014 - 23:01  ·  #9
Quote door arnold_w

Enfin, de knal zal wel iets anders geweest zijn en de soepele motor wijten we dan maar aan het Duitse uitstapje, moet ik dan toch eens vaker doen ^_^


Nou daar zul je geen bezwaar tegen hebben toch? haha.

Goed excuus om hem wat 'intensiever' te gebruiken :P
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Heeft mijn S60 een boost gekregen?

 · 
Posted: 07.01.2014 - 23:05  ·  #10
Lekker trappen met die bak! :D Ik denk ook dat je de roet uit de pijp hebt geblazen! De puntjes die Hans noemde misschien ook preventief even schoonmaken. ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0